Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: AC kyler inte 9-3 SC 09

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Jag har en 9-3 SC 1.9tid 2007 manuell låda.
    Har ställt frågan till säljaren för nedanstående om kondensor passar.
    Har ni hittat något liknande alternativ för de pengarna?
    Vad är det för artikelnummer på filtret, något mer som behövs?

    http://viewitem.eim.ebay.se/SAAB-93-YS3 ... 87150/item

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Snälla, sluta kalla det för kondensator. Det är en elektronikkomponent, inte något i ett kylsystem. Kondensor heter det. Problemet är att om ett felaktigt uttryck börjar få fäste, så sprider det sig väldigt enkelt till dom som är nya och inte vet vad det handlar om.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Snälla, sluta kalla det för kondensator. Det är en elektronikkomponent, inte något i ett kylsystem. Kondensor heter det. Problemet är att om ett felaktigt uttryck börjar få fäste, så sprider det sig väldigt enkelt till dom som är nya och inte vet vad det handlar om.

    Helt riktigt (kondensor är ordet!), jag är bara okunnig i området.
    Så... någon som har vetskap om denna fungerar?

  4. #24
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Kondensatorn är trasig. Längst upp i vänstra hörnet.
    Kostnadsförslag på att laga, 7244kr.
    Obligatoriskt byte av torkfilter?

    Försäkringen tog kostnaden för reparations. Problem löst.

    Måste fronten bort vid ett byte av kondensor?

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    För att förebygga nya stenskott och hål så montera lite skyddsnät....
    t.ex http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...teloxerat.html
    Billig försäkring.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Ingen som har beställt någon billigare?
    Biltemas, hur vet man om de passar?

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av paros
    Jag har en 9-3 SC 1.9tid 2007 manuell låda.
    Har ställt frågan till säljaren för nedanstående om kondensor passar.
    Har ni hittat något liknande alternativ för de pengarna?
    Vad är det för artikelnummer på filtret, något mer som behövs?

    http://viewitem.eim.ebay.se/SAAB-93-YS3 ... 87150/item

    Denna passar inte enligt försäljaren.

  8. #28

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Hej,

    har en SAAB 9-3 2008 där ACn inte kyler. Jag får dock uppfattningen att kompressorn inte kopplas in och hade hoppats på gammalt hederligt glapp i relä eller liknande. Jag har försökt att mäta upp kontakten som sitter på ovansidan av kompressorn (antar att det är den som engagerar magnetkontakten) men får inte någon spänning oavsett om AC-OFF lyser eller inte.

    Eller finns det någon slags tryckvakt som inte startar kompressorn ifall det inte finns tillräckligt med köldmedium? Som i så fall sitter innan kompressorn så att den inte får signal ifall det är lågt tryck?

    Hade som sagt hoppats på lätt fel men börjar bli tveksam när jag läser om era kondensorer.

    /Patrik

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Det finns ju AC-firmor som lockar med gratis felsökning. Om du hittar en sådan och sedan fixar själv så borde man ju komma undan billigt. Om det inte krävs fyllning och annat. Men det vet du ju efter felsökningen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Jag har samma problem på min 2007.
    Testade att trycka in påfyllningsventilen för att känna av trycket.
    Gissar att det ska blåsa ut som i från ett bildäck, men i min var det ett lugnare tryck.
    Någon som testat detta?


    Citat Ursprungligen postat av Scanmar
    Hej,

    har en SAAB 9-3 2008 där ACn inte kyler. Jag får dock uppfattningen att kompressorn inte kopplas in och hade hoppats på gammalt hederligt glapp i relä eller liknande. Jag har försökt att mäta upp kontakten som sitter på ovansidan av kompressorn (antar att det är den som engagerar magnetkontakten) men får inte någon spänning oavsett om AC-OFF lyser eller inte.

    Eller finns det någon slags tryckvakt som inte startar kompressorn ifall det inte finns tillräckligt med köldmedium? Som i så fall sitter innan kompressorn så att den inte får signal ifall det är lågt tryck?

    Hade som sagt hoppats på lätt fel men börjar bli tveksam när jag läser om era kondensorer.

    /Patrik

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Lånar tråden lite.
    Jag har märkt på min 9-5 01a att den kyler lite sämre och har den nu inlämnad. Fick precis samtal om att det är torkfiltret som läcker lite och behöver bytas, så det känns som jag kommer lindrigt undan om man läser ovan inlägg.

    Var sitter torkfiltret och vilken funktion har det? Kanske dum fråga men jag är inte så kunnig på ACC, meb jag är jävligt nyfiken på att lära mig nya saker, hehe
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #32
    Sugmotor _Hydra_s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    76
    Medlem#
    7446

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Snälla, sluta kalla det för kondensator. Det är en elektronikkomponent, inte något i ett kylsystem. Kondensor heter det. Problemet är att om ett felaktigt uttryck börjar få fäste, så sprider det sig väldigt enkelt till dom som är nya och inte vet vad det handlar om.
    Kondensator hette det förr, gammalt ord på kondensor. Men som sagt det korrekta namnet som används idag är kondensor

  13. #33
    Sugmotor _Hydra_s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    76
    Medlem#
    7446

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Lånar tråden lite.
    Jag har märkt på min 9-5 01a att den kyler lite sämre och har den nu inlämnad. Fick precis samtal om att det är torkfiltret som läcker lite och behöver bytas, så det känns som jag kommer lindrigt undan om man läser ovan inlägg.

    Var sitter torkfiltret och vilken funktion har det? Kanske dum fråga men jag är inte så kunnig på ACC, meb jag är jävligt nyfiken på att lära mig nya saker, hehe
    Torkfiltret har som uppgift att fånga upp fukt i kylsystemet. Köldmedia passerar genom det och filtret samlar upp ev smuts och fukt.

    Vid byte kan det vara så att de måste tömma ur systemet för sen fylla på ny köldmedia. Kan kosta dig runt + 1500kr på firma.

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av _Hydra_
    Kondensator hette det förr, gammalt ord på kondensor. Men som sagt det korrekta namnet som används idag är kondensor
    Det betvivlar jag starkt att det korrekta namnet någonsin skulle ha varit kondensator. Ordet kondensor kommer ju av att köldmediat i kylsystemet kyls och övergår i flytande form, kondenserar. Att det sedan skulle kunnat kallas det i vissa kretsar är en helt annan sak. Men då skulle jag säga att det är ren okunskap som blivit kvar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #35
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av _Hydra_
    Kondensator hette det förr, gammalt ord på kondensor. Men som sagt det korrekta namnet som används idag är kondensor
    Det betvivlar jag starkt att det korrekta namnet någonsin skulle ha varit kondensator. Ordet kondensor kommer ju av att köldmediat i kylsystemet kyls och övergår i flytande form, kondenserar. Att det sedan skulle kunnat kallas det i vissa kretsar är en helt annan sak. Men då skulle jag säga att det är ren okunskap som blivit kvar...
    Precis!


    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kondensator
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  16. #36
    Sugmotor _Hydra_s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    76
    Medlem#
    7446

    Re: AC kyler inte 9-3 SC 09

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av _Hydra_
    Kondensator hette det förr, gammalt ord på kondensor. Men som sagt det korrekta namnet som används idag är kondensor
    Det betvivlar jag starkt att det korrekta namnet någonsin skulle ha varit kondensator. Ordet kondensor kommer ju av att köldmediat i kylsystemet kyls och övergår i flytande form, kondenserar. Att det sedan skulle kunnat kallas det i vissa kretsar är en helt annan sak. Men då skulle jag säga att det är ren okunskap som blivit kvar...
    Jo tack jag vet precis (utbildar mig till kyltekniker), men enligt min lärare så har det en gång i tiden hetat kondensator. Det är säkert som du säger okunskap som ligger kvar och blandas ihop med elektronik. Var inte menat att korrigera någon, utan bara onödigt vetande

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC kyler inte 9000 -95
    Av J Bilstrup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •