Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oljetrågsfråga

  1. #1

    Oljetrågsfråga

    Tjenare! Köpte en vad jag fatta det som en t7motor me t5 kolvar, men när jag montera växellådan igår så är de öppet nederst till svänghjulet. Jag måste byta till ett t7 tråg eller? (Gissar att de är t5 som sitter)

  2. #2

    Re: Oljetrågsfråga

    I en 9-5 utan aero-motor täcker oljetråget endast vevhuset. Sprängkåpan sitter endast skruvad i motorblocket och den nedre delen är inte skruvad till något alls. Det ska finnas en liten plåtbit som täcker öppningen mot svänghjulet.
    I en 9-5 med aero-motorn är det annorlunda. Den har ett oljetråg som även ansluter mot nedre delen av sprängkåpan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oljetrågsfråga

    Ska man vara riktigt petig så sitter det även en mindre skyddsplåt monterad på bilar med de tidiga "Aero-trågen".
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  4. #4

    Re: Oljetrågsfråga

    Citat Ursprungligen postat av jse
    Ska man vara riktigt petig så sitter det även en mindre skyddsplåt monterad på bilar med de tidiga "Aero-trågen".
    På min 9-5 från '99 bytte jag till Aero-tråg (togs från bandet när '00 började tillverkas) och till det tråget behövdes ingen plåt. Det fanns frästa spår som gjorde det möjligt att öppna upp ett hål för att komma åt en skruv utan att behöva ta bort växellådan. Är det en skyddsplåt för detta hål du menar?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oljetrågsfråga

    Nej, det är en mer bananformad variant av standardskyddsplåten som täcker det lilla du ser av svänghjulet när du har Aerotråget på, den sitter med 1 el. 2 fästskruvar samt så sitter den klämd mellan tråg och sprängkåpa längst ned där du skruvar ihop tråg/sprängkåpa med 3 skruvar på Aerotråget.
    Jag köpte den plåten när jag bytte till Aerotråg på min.

    Edit: Tog en bild, kanske inte så lätt att se men plåten sitter där.
    [img=http://www.ladda-upp.se/tumnagel/zmnughnodjmqce/]
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  6. #6

    Re: Oljetrågsfråga

    Hmm.. För de är en aero 02 jag har från början. Men det tråget flög en kolv ut genom så det är ett stort hål rätt under..
    Den lilla plåten ni pratar om har jag.. Men som sagt ett stort hål mitt i tråget på originalmotorn och den nya motorn hade inte sånt tråg vaklart..

    Hur får jag göra nu?

    Tackar för svar!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: Oljetrågsfråga

    Köp den större skyddsplåten till standardtråget, Aerotråget är numera ersatt av standardtråget om man köper nytt till en Aero.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    32

    Re: Oljetrågsfråga

    Om du behöver ett oljetråg till en 9-5 Aero så har jag ett liggandes. Årsmodell -00 eller -01 är det.

  9. #9

    Re: Oljetrågsfråga

    Ska kika på detta!

    Vad ska du ha för aerotråget?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    32

    Re: Oljetrågsfråga

    700 kr + ev frakt vill jag ha för det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •