Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorn går inte riktigt bra, varför?

  1. #1

    Motorn går inte riktigt bra, varför?

    Hej

    Jag har några problem som kanske hänger ihop?

    Bilen är en saab 95 2,0t -00.

    När min sambo körde normalt på motorväg började motorlampan att lysa. Jag tänkte att det kanske berodde på nån misständning eftersom tändstiften hängt med i ca 2500 mil. Dessa bytte jag och lossade batterikabel. Motorlampan har inte tänds sedan dess.

    När jag gasar lite hårdare på gasen så slutar den accelerera och styper sig själv. Gasar man bara lite så går det bra. Det är som ett läge mellan att man gasar lite och mycket, där rycker bilen (mellan att accelerera och strypa sig).


    Nedanstående problem uppstod efter att jag parkerat om bilen ca 5 m, alltså startade och stängde snabbt av med en gång, det är enda förklaringen jag kan komma på. Att något "hängt sig" eftersom den inte fick starta upp ordentligt:

    Den har alltid startat lätt men i veckan ville den inte starta helt plötsligt. Den kom igång på en cylinder. Jag kollade stiften, 3 st var dränkta med bensin, 1 st var bra (3ans cylinder).
    Jag provade att byta tändkasset, det hjälpte inte.
    Bytte tillbaka till gamla stiften, funkade inte heller.
    Nötte på startmotorn ännu en gång, denna gång gasade jag samtidigt. Då startade den!

    Någon som har någon idé om vad ovanstående kan bero på?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Motorn går inte riktigt bra, varför?

    Hej!

    Du skulle inte ha nollat boxen med borttagen batteripol. Får man en lysande motorlampa så ska man läsa ut felkoder blir så mkt enklare att laga felet då man vet var man ska börja kolla.

    Lyser motorlampan nu när du får igång bilen?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Motorn går inte riktigt bra, varför?

    Hej

    Jag kollade faktiskt felkod med biltemas felkodläsare, den hittade ingen felkod "no code".

    Och bilen gick bra i 2 dagar efter jag släckte motorlampan och bytte tändstift. Det var efter jag hade parkerat om bilen (startat och stängt av bilen snabbt innan den han starta upp ordentligt) som den inte gick att starta nästa gång. Undrar om något bara kan ha "hängt sig"?
    Bilen har i mina ögon alltid varit pålitlig/driftsäker tills nu. Nu blir man lite orolig, vill inte bli stående någonstans liksom.

    Motorlampan lyser inte nu.

    Bilen har efter jag fick igång den startat lätt...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Motorn går inte riktigt bra, varför?

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Jag kollade faktiskt felkod med biltemas felkodläsare, den hittade ingen felkod "no code".
    Det beror på att 9-5orna inte blev ODB2-kompatibla förrän till årsmodell 2001, alltså kommer du inte kunna läsa ut felkoder med något annat än Tech2 (vissa säger att en s.k. OP-COM duger, se t.ex. den här tråden).

    En tänd motorlampa betyder att det finns minst en felkod lagrad.

    Nu håller vi tummarna för att din bil fortsätter att gå som den ska, men skulle motorlampan tändas igen bör du läsa av felkoden (även om du lämnar den utan åtgärd). Då vet du ju vad som är knas ifall felet återkommer/förvärras.

  5. #5

    Re: Motorn går inte riktigt bra, varför?

    Jaha, det visste jag inte..

    Men det här med att den slår av vid kraftig accerelation, vad kan det vara? Det är som att den slutar ladda och slår av helt, som att den börjar motorbromsa fast man vill accelerera.
    Jag hör inget pysljud så jag tror inte det läcker i tryckröret.

    För info bytte jag turbo för ca 1000 mil sedan (kinaturbo).

    Kan det vara något med evap?
    vakumslangar har jag bytt, de smala rackarna 3mm(?).

Liknande ämnen

  1. Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?
    Av Mastodontfilms-Mats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 21:01
  2. Motorn går riktigt dåligt efter toppbyte
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •