Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips på chassimodifieringar OG900-90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    1

    Tips på chassimodifieringar OG900-90

    Tjenare.

    Håller på med en OG900S 1990 som ska få lite extra effekt och därmed behövs ju en bättre väghållning. Söker därför nu tips på vad man kan hitta på med en sådan. Är beredd på att offra en viss mängd bekvämlighet/bruksvärde mot att få vettigare väghållning, men vill absolut inte köpa några sketfjädrar som säckar ihop efter ett år.

    Framförallt har jag märkt att bromsarna inte är dom bästa som finns direkt, finns det några bra uppgraderingsalternativ där?

    Vad gäller transmission så har jag 7ans primär (ca 2500rpm i 100-110 minns inte helt, har varit pallbocksräcer nu i 2,5månad), så där finns väll inte så mkt mer att göra?
    Understyrning är när du gasat och träffar staketet med framänden
    Överstyrning är när du vänsterbromsat och träffar staketet med bakänden
    Hästkrafter är hur fort du träffar staketet
    Och vridmoment är hur långt du tar staketet med dig.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Tips på chassimodifieringar OG900-90

    Välkommen hit!

    Det finns en del projekttrådar om just og900, kolla gärna in dom. Även på 900klubben hänger vi riktiga supernördar inom og900 och det sänks, trimmas och härjas rätt mkt där, värt ett besök! http://www.900klubben.se/phpbb3/index.php

    Og900 har bra väghållning generellt med sin stela bakaxel och dubbla trianglar fram, se bara på kanonerna som kör konkörning här på klubben med og900. EN sänkning, Kilens sänksats, är ju typ standard. Goa dämpare på det, typ Bilstein kanske, och du har kommit mkt långt! Bara nya och fräscha dämpare återställer mkt av egenskaperna i en og900. Nya krängningshämmarbussningar fram är nog ett måste, speedparts har dom bla. Sen kanske lite bussningar, men det är inte ett krav säger jag om dom inte är jättedåliga/spruckna? Originalbussningarna är inte dåliga alls.

    En 900S har 6ans original. Kanske är din låda bytt? 7ans är standard på fullturbon/T16 och det behöver väl inte göras så mkt mer där kanske. Vill du ha ännu trögare är ovanliga 8ans primär en lösning, men inget jag rekommenderar för bankörning etc, det blir lite trögt kort och gott, men är jättenice som landsvägskryssare!

    För övrigt så skall du hitta bra växellådsolja och BYTA. Quadralube 75W är väl en standard som många kör med, den är bra. Du har oljeplugg på en 1990 låda (om den nu inte är bytt till en 1992-) och det är lätt bytt och påfyllt. Gör det.

    För att sen ytterliggare förstärka väghållningen så är ju 16" fälgar ala Saab nice, dom breddar ut lite och det ligger bättre i kurvorna. Eftermarknads 17" är ju poppis också, men kolla då ET. Du vill inte ha dom FÖR långt ut, men inte heller långt in. Ett par 9000 SuperAero eller Aero fälgar med 195-50-16 är ju ett bra tips. Och köp då bra däck, nåt Michelin/Goodyear etc och inte det billigaste Kinadäcket du hittar, för annars är hela ditt jobb med väghållningen borta. Däck skall vara bra och dyra, punkt.

    Bromsar: 9000 prylar fram, dom större oken, har använts. Finns projtrådar att söka i om det. Själv kör jag Ferodo belägg och fräscha skivor, ny vätska. Det räcker bra för mig, men för bana så vill man kanske ha lite mer. Jag är själv ingen jättefan av ABS i 900 - har din bil det? Annars är ju en renovering av huvudcylindern ett måste, och nya fräscha ok runt om med belägg och vätska, stålomspunna slangar, en bra början. Har du ABS är det inte jättemkt att göra däruppe, men även där så blir ju nya belägg, vätska och slangar ett lyft ofta om bilen har gått långt.

    Allt detta skriver jag lite som resume av det som många gör utan att ta det riktigt långt, då finns det ju massor mer man kan göra, shimsa/slipa/toe-in etc. Själv kör jag original numera bara, jag är snart 40 och vill åka tyst och mjukt...
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: Tips på chassimodifieringar OG900-90

    Du vill ha mer caster på og900. Löses genom slitsade kulleder eller ett tjockt "shims" (ca 15 mm ) på övre bärarmen men bara på bakre fästet. Då får du samtidigt mer camber också. Fjädrar och dämpare beror lite på vilken nivå du siktar på. vanlig säkningssats kör många med, men skall det vara mer åt banbilshållet skall det egentligen vara en hel del hårdare. När det gäller dämpare kan jag som alternativ till bilstein rekommendera ett par Protech, sådana kör jag med. Ställbara och så hårda så att de börjar liknat något som og900 behöver med sina infästningspunkter. Relativt bra i pris också.

    /Niklas

Liknande ämnen

  1. Tips ang. stöldskydd tack - og900
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 08:05
  2. Kopplings tips og900!
    Av 900turbotokig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 00:00
  3. tips på vinge till og900
    Av skorped_aero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 13:19
  4. byta framskärm og900, tips/råd
    Av Dave79 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •