Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Felkod P1300 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Felkod P1300 OG9-5

    Har fått felkod P1300 Unknown DTC, nån som har någon erfarenhet av vilket som orsakar denna felkod? P1300 är misständning, men varför unknown DTC??
    Vaccumslangar, backventil vevhus, tändstift, luftfilter och bränslepump bytt!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220

    Re: Felkod P1300

    Är det en trabant du pratar om?

    Lättare att få hjälp när man vet vad det är för bil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Re: Felkod P1300

    Haha Ja just det, jo det är en 9-5:a Aero -02, otrimmad!!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Felkod P1300

    När byttes stiften senast?
    Kör du PFR-stift eller nedklassat till vanliga BCPR7ES 11?

    Felkoden gäller "sotiga stift" alt sletna dito faktiskt, för det mesta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Re: Felkod P1300

    Köpte 7:or förra veckan och bytte. Behöver kanske rengöra dessa, gjorde aldrig det efter pumpbytet. Så de har inte gått långt, däremot en fråga. Såg i instruktionsboken om ett avstånd på 0,9 +-.05, eller ska de vara tajtare?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Felkod P1300

    Gäller PFR-stiften. Ska vara 1,0 ganska precis på 7:orna. Kan va upp till 1,1 men inte mer.

    Men felkoden gäller att den känner av misständningar som normalt är stiftrelaterade.

    Kolla så alla kontaktfjädrarna i kassetten finns på plats och är rena.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Re: Felkod P1300

    Alla fjädrarna sitter på plats, men den rycker lite ändå. Gasar jag för hårt så börjar motorlampan blinka, motorn börjar tokrycka och får släppa på gasen så slutar den. Kan ESP:n gå in så att motorn börjar misstända, känslan är att motorn kvävs av för mycket bränsle....

  8. #8

    Re: Felkod P1300

    kolla vacum slangarna istället, följ dom från torpeden å ut. å är dom original så ser du nog inte lägaget. är dom torr så byt .
    Saab 9-5 Aero

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Re: Felkod P1300

    Har bytt samtliga slangar, en hade lossnat från magnetventilen på torpedväggen. Så frågan är, om denna ventil krånglar, vad ger den för fel isf? Den styr "dumpventilen" så om den kärvar borde väl laddtrycket hoppa upp och ner. Det är precis när mätaren går upp på rött som den börjar hacka och CED börjar flasha!! För om det vore tändkassetten borde den generera en felkod ifall den misständer, har precis bytt stiften och fjädrarna ligger emot!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    9-5 Aero -02 vill inte starta

    Nu är det dags att gnugga hjärncellerna! Har haft problem med min Aero -02 i nästan tre månader nu. Den gick ojämnt, ryckigt, och så gick den inte på full gas. Motorlampan började blinka och så fick jag felkoden P1300. Och så håller den på att trilskas med att inte vilja starta, i synnerhet när bilen är varm och det är varmt ute. Bilen har stått på verksatd i nästan två veckor, skulle hämta den igår(tisdag), och vad händer?! Fanstyget går inte igång, hostar till och går inte rent på alla cylindrar! Killen som har verkstaden, hade varit ute och testkört bilen, och då funkade den klockrent. Gick att gasa ur den ordentligt. Bränslepumpen höll inte rätt tryck, föll från nästan fyra bar till en, och bytte spridare. Bilen gick rent igen, tills jag skulle hämta den.......

    Har dessutom bytt följande:
    Vaccumslangar
    Backventil vevhus
    Luftfilter
    Vevaxellägesgivaren
    Tändkassett
    Tändstift(sjuor)

    Nån som har en hyffsad gisning på mitt problem? Nyckel? Tändkassett/Vevaxellägesgivaren(igen?!)
    Batteriet verkar ha sett bättre dagar, men den bör starta med starthjälp ändå?!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14

    Re: Min Aero vill inte starta!!

    Uppföljning!!
    Nu är problemet löst. En inkompetent bilmekaniker satte två ventiler, både på tryck och retursidan, med följd att slangen från pump till T-kors lossnade av trycket. Han tog aldrig bort stiftet i backventilen och skylde nåt om att han inte hade den informationen, då jag sa att han hade en dator och internet, och han tystnade.......Hur många av er har bytt backventil, efter att ha knäckt den vid byte av pump, och sedan fått problem? Typ att den går inte att varva ur ordentligt, misständer och går allmänt dåligt?? Saab har tydligen en undermålig backventil som sväller upp av bensinen, stiftet i den, och kärvar. Den kan fastna helt eller delvis med konstigt bränsletryck som följd!!! Så, hur många har råkat ut för detta??

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Min Aero vill inte starta!!

    Jag har fått samma svällande ventil på trycksida, köpt från Skruvat tillsammans med ny Walbro.
    Knappast nån soppa kom framme eller ingen i slutände .Hittade felet när man kollat flöde till fuelrail som var snus torr.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Gammal tråd men.. vad var felet? Min bil har samma symptom!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14
    Det var en krånglande backventil som gjorde att den inte kunde hålla bränsletrycket. Du har nog nåt strul med trycket någonstans!

    Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

  15. #15

    Har samma fel...

    @Ante66 Vilken backventil var det ??
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    14
    Backventilen vid bränslepumpen, utgående!

    Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1300 på 9-5 Aero -03
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2017-07-29, 19:45
  2. [LÖST] Felkod P1300 OG9-5 B2x5
    Av sudden68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 22:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •