Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    51

    Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Köpte en saab 9-5 för cirka 2 veckor och märker nu att baken ser så väldigt låg ut. Och de. Lixom trycker ber sej på sidorna mycket om man står i backar så. Är det vanligt fel? Tänkte eftersm man har garanti kvar.
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

  2. #2

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Hej.
    På vår 07:à var dom tokslut efter 7000 mil, så kvallan är nog sisådär.

    Mvh
    loca

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    76

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Matte.
    Köpte en saab 9-5 för cirka 2 veckor och märker nu att baken ser så väldigt låg ut. Och de. Lixom trycker ber sej på sidorna mycket om man står i backar så. Är det vanligt fel? Tänkte eftersm man har garanti kvar.
    Om den SER låg ut tyder det på fjädrarna. Men byt dämparna samtidigt! Jag bytte både och på min 9-5a efter 20k mil.
    9-5 Vector 2,3T -04 & 9-3 Vector 2,0t -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Man undrar ju lite hur saab har tänkt med prissättningen på nya fjädrar och dämpare... Eftersom att dom uppenbarligen är skit då de kan vara helt slut efter knappa 10k mil så borde det ju inte vara något man betalar flera tusenlappar för.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 032
    Medlem#
    6220

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Hej!

    Sägs att ca 10k mil är livslängd för dämparna oavsätt bil.
    Att dom håller 20-30k mil utan att t.ex läcka rosta sönder är en helt annan fråga.

    Min 9-5a har nu rullat lite över 16k mil och ja känner att dämparna är långt i från optimala, blien bli lite svampig och vinglig på vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Bakvagnsupphängningen (fjädrar, dämpare och bussningar) är en allmänt svag punkt på 9-5. Vanliga symptom är "häng" och vinglig bakvagn. Byte efter 10-15k mil är mer regel än undantag.

    Häng kräver nya fjädrar, men gör man sig besväret att montera isär upphängningen är det lika bra att ta dämparna i samma veva om de inte är osedvanligt fräscha.

    För någon extra tusenlapp (jämfört med vanliga fjädrar + dämpare) kan man investera i nivåreglerande dito som håller betydligt bättre.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Sägs att ca 10k mil är livslängd för dämparna oavsätt bil.
    Att dom håller 20-30k mil utan att t.ex läcka rosta sönder är en helt annan fråga.

    Min 9-5a har nu rullat lite över 16k mil och ja känner att dämparna är långt i från optimala, blien bli lite svampig och vinglig på vägen.

    Mvh
    Oavsett bil kan jag nog inte hålla med om. En kompis tjänstebil (volvo s80) hade gått runt 12k mil när han lämnade tillbaka den igår och hämtade ut sin nya tjänstebil och s80in var väldigt stabil på vägen trots 12k mil. Så jag tycker det verkar helt sjukt att dämparna inte håller längre på saab. :?

    Är det bara dämparen som är problemet eller är det andra faktorer också? För jag går ju i tankar att byta mina fjäderben runt om nu fast jag är inte riktigt beredd att betala nypris så jag letar på skroten efter lågmilade. Men kan man kanske slänga på såna här dämpare (länk) och bara byta ut dämparna på fjäderbenen från skroten? Tänkte satsa på aerofjäderben.

    Men jag vet inte hur B4 dämparna är?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    [quote=Lasse_gbg]
    Citat Ursprungligen postat av "Matte.":10zbsq1d
    Köpte en saab 9-5 för cirka 2 veckor och märker nu att baken ser så väldigt låg ut. Och de. Lixom trycker ber sej på sidorna mycket om man står i backar så. Är det vanligt fel? Tänkte eftersm man har garanti kvar.
    Om den SER låg ut tyder det på fjädrarna. Men byt dämparna samtidigt! Jag bytte både och på min 9-5a efter 20k mil.[/quote:10zbsq1d]


    Får man fråga vad det gick på Lasse? Bytte du allt själv eller lämnade du in den?
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    51

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Jag har garanti kvar på bilen eftersom jag köpt den hos bilhandlare. Undrar om det går på garantin, får åka och fråga helt enkelt


    Om jag exempelvis står på ett ojämnt underlag så kan bakskärmen gå ner över hjulet å han ser lixom sne ut... kan inte vara fullt friskt tycker jag... bilen har bara gått 5700 mil :S
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

  10. #10

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Jag hade samma problem på en 9-5 kombi jag med.

    Valde att köpa bättre begagnade fjäderben från skroten som jag smackade dit. 1600 kronor för båda två.

    De som satt på min bil var av en konstig variant. Är det någon slags nivåreglering?
    Fjädern ser mycket längre ut och dämparen betydligt tjockare, men med dessa monterade hängde bakvagnen nästan ned i backen.

    De bättre begagnade som jag monterade lyfte bakändan ordentligt på bilen.

    De med rostig konsol är alltså de gamla.

    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    De som satt på min bil var av en konstig variant. Är det någon slags nivåreglering?
    Fjädern ser mycket längre ut och dämparen betydligt tjockare, men med dessa monterade hängde bakvagnen nästan ned i backen.
    Antagligen är det med nivåreglering, ja. Dessa dämpare är tjockare än standard och fjädrarna är annorlunda. Det verkar någon etikett på under smutsen på dämparen, läs där så borde du hitta artikelnumret.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Orginaldämparna bak är ju av sällsynt dålig kvalitet. Cykelpumpar efter ett par mil. Sitter gula Koni på min sedan 15000mil. Väl värt pengarna...
    Fredrik J

  13. #13
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Hej,

    Den med rostig konsol ser ut att komma från en ett sportchassi den andra ser ut att vara från ett standardchassi.

    Har sportchassi på min 9-5a och det ser ut som den till vänster och jag har inte nivåreg.
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  14. #14

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av F_karlsson
    Hej,

    Den med rostig konsol ser ut att komma från en ett sportchassi den andra ser ut att vara från ett standardchassi.

    Har sportchassi på min 9-5a och det ser ut som den till vänster och jag har inte nivåreg.
    Okej, jo jag kan ju leta upp artikelnummret...

    Tycker emellertid att de liknar dessa, inte sant?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64423.html

    Fattar inte riktigt hur sådana där nivåregleringsdämpare fungerar. Hur kan dessa dämpare känna av hur tungt bilen är lastad? Normalt är det väl dessutom fjädern som bär upp lasten och dämparens funktion enbart att hindra gungningarna?
    Inte finns det ju några slangar och kompressorer kopplade till dämparna...??


    Som sagt - med fjäderbenen med de tjockare dämparna hängde bakdelen ordentligt på min 9-5 kombi. Fjädrarna såg ut att vara hela. Med de bättre begagnade fjäderbenen ser bilen normal ut igen.

    Måste väl varit dämparna på de gamla fjäderbenen som "kajkat ur", eller kan fjäderna blivit utmattade?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Även jag har funderat på funktionen med nivåregleringen ett antal gånger. Men jag tror det är så att den höjer sig alltid till samma nivå så fort bilen rullar. Detta är iaf vad jag har hört. Funderar på att montera min gopro-kamera på utsidan av bilen och vinkla den mot bakhjulen och se om det höjer sig någonting. Jag tycker dock att det borde finnas någon information hur det fungerar. T.ex dokument från saab eller liknande? Svärfars audi har ju också nivåreglering men han kan även höja och sänka manuellt med knapp inifrån. Men står man på utsidan och kopplar på en släpkärra så hör man ett pysljud likt det ljudet som uppstår när man kopplar ur en slang från tryckluftskompressorn och bilen höjer sig till samma nivå som innan släpkärran var påkopplad.

    Så är det ju dock inte på saaben, jag har aldrig märkt av att den höjer sig när jag kopplar på släpkärran så jag utgår från att den gör det först när bilen är i rullning.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    Nja. En "intelligent" stötdämpare kan ju räkna ut hur mycket den är ihoptryckt och sträva efter sin förväntade längd...
    Fredrik J

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    I dessa nivåregleringsdämpare så finns allt inbyggt. Det är de interna ventilerna & hydraliken som eftersträvar att alltid ha samma läge. Så om man lastar ner bilen, så "pumpar" de upp sig till rätt nivå med hjälp av rörelseenergin när man kör & bilen rör sig upp & ner.

  18. #18
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    [quote=Anders_SAAB][quote="F_karlsson":204uxgpq]Hej,

    Den med rostig konsol ser ut att komma från en ett sportchassi den andra ser ut att vara från ett standardchassi.

    Har sportchassi på min 9-5a och det ser ut som den till vänster och jag har inte nivåreg.[/quote]

    Okej, jo jag kan ju leta upp artikelnummret...

    Tycker emellertid att de liknar dessa, inte sant?
    [url="http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/oe4423_12764423.html"]http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64423.html[/url]

    Fattar inte riktigt hur sådana där nivåregleringsdämpare fungerar. Hur kan dessa dämpare känna av hur tungt bilen är lastad? Normalt är det väl dessutom fjädern som bär upp lasten och dämparens funktion enbart att hindra gungningarna?
    Inte finns det ju några slangar och kompressorer kopplade till dämparna...??


    Som sagt - med fjäderbenen med de tjockare dämparna hängde bakdelen ordentligt på min 9-5 kombi. Fjädrarna såg ut att vara hela. Med de bättre begagnade fjäderbenen ser bilen normal ut igen.

    Måste väl varit dämparna på de gamla fjäderbenen som "kajkat ur", eller kan fjäderna blivit utmattade?[/quote:204uxgpq]

    Humm, nu blir jag lite förvirrad var och kröp lite under bilen och mina dämpare är inte riktigt lika som dom nivåregl som du länkade till men inte lika tunna som du har till höger på bilden fjädrarna är orange/blå;ser dock inte märkningen på dämparna.

    Sen är min erfarenhet att när bilen hänger bak så har fjädrarna tappat sin spänst och orkar inte hålla bilen i nivå, när dämparna är slut så gungar bilen okontrollerat och känns svajig.
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Dåliga bakdämpare saab 9-5?

    [quote=F_karlsson]
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB":21e1n3di]

    Okej, jo jag kan ju leta upp artikelnummret...

    Tycker emellertid att de liknar dessa, inte sant?
    [url="http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/oe4423_12764423.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64423.html[/url]

    Fattar inte riktigt hur sådana där nivåregleringsdämpare fungerar. Hur kan dessa dämpare känna av hur tungt bilen är lastad? Normalt är det väl dessutom fjädern som bär upp lasten och dämparens funktion enbart att hindra gungningarna?
    Inte finns det ju några slangar och kompressorer kopplade till dämparna...??


    Som sagt - med fjäderbenen med de tjockare dämparna hängde bakdelen ordentligt på min 9-5 kombi. Fjädrarna såg ut att vara hela. Med de bättre begagnade fjäderbenen ser bilen normal ut igen.

    Måste väl varit dämparna på de gamla fjäderbenen som "kajkat ur", eller kan fjäderna blivit utmattade?
    Humm, nu blir jag lite förvirrad var och kröp lite under bilen och mina dämpare är inte riktigt lika som dom nivåregl som du länkade till men inte lika tunna som du har till höger på bilden fjädrarna är orange/blå;ser dock inte märkningen på dämparna.

    Sen är min erfarenhet att när bilen hänger bak så har fjädrarna tappat sin spänst och orkar inte hålla bilen i nivå, när dämparna är slut så gungar bilen okontrollerat och känns svajig.[/quote:21e1n3di]
    Det har väl funnits lite olika stötdämpare genom åren på våra saabar? Finns ju hur många artikelnummer som helst på olika stötdämpare och likaså fjädrar. Så antagligen är det därför du inte kan jämföra de som visades på bilderna ovan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej!
    Min post har väl egentligen inte något med saken att göra, men jag blir förundrad över hur det kan ske.
    Min 9-5 01 gick igenom utan anmärkning för 2 veckor sedan, drog den på 21-tusen mila service som gick fint _men_ mekanikern sade du...det finns lite som egentligen behöver åtgärdas...ok sade jag och tyckte det var konstigt i och med att den var felfri.

    Hade 2st som bifogat på bilden och en fjäder som också var av...snyggt jobbat...

    Lite glad att jag lever så att säga.
    Mvh

    http://imgur.com/VpOXHpA


    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Jag hade samma problem på en 9-5 kombi jag med.

    Valde att köpa bättre begagnade fjäderben från skroten som jag smackade dit. 1600 kronor för båda två.

    De som satt på min bil var av en konstig variant. Är det någon slags nivåreglering?
    Fjädern ser mycket längre ut och dämparen betydligt tjockare, men med dessa monterade hängde bakvagnen nästan ned i backen.

    De bättre begagnade som jag monterade lyfte bakändan ordentligt på bilen.

    De med rostig konsol är alltså de gamla.

    Senast redigerat av Jameslastlast den 2014-04-07 klockan 13:48. Anledning: alltså till att den kan gå igenom U.A

Liknande ämnen

  1. Bakdämpare saab 9000
    Av Askungen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-03, 20:15
  2. byta bakdämpare och sänkfjädrar saab 9-5 kombi
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 19:07
  3. Höger bakdämpare, Saab 95 Aero -02
    Av ahogsell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 17:52
  4. Oljud från bakstötdämpare NG9-3 SS
    Av 2055 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •