Har fått felkod P1300 Unknown DTC, nån som har någon erfarenhet av vilket som orsakar denna felkod? P1300 är misständning, men varför unknown DTC??
Vaccumslangar, backventil vevhus, tändstift, luftfilter och bränslepump bytt!
Har fått felkod P1300 Unknown DTC, nån som har någon erfarenhet av vilket som orsakar denna felkod? P1300 är misständning, men varför unknown DTC??
Vaccumslangar, backventil vevhus, tändstift, luftfilter och bränslepump bytt!
Är det en trabant du pratar om?
Lättare att få hjälp när man vet vad det är för bil.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Haha Ja just det, jo det är en 9-5:a Aero -02, otrimmad!!
När byttes stiften senast?
Kör du PFR-stift eller nedklassat till vanliga BCPR7ES 11?
Felkoden gäller "sotiga stift" alt sletna dito faktiskt, för det mesta.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Köpte 7:or förra veckan och bytte. Behöver kanske rengöra dessa, gjorde aldrig det efter pumpbytet. Så de har inte gått långt, däremot en fråga. Såg i instruktionsboken om ett avstånd på 0,9 +-.05, eller ska de vara tajtare?
Gäller PFR-stiften. Ska vara 1,0 ganska precis på 7:orna. Kan va upp till 1,1 men inte mer.
Men felkoden gäller att den känner av misständningar som normalt är stiftrelaterade.
Kolla så alla kontaktfjädrarna i kassetten finns på plats och är rena.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Alla fjädrarna sitter på plats, men den rycker lite ändå. Gasar jag för hårt så börjar motorlampan blinka, motorn börjar tokrycka och får släppa på gasen så slutar den. Kan ESP:n gå in så att motorn börjar misstända, känslan är att motorn kvävs av för mycket bränsle....
kolla vacum slangarna istället, följ dom från torpeden å ut. å är dom original så ser du nog inte lägaget. är dom torr så byt .
Saab 9-5 Aero
Har bytt samtliga slangar, en hade lossnat från magnetventilen på torpedväggen. Så frågan är, om denna ventil krånglar, vad ger den för fel isf? Den styr "dumpventilen" så om den kärvar borde väl laddtrycket hoppa upp och ner. Det är precis när mätaren går upp på rött som den börjar hacka och CED börjar flasha!! För om det vore tändkassetten borde den generera en felkod ifall den misständer, har precis bytt stiften och fjädrarna ligger emot!
Nu är det dags att gnugga hjärncellerna! Har haft problem med min Aero -02 i nästan tre månader nu. Den gick ojämnt, ryckigt, och så gick den inte på full gas. Motorlampan började blinka och så fick jag felkoden P1300. Och så håller den på att trilskas med att inte vilja starta, i synnerhet när bilen är varm och det är varmt ute. Bilen har stått på verksatd i nästan två veckor, skulle hämta den igår(tisdag), och vad händer?! Fanstyget går inte igång, hostar till och går inte rent på alla cylindrar! Killen som har verkstaden, hade varit ute och testkört bilen, och då funkade den klockrent. Gick att gasa ur den ordentligt. Bränslepumpen höll inte rätt tryck, föll från nästan fyra bar till en, och bytte spridare. Bilen gick rent igen, tills jag skulle hämta den.......
Har dessutom bytt följande:
Vaccumslangar
Backventil vevhus
Luftfilter
Vevaxellägesgivaren
Tändkassett
Tändstift(sjuor)
Nån som har en hyffsad gisning på mitt problem? Nyckel? Tändkassett/Vevaxellägesgivaren(igen?!)
Batteriet verkar ha sett bättre dagar, men den bör starta med starthjälp ändå?!
Uppföljning!!
Nu är problemet löst. En inkompetent bilmekaniker satte två ventiler, både på tryck och retursidan, med följd att slangen från pump till T-kors lossnade av trycket. Han tog aldrig bort stiftet i backventilen och skylde nåt om att han inte hade den informationen, då jag sa att han hade en dator och internet, och han tystnade.......Hur många av er har bytt backventil, efter att ha knäckt den vid byte av pump, och sedan fått problem? Typ att den går inte att varva ur ordentligt, misständer och går allmänt dåligt?? Saab har tydligen en undermålig backventil som sväller upp av bensinen, stiftet i den, och kärvar. Den kan fastna helt eller delvis med konstigt bränsletryck som följd!!! Så, hur många har råkat ut för detta??
Jag har fått samma svällande ventil på trycksida, köpt från Skruvat tillsammans med ny Walbro.
Knappast nån soppa kom framme eller ingen i slutände .Hittade felet när man kollat flöde till fuelrail som var snus torr.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Gammal tråd men.. vad var felet? Min bil har samma symptom!
Det var en krånglande backventil som gjorde att den inte kunde hålla bränsletrycket. Du har nog nåt strul med trycket någonstans!
Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
@Ante66 Vilken backventil var det ??
Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Backventilen vid bränslepumpen, utgående!
Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk