Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: hur höjer man halvljuset??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    hur höjer man halvljuset??

    tjenare allihopa!
    I min förra besiktning på bilen så gick den inte igenom pga att handbromsen var allt för kass, 1.3vänster samt 1.5höger, Sedan fick jag en anmärkning på att höger halvljus var för lågt.

    Jag har besiktning imorgon eftremiddag och tänkte jag skulle ta itu med problemen. Jag har fixat klart handbromsen men jag vet inte helt säkert hur jag ska reglera höjden på halvljuset!

    Hur är det man gör detta?? Jag vill helst inte börja pilla på't så att det blir värre, så jag tänkte att jag skulle fråga här på forumet istället innan jag börjar pilla med det!


    så frågan: Hur reglerar jag höger halvljus på bilen?


    Bil: Saab 900 Talladega -97


    tack för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Hur fan kan bilen inte gå igenom med dom värdena på handbromsen? Handbromsen tar ju uppenbarligen. Trodde inte det var några krav på att den skulle ta jämnt.

    När det gäller ljuset förstår jag inte heller varför den inte gick igenom för jag har något minne av att ljuset inte fick blända mötande trafik men att det inte var något krav på att det skulle stå högt.

    Men nu till svaret på din fråga.
    Jag är inte helt hundra på vart justeringen sitter men om du öppnar huven så borde du ha något hål i karossen där du kan se ner på strålkastaren och du bör se t.ex en insexhylsa där någonstans. Om det nu är insex på 900. Det är iaf insex på min 9-5, 7mm om jag inte minns fel. Nackdelen är bara att jag inte har någon lång sådan så jag får oftast pilla med en vanlig plattmejsel men det fungerar lika bra det.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Hur fan kan bilen inte gå igenom med dom värdena på handbromsen? Handbromsen tar ju uppenbarligen. Trodde inte det var några krav på att den skulle ta jämnt.

    När det gäller ljuset förstår jag inte heller varför den inte gick igenom för jag har något minne av att ljuset inte fick blända mötande trafik men att det inte var något krav på att det skulle stå högt.

    Men nu till svaret på din fråga.
    Jag är inte helt hundra på vart justeringen sitter men om du öppnar huven så borde du ha något hål i karossen där du kan se ner på strålkastaren och du bör se t.ex en insexhylsa där någonstans. Om det nu är insex på 900. Det är iaf insex på min 9-5, 7mm om jag inte minns fel. Nackdelen är bara att jag inte har någon lång sådan så jag får oftast pilla med en vanlig plattmejsel men det fungerar lika bra det.

    Jag gjorde ombesiktningen idag och till min förvåning gick den igenom.
    Varför jag blev förvånad var därför att värdena på handbromsen nu var sämre än första gången V=1.5 H=1.1 och den gick igenom.. Halvljusen var väldigt enkelt att fixa, det fanns en "knopp" man kunde vrida på som satt lite under strålkastaren baksidan.

    Så jag fick alltså icke godkänd handbroms när den uppenbarligen var helt OK, samt att det tog 3 sekunder att fixa ljuset.. skandal egentligen.

    tack för svaret dock!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Jo det var ju det jag tyckte var konstigt att den inte gick igenom med dom värdena på handbromsen. Ljuset brukar ju också justeras av besiktningsmannen då det är såpass enkelt. Har ofta fått mitt halvljus justerat av dom och det tackar man ju för.

    Du får väl ta det med en klackspark och anta att besiktningsmannen du fick första gången hade en dålig dag eller borde fundera på att byta jobb.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Handbromsvärdena får man väl inte med på protokollet?
    Det är väl färdbromsen fram + bak...?
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Handbromsvärdet står ingenstans,det testas genom att bromsrullarna simulerar en viss nedförslutning . Har för mej att det är differensen mellan höger och vänster broms som avgör om det är godkänt eller inte, men det har inget med hb att göra.
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  7. #7

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Handbromsen ska klara att hålla 16% av bilens totalvikt, finns inga krav att den ska ta jämnt mellan sidorna. Värdet anges inte i protokollet.
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Kan ju ha varit så att TS kollade på mätarna när besiktningsmannen testade handbromsen. Jag gjorde iaf så för att jag var nyfiken om handbromsen höll den standard jag ville att den skulle uppfylla. Tyvärr gjorde den inte det så för min del kommer jag byta handbromsbackarna igen till ett annat fabrikat än speedparts och hoppas på att det blir bättre nästa år. Just nu vill den inte ens ta över huvud taget höger bak så någonting är konstigt där.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Handbromsvärdet står ingenstans,det testas genom att bromsrullarna simulerar en viss nedförslutning . Har för mej att det är differensen mellan höger och vänster broms som avgör om det är godkänt eller inte, men det har inget med hb att göra.
    Han ställde sig på några rullande saker inbyggt i backen och drog handbromsen och tittade värdet på båda sidor via en display famför bilen. kom upp 1.5, 1.1 på vänster samt höger sida. Står även på besiktnings pappret jag fick.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jo det var ju det jag tyckte var konstigt att den inte gick igenom med dom värdena på handbromsen. Ljuset brukar ju också justeras av besiktningsmannen då det är såpass enkelt. Har ofta fått mitt halvljus justerat av dom och det tackar man ju för.

    Du får väl ta det med en klackspark och anta att besiktningsmannen du fick första gången hade en dålig dag eller borde fundera på att byta jobb.
    Detta är en privat besiktning och inte bilprovningen så dom har bara två anställda på detta stället. Så jag hade samma besiktningsmän båda gånger, att den inte gick igenom första gången är då en gåta.

  11. #11

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av infeap
    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Handbromsvärdet står ingenstans,det testas genom att bromsrullarna simulerar en viss nedförslutning . Har för mej att det är differensen mellan höger och vänster broms som avgör om det är godkänt eller inte, men det har inget med hb att göra.
    Han ställde sig på några rullande saker inbyggt i backen och drog handbromsen och tittade värdet på båda sidor via en display famför bilen. kom upp 1.5, 1.1 på vänster samt höger sida. Står även på besiktnings pappret jag fick.
    Återigen, handbromsvärdet mäts i %, och anges inte i protokollet. Värdena i protokollet gäller färdbromsen.




    Citat Ursprungligen postat av infeap
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jo det var ju det jag tyckte var konstigt att den inte gick igenom med dom värdena på handbromsen. Ljuset brukar ju också justeras av besiktningsmannen då det är såpass enkelt. Har ofta fått mitt halvljus justerat av dom och det tackar man ju för.

    Du får väl ta det med en klackspark och anta att besiktningsmannen du fick första gången hade en dålig dag eller borde fundera på att byta jobb.
    Detta är en privat besiktning och inte bilprovningen så dom har bara två anställda på detta stället. Så jag hade samma besiktningsmän båda gånger, att den inte gick igenom första gången är då en gåta.
    Ingen svår gåta. Handbromsen tog inte men nu har du fixat det.
    Signaturlös

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av infeap

    Han ställde sig på några rullande saker inbyggt i backen och drog handbromsen och tittade värdet på båda sidor via en display famför bilen. kom upp 1.5, 1.1 på vänster samt höger sida. Står även på besiktnings pappret jag fick.
    Återigen, handbromsvärdet mäts i %, och anges inte i protokollet. Värdena i protokollet gäller färdbromsen.




    Citat Ursprungligen postat av infeap

    Detta är en privat besiktning och inte bilprovningen så dom har bara två anställda på detta stället. Så jag hade samma besiktningsmän båda gånger, att den inte gick igenom första gången är då en gåta.
    Ingen svår gåta. Handbromsen tog inte men nu har du fixat det.

    Men hur kommer det sig att det var sämre värden andra gången då den gick igenom?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av infeap
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Återigen, handbromsvärdet mäts i %, och anges inte i protokollet. Värdena i protokollet gäller färdbromsen.






    Ingen svår gåta. Handbromsen tog inte men nu har du fixat det.

    Men hur kommer det sig att det var sämre värden andra gången då den gick igenom?
    beror på hur hårt de bromsar
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Citat Ursprungligen postat av infeap


    Men hur kommer det sig att det var sämre värden andra gången då den gick igenom?
    beror på hur hårt de bromsar
    jojo kan ju vara det med, men ändå gick den igenom med sämre värden än när jag fick ombesiktningen, vilket jag tycker är knep. men men

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av infeap
    Citat Ursprungligen postat av gamlingen

    beror på hur hårt de bromsar
    jojo kan ju vara det med, men ändå gick den igenom med sämre värden än när jag fick ombesiktningen, vilket jag tycker är knep. men men
    jo fast nu är ju värderna inte på handbromsen utan färdbromsen och där mäts hur JÄMT det bromsar.
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: hur höjer man halvljuset??

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Citat Ursprungligen postat av infeap

    jojo kan ju vara det med, men ändå gick den igenom med sämre värden än när jag fick ombesiktningen, vilket jag tycker är knep. men men
    jo fast nu är ju värderna inte på handbromsen utan färdbromsen och där mäts hur JÄMT det bromsar.

    okok, tack

Liknande ämnen

  1. bilbesiktning höjer priset?
    Av Robin C i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 00:16
  2. höjer stereon värdet?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 00:11
  3. Hur höjer man laddet saab 9-5
    Av Holmquista i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 17:41
  4. Hur höjer man varvet i en saab 9000 -89
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 23:48
  5. [LÖST] Hur höjer man halvljusen efter sänkning? OG9-5
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •