Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fjäderben saab 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    27

    Fjäderben saab 9-3

    Tjenare alla Saab kunniga!
    Läste på ett forum att knackande ljud från motorn kunde bero på att bultarna till fjäderbenen var lösa. Tänkte bara kika på min och se så allt allt är på sin plats med tanke på mitt missljud vid motorbroms. Någon som kan beskriva hur jag går till väga?

    Saab 9-3 2.0T årsm 01
    Idrott luktar svett, sport luktar bensin
    Saab 9-3 2.0T

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Fjäderben saab 9-3

    De e väl bara o lyfta på huven o lokalisera fästet till fjäderbensstaget som går från höger till vänster sida. Känn på dom o dra åt.

    Annars, ett knackande ljud från en B205-motor är illavarslande nog. Dåligt oljetryck som gett dåliga lager i vevstakar o ramlager.
    Även om oljetryckslampan släcks så kan det vara för lågt tryck.
    Och det är troligtvis för mycket gegga nere i tråget så oljesilen blivit täppt. Sen brukar turbon vara det första som ger upp.

    Men det kan vara som på min egen, där jag misströstade i några dagar;
    I ventilkåpan finns det 2 ventilationsrör uppe i "taket" som sitter på en fastnitad plåt under hålet till vevhusventilationen. Om dessa är täppta blir det för högt tryck i vevhuset och även detta kan ge negativa effekter.
    Man tar loss kåpan, tar en liten gasolbrännare och hettar upp rören. Då släpper kokset efter en stund. Peta rent med en ståltråd o blås rent resten så mycket det går.
    På med ny packning o montera tebax ventilkåpan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    27

    Re: Fjäderben saab 9-3

    Precis haft inne den för undersökning, men så googlade jag och såg att något hade haft ett liknande problem och dragit åt fjäderbenen som satt med handkraft så tänkte jag skulle kika på mina med, jag lyfte på huven och på vänster och höger sida sitter det ju ett svart plast lock som man enkelt kan lyfta på och under sitter det en bult, det kan inte vara den va?
    Tack för svar!
    Idrott luktar svett, sport luktar bensin
    Saab 9-3 2.0T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    605

    Re: Fjäderben saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av $ááB
    Precis haft inne den för undersökning, men så googlade jag och såg att något hade haft ett liknande problem och dragit åt fjäderbenen som satt med handkraft så tänkte jag skulle kika på mina med, jag lyfte på huven och på vänster och höger sida sitter det ju ett svart plast lock som man enkelt kan lyfta på och under sitter det en bult, det kan inte vara den va?
    Tack för svar!
    Det är 3 skruvar runt det plastlocket.. Det e dem man spänner fast fjäderbenen med.. Den under är den man spänner toplagringen med. Som håller ihop hela fjädern
    Mvh jonas

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    27

    Re: Fjäderben saab 9-3

    Tack för svar, men vet du om det finns någon bild?
    Det sitter tre skruvar runt den bulten i mitten men över dem sitter bara det svarta locket..?
    Tack igen
    Idrott luktar svett, sport luktar bensin
    Saab 9-3 2.0T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar OG9-5 fjäderben OG9-3?
    Av EmlanGbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 20:08
  2. Fjäderben saab 9-3 -07?
    Av Greendragon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 14:31
  3. fjäderben saab 9-3. års 00.
    Av Ronny_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •