Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng (Färdigt!)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng (Färdigt!)

    Hejsan!

    Hoppas man kan få lite hjälp här i forumet. Nu har jag hållit på hela veckan med att rensa hela kylsystemet efter att jag byte ut termostaten. Så jag ville göra en seriös rensning av kylsystemet. Men jag märkte för 2 dagar sen att det verka vara stop någonstans i kylaren. Lossade pluggen för att få ur all vätska ur kylaren. Men inte en droppe kom ut. Fick ta loss slangarna för att få ut all vatten som var kvar. Idag har jag försökt att ta ut kylaren. Men den vill f.. inte lossna. Gjort allt som står i Haynes boken. Har tagit bort slangarna som går till kylaren samt klämmorna som håller fast. Sen ska man tydligen trycka kylaren bakåt, sen dra upp. Men det går inte ens att dra bakåt. Något jag har missat? Finns det något guide till detta? Vill gärna få klart med allt detta så snabbt som möjligt nu. Vill helst inte åka till en verkstad nu när man har kommit så långt.

    Gäller en Saab 900ng 1995 2.0T

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Hejsan!

    Hoppas man kan få lite hjälp här i forumet. Nu har jag hållit på hela veckan med att rensa hela kylsystemet efter att jag byte ut termostaten. Så jag ville göra en seriös rensning av kylsystemet. Men jag märkte för 2 dagar sen att det verka vara stop någonstans i kylaren. Lossade pluggen för att få ur all vätska ur kylaren. Men inte en droppe kom ut. Fick ta loss slangarna för att få ut all vatten som var kvar. Idag har jag försökt att ta ut kylaren. Men den vill f.. inte lossna. Gjort allt som står i Haynes boken. Har tagit bort slangarna som går till kylaren samt klämmorna som håller fast. Sen ska man tydligen trycka kylaren bakåt, sen dra upp. Men det går inte ens att dra bakåt. Något jag har missat? Finns det något guide till detta? Vill gärna få klart med allt detta så snabbt som möjligt nu. Vill helst inte åka till en verkstad nu när man har kommit så långt.

    Gäller en Saab 900ng 1995 2.0T

    Du får lossa lampor, grill, kofångaren och IC samt kondensor då kondensorn är skruvad i kylet framifrån.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Hejsan!

    Hoppas man kan få lite hjälp här i forumet. Nu har jag hållit på hela veckan med att rensa hela kylsystemet efter att jag byte ut termostaten. Så jag ville göra en seriös rensning av kylsystemet. Men jag märkte för 2 dagar sen att det verka vara stop någonstans i kylaren. Lossade pluggen för att få ur all vätska ur kylaren. Men inte en droppe kom ut. Fick ta loss slangarna för att få ut all vatten som var kvar. Idag har jag försökt att ta ut kylaren. Men den vill f.. inte lossna. Gjort allt som står i Haynes boken. Har tagit bort slangarna som går till kylaren samt klämmorna som håller fast. Sen ska man tydligen trycka kylaren bakåt, sen dra upp. Men det går inte ens att dra bakåt. Något jag har missat? Finns det något guide till detta? Vill gärna få klart med allt detta så snabbt som möjligt nu. Vill helst inte åka till en verkstad nu när man har kommit så långt.

    Gäller en Saab 900ng 1995 2.0T

    Du får lossa lampor, grill, kofångaren och IC samt kondensor då kondensorn är skruvad i kylet framifrån.
    Det som man befarade Får fortsätta imorgon med operationen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Nu har jag fortsatt hela morgonen. Gjorde som du skrev, och det satt 2st skruvar via kondensorn till kylarn. Fick ta bort IC'n för att kunna komma åt dom. Nu fick man loss kylarn!

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Byt kylare!
    Jag stoppade i en biltema kylare i dotterns -96'a förra året, den vägde inte ens hälften av vad den gamla förstoppade vägde...
    Kostade knappt nåt på biltema, och nog duger den på en så pass gammal bil.

    Jättesvårt att få ur allt skit och kemikalierna kostar säkert hälften av vad en ny kylar kostar.

    Ny kylare, plötsligt hade hon inga problem med temperaturen varma sommardagar längre.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Byt kylare!
    Jag stoppade i en biltema kylare i dotterns -96'a förra året, den vägde inte ens hälften av vad den gamla förstoppade vägde...
    Kostade knappt nåt på biltema, och nog duger den på en så pass gammal bil.

    Jättesvårt att få ur allt skit och kemikalierna kostar säkert hälften av vad en ny kylar kostar.

    Ny kylare, plötsligt hade hon inga problem med temperaturen varma sommardagar längre.
    Jag hade tänkt köpa en ny kylare. Har även köpt nya slangar också.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Biltema hade ingen hemma... Kanske är bättre att köpa en original. Eller vad tycker ni? Meca tog 2400kr ca. Mekonomen vill ha 3000 Speedparts 2100kr. Med rabatt så ligger det under 2000kr. Eller ska man vänta tills Biltema har fått hem kylaren?

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Biltema hade ingen hemma... Kanske är bättre att köpa en original. Eller vad tycker ni? Meca tog 2400kr ca. Mekonomen vill ha 3000 Speedparts 2100kr. Med rabatt så ligger det under 2000kr. Eller ska man vänta tills Biltema har fått hem kylaren?
    Finns på Biltema Värmdö. (Men det är väl en dock liten bit att åka...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Biltema hade ingen hemma... Kanske är bättre att köpa en original. Eller vad tycker ni? Meca tog 2400kr ca. Mekonomen vill ha 3000 Speedparts 2100kr. Med rabatt så ligger det under 2000kr. Eller ska man vänta tills Biltema har fått hem kylaren?
    Finns på Biltema Värmdö. (Men det är väl en dock liten bit att åka...)
    Det är beställningsvara där.
    Slut i Haninge.
    I och med priset på 899:- så är det värt att chansa tycker jag.
    Jag har själv en Biltema-kylare sedan två-tre år och har hittills inte haft några problem med den.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Tack grabbar! Ringde till Biltema nu och beställde kylarn. Kanske på Torsdagen den kommer. Vad ska man göra hela veckan utan bil

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Vad ska man göra hela veckan utan bil
    Lista ut meningen med livet?
    Klippa gräsmattan?
    Grilla?
    Gå på Hockey VM?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Kanske ska spendera veckan utan bil att fundera på om det inte är dags att köpa en till Saab...
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Meningen med livet... Det har jag nog redan listat ut.
    Hade jag haft en gräsmatta, så hade jag nog gjort det
    Grilla är ingen dum idé. Men det blåser som f.. här hos mig just nu.
    Kollar på VM matcherna på tv'n.

    Jag och gumman har haft en varsin Saab. Men hennes bil blev stulen efter att hon hade ägt den i en månad. Kom fram igen efter 5 månader ca. Men svinen hade eldad upp den.

    Fler idéer på vad man kan göra i veckan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng

    Idag hämtade man kylaren. Var inga stora problem att få ur den gamla när man fick veta vart dom sista skruvarna satt. Men att sätta tillbaka allt var ingen kul. Lite trångt var det. Nu får man hoppas på att det inte läcker någonstans nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng (Färdigt!)

    Igår startade jag bilen. Kollade att motortemperaturen var bra. Kollade noga att det inte läckte någonstans. Nu startade även fläkten rätt så ofta till kylaren. Förut gjorde den det nästan aldrig. Nu kan man äntligen köra igen med rätt temperatur.

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp med att få ur kylaren. Saab 900ng (Färdigt!)

    Vad härligt det är när saker går som man vill!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. saab 900ng -94 växellåds-hjälp
    Av Peter_81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 12:43
  2. Problem saab 900ng startar ej tacksam för hjälp
    Av pinkis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 19:58
  3. Saab 99 cab -72 [Projektet färdigt]
    Av tornros i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •