Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Har fått hem en henko 275l/h pump, vanlig Saab uppgradering och det finns en FAQ för hur dessa monteras men den saknar bilder och ger inte klarhet i det jag söker.

    Pumpen ska ersätta min original pump i min og93 Aero.

    Var skall jag kapa hålet under baksätet (orkar inte ta ner tanken)?
    Vilken slang köper jag och var (den som följde med henkon var för kort va?)
    Elen har jag förstått att man med fördel drar om matningen, hur har ni dragit den ? Ett måste?
    Någon ytterligare modifiering man bör göra ?

    Kommer köras på mestadels etanol .

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Henko

    Hej!
    Står inför samma grej själv då jag har en Walbro GSS341 som jag ska slänga in i bilen när jag får tid.

    Om du tittar under baksätet och öppnar locket som är där så borde du ser var du behöver göra hål.

    Vet inte vad det är för slang som medföljer Henkon, men den behöver inte vara speciellt lång. Det som är viktigt är att den är doppbar, dvs. att den klarar att stå emot bränsle både på insidan och utsidan. Vilket material du ska välja beror på vilket bränsle du ska köra. För både bensin och E85 så är nitrilgummi ett bra material. Slangen bör vara klassad för minst 10 bar och ska självklart vara klassad som bränsleslang.

    Angående matningen så får du kolla upp i pumpens specifikationer hur mycket ström den drar strax över det bränsletrycket som du kör. Tillverkarna har alltid sådan data tillgänglig i grafer som man kan läsa av. Min Walbro GSS341 ska iallafall gå att köra på original matning enligt databladet men det är små marginaler.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Henko

    Du måste ha en gummislang (nitrilgummi) som tål bränsle på både in och utsidan. Finns att köpa på t.ex. Autoexperten "Gates dränkbara bränslelsang" 30cm á 270kr.
    Slangen som medföljer Henkon räcker ej.

    Utöver det så måste du fila upp filterhuset några millimeter eftersom henkopumpen är något större i diametern än original.

    Jag skarvade in mig på befintligt kablage med klämmisar och har kört så 3000 mil än så länge. Tror inte du behöver dra om kablaget eftersom Henkopumpen har samma kabelarea som originalpumpen.

    Ang. hålet under baksätet. Lyft plastlocket som täcker det befintliga hålet och snegla in under, så ser du garanterat var du behöver kapa.
    Ett tips är att använda en nibblare!

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Henko

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Jag skarvade in mig på befintligt kablage med klämmisar och har kört så 3000 mil än så länge. Tror inte du behöver dra om kablaget eftersom Henkopumpen har samma kabelarea som originalpumpen.
    Har pumpen gått 3000mil utan att smälla säkringen så är det nog lugnt. Tänk bara på att om man ökar bränsletrycket så ökar strömförbrukningen och då kanske det blir för mycket. Jag tror knappast Henkon håller sig under säkringens märkström med en 3,5bar BTR.

    Tänk även på att högt laddtryck gör att mottrycket i pumpen och därmed strömförbrukningen ökar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Henko

    Bra info, tackar jag för ! Testar att köra med original matning (även fast jag sett kopplingar som smält)

    Bara att få tag på slang, tång och asfaltsmatta så borde det lösa sig .

    Hur lång måste slangen vara ?

    Edit: och var det 8mm inner diameter eller 6mm ?

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Henko

    Vart hittar man tillverkarspecen på Henko 275? Har sökt men inte hittat.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Henko

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vart hittar man tillverkarspecen på Henko 275? Har sökt men inte hittat.

    //B
    TapaTalk
    EXD la upp lite data här på forumet för ett par år sedan men jag hittar det inte längre.
    Däremot Walbro-pumparna är det enkelt att hitta data för.

    Edit: Fel av mig, EXD la inte upp grafen på detta forumet, utan det var på ECUPROJECT. Hoppas ingen tar illa upp om jag länkar till bilden här:
    OBS. detta är Henko 255.


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Ska ge mig på bytet idag om jag får tag på slang, försöker fixa lite bilder !

  9. #9
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Tips är att klippa upp hålet lite mer än man tror. Lite mer neråt och åt höger från plastlocket. Man får vrida och vinkla armaturen lite för att få ur den, och det går inte om hålet man klipper är för litet.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Jag skall ta upp detta hål i golvet på min og9-3 och undrar vad "neråt" och "åt höger" är åt för håll!
    Neråt är det framåt i bilens riktning (= åt motorn)?
    Åt höger är det åt bilens högra sida (sett bakifrån)?

    Per L

  11. #11
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag skall ta upp detta hål i golvet på min og9-3 och undrar vad "neråt" och "åt höger" är åt för håll!
    Neråt är det framåt i bilens riktning (= åt motorn)?
    Åt höger är det åt bilens högra sida (sett bakifrån)?

    Per L
    Hehe jag kom på straxt efter att jag postade att det var lite otydligt...

    Jag menar när du tittar bakåt i bilen. Neråt menar jag, precis som du säger, alltså mot fronten/motorn. Och åt höger menar jag mot förarsidan.
    Jag tog bilder på det här när jag gjorde det, ska försöka ragga fram dom ikväll.

    En annan detalj att tänka på. Plastringen som håller fast armaturen sitter rätt hårt. Finns ett verktyg på Biltema man kan köpa. Men jag bockade till ett armeringsjärn som ett handbollsmål som passade mellan tänderna i plastringen som man använder för att sedan skruva loss den. Funkar fint.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    på en 9-3 så skulle jag allvarligt fundera på att ta ner tanken istället............så himla mycket jobb är det ju inte om man dessutom kör den ganska tom.
    Ev rusta sig med två nya spännband och lossa filtret och ledningarna en bit, vika bort handbromswiren, lossa påfyllnadsslangarna och sen är den ju bara sänka ner.

  13. #13
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    på en 9-3 så skulle jag allvarligt fundera på att ta ner tanken istället............så himla mycket jobb är det ju inte om man dessutom kör den ganska tom.
    Ev rusta sig med två nya spännband och lossa filtret och ledningarna en bit, vika bort handbromswiren, lossa påfyllnadsslangarna och sen är den ju bara sänka ner.
    Inte jobbigt så länge inte pumpen pajar eller ska bytas igen...då ska man ta ner tanken och göra samma procedur igen. Lovar dig att jag inte ångrade mig en sekund när min bränslepump pajade och man kunde byta den på 30 minuter.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    jo förvisso men normalt sett så byter man inte pump så ofta...........man utgår väl ifrån att den nya håller minst lika länge som den gamla iallafall.......
    Är det dessutom en hobbybil med fräscha delar så river man nog ledigt ner tanken på 30 minuter också...........

  15. #15
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 967
    Medlem#
    7042

    Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Håller med! Mycket smidigt med hål i golvet!
    Dessutom kan man montera en lucka från 9-5an


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Re: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag skall ta upp detta hål i golvet på min og9-3 och undrar vad "neråt" och "åt höger" är åt för håll!
    Neråt är det framåt i bilens riktning (= åt motorn)?
    Åt höger är det åt bilens högra sida (sett bakifrån)?

    Per L
    Som jag förstått det så är det ca15 cm från inspektions luckan mot mitten av bilen som här

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Autoexperten hade ingen koll .

    Han klippte till en bit gates 3225 "den här ska det vara"
    Visade honom den här http://www.gates.com/europe/brochure...cation_id=2958 och då blev han kluven. Oftast känner jag mig mer komponent än butiks biträden tyvärr.

    Får pröva en riktig slang firma istället .

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Det gick inte som förväntat igår, fick problem med o-ringen som håller pumpen i filter koppen.

    Ska se om jag får tag på en tunnare ring och lite krymp slang till elen . Kanske den vittrar bort med ?

    pumpen fjädrar lite uppåt ur koppen med, har ni filat av eller tagit bort styrstiften längst ner också ?

    Kanske kunde man ta bort dem och använda gummit i bottnen som man fick med pumpen .

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero


  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Sv: Frågor om bränslepumpsbyte. Og9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    ser ingen slang där som hade varit ett bättre val än Gates 3225 ?

Liknande ämnen

  1. Återkallning av 9-5 BioPower -Bränslepumpsbyte
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •