Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Taskig radiomottagning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Taskig radiomottagning

    Snälla hjälp någon!
    Hur ska jag göra för att få bättre radiomottagning i min Saab 9-3 -2006,
    har troligen 150w ljudsystemet med 7 högtalare.
    Är nämligen riktigt trött på dålig radiomottagning som resulterar i knastrande ljud och ibland kanalsökning

    Tack tack!!

    (provade att posta detta i FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06 men utan nått svar, därför provar jag här istället)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Taskig radiomottagning

    Fanns något som kallades "Diversity antenn" som vi fick monterat i 06:an vi hade som förbättrade ljudet. Dock vet jag inte hur det är med sånt idag, eller vad det faktiskt var för något som monterades.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Taskig radiomottagning

    Jag skulle gissa att diversity är den större antennförstärkaren som dessutom använder antennerna i båda bakrutorna. Jag upptäckte att det bara är vänster bakrutas antenn som är inkopplad, så det blir att leta upp diversity-förstärkaren

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle gissa att diversity är den större antennförstärkaren som dessutom använder antennerna i båda bakrutorna. Jag upptäckte att det bara är vänster bakrutas antenn som är inkopplad, så det blir att leta upp diversity-förstärkaren
    Varför monterades den helt enkelt inte direkt från fabrik? Man sätter dit 2 antenner men brukar bara en av dem. Schtooopid!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Taskig radiomottagning

    Jag hade ett likande problem - och det visade sig bero på att vi hade stoppat i en billig "USB-laddare" i cigarettändarduttaget.

    viewtopic.php?f=6&t=325836

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Taskig radiomottagning

    Man ville kunna sälja diversity-förstärkaren till de som ville ha bättre mottagning och på så vis tjäna några hundra till. Smaaart

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Man ville kunna sälja diversity-förstärkaren till de som ville ha bättre mottagning och på så vis tjäna några hundra till. Smaaart
    Vi hade serviceavtal och slapp kostnaden, visst avtalet kostade
    Men det borde gjorts från början, 9-3ans radio har uselmottagning original. Funderar på att rota fram en Diversity till min 08.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle gissa att diversity är den större antennförstärkaren som dessutom använder antennerna i båda bakrutorna. Jag upptäckte att det bara är vänster bakrutas antenn som är inkopplad, så det blir att leta upp diversity-förstärkaren
    Varför monterades den helt enkelt inte direkt från fabrik? Man sätter dit 2 antenner men brukar bara en av dem. Schtooopid!
    varför är det inte aeromotor och läderklädsel på alla varianter?
    iallafall där jag jobbar är det ständiga diskussioner kring vilka specar som ska erbjudas, vilka som ska vara standard. Ibland tvingas nog ingenjörerna ta fram specval som ska finnas där för att tävla med billigare märken och ibland är det inte ens kostnadsmässigt eller tekniskt motiverat utan motiveras endast med att man för att ta bra betalt för den dyrare varianten måste ha ett insteg.

    Jag tror på det stora hela saab var rätt dålig på att "rensa" modellerna och få premiumbetalt för det man väljer till... Audi verkar vara speciallister på det, att sälja helt värdelösa bilar om man inte kostar på massor av dyr extrautrustning...

    På min 2004 cab har jag ingen vidare radiomottagning tycker jag, jag misstänker dock att det på den finns bara ett specval map antenner, däremot fanns väl 2 varianter på radio med eller utan dubbel tuner men det har kanske inte med mottagningskvaliten att göra?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Varför monterades den helt enkelt inte direkt från fabrik? Man sätter dit 2 antenner men brukar bara en av dem. Schtooopid!
    varför är det inte aeromotor och läderklädsel på alla varianter?
    iallafall där jag jobbar är det ständiga diskussioner kring vilka specar som ska erbjudas, vilka som ska vara standard. Ibland tvingas nog ingenjörerna ta fram specval som ska finnas där för att tävla med billigare märken och ibland är det inte ens kostnadsmässigt eller tekniskt motiverat utan motiveras endast med att man för att ta bra betalt för den dyrare varianten måste ha ett insteg.

    Jag tror på det stora hela saab var rätt dålig på att "rensa" modellerna och få premiumbetalt för det man väljer till... Audi verkar vara speciallister på det, att sälja helt värdelösa bilar om man inte kostar på massor av dyr extrautrustning...

    På min 2004 cab har jag ingen vidare radiomottagning tycker jag, jag misstänker dock att det på den finns bara ett specval map antenner, däremot fanns väl 2 varianter på radio med eller utan dubbel tuner men det har kanske inte med mottagningskvaliten att göra?
    Jag håller med dig.

    Dock tänker jag lite såhär, de flesta har ju "koll" på sånt som klädsel, motor m.m. Men hur många tänker "jag måste nog beställa en antennförstärkare också för mottagningen suger säkert!" - jag chansar på ytterst få. Och så får man sin fina Saab med allt lull lull osv, men mottagningen suger. Och det sänker helhetsintrycket på bilen och snacket börjar gå.

    Extra utrustning i all ära, go for it. Men om man som vi gjorde ägde en absolut fullsmetad 9-3SC Aero 2006 så förväntar man sig att radion har bra mottagning. Även om man så har en basutrustad bil, så ska det lilla som bilen utrustats med fungera ypperligt.

    Fick jag med varför jag tycker att Diversity-antenn var ett obskyrt tillval som ingen känner till, något som borde varit standard?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Taskig radiomottagning

    jo, därav att det kring sådana här frågor säkert var diskussion även på saab gissar jag. men man ska tänka på att ensliga sverige är en sak och det ser annorlunda ut i andra länder, det kan ju lika gärna vara så att vissa av dessa grejjor paketeras i olika paket och i princip är standard på vissa marknader. ibland förvånas man hur mycket varianter det finns och dessutom är många omedvetna om valen, som i detta fall, säkert 98% av alla saabägare har ingen aning om om de ha diversity eller ej... vet ens hälften vilket stereosystem de har? Men, med audi igen som exempel, och trots att audis kvalitet inte verkar högre än tex seat, så lyckas ju audi hålla upp sin image som prestigemärke samtidigt som man kan erbjuda mycket skralt specade fordon.

    brorsan och hans fru har jämt haft saabar både privat och som tjänstebilar, och hon tyckte saab hade mycket fel och audi det var fina bilar det - men varför inte byta till audi på tjänstebilen då? njaaa... man fick ju så lite bil för pengarna... Jorå, så är det. Köp en S8 och den smiskar väl alla saabar, men för samma pengar var saabarna mer välutrustade än audi. Dom gör snygga bilar Audi, men vet att ta betalt för en uppdressad VW.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Re: Taskig radiomottagning

    Vad är en "Diversity antenn" och vart får man tag på en + vad kostar en??

    Tack tack!!

  12. #12

    Re: Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av noniz
    Vad är en "Diversity antenn" och vart får man tag på en + vad kostar en??
    Se http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity

    Noterat att det behövs mer än två antenner och en diversity-förstärkare; radiodelen i stereon måste även styra diversity-förstärkaren för att det ska fungera. Om man byter ut Saab-stereon mot något annat fungerar det antagligen inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Re: Taskig radiomottagning

    Vart får man tag på en så kallad "Diversity antenn" och vad kostar dom?
    Eller några andra tips på hur man ska få bättre radiomottagning?
    Det knastrande/sprakande radioljudet gör mig tokig

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Taskig radiomottagning

    Citat Ursprungligen postat av noniz
    Vart får man tag på en så kallad "Diversity antenn" och vad kostar dom?
    Eller några andra tips på hur man ska få bättre radiomottagning?
    Det knastrande/sprakande radioljudet gör mig tokig
    Kollat med Saab?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •