Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frågor angående trim B235E steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Frågor angående trim B235E steg1

    Hejsan,
    jag har funderat på att trimma min - 2002 9-5 2.3t B235E 19000mil - ett bra tag nu, och efter att ha läst massvis på forum så blir man ändå inte riktigt klok på vad som bör bytas i samband med Steg 1. Visserligen står det inget om att man Behöver byta något, men när man läser om mängder med motor ras, turbo ras m.m så blir man väldigt skeptisk.

    Jag vill ha en motor som mår bra, så man kan sova om nätterna!

    • 1: Bör man uppgradera till Aero turbon?
      2: Är Aero intercoolern större/bättre?
      3: Skulle större tryckrör göra någon skillnad? (Utan ny intercooler) T.ex Do88
      4: Klarar växelådan det vid 'snäll' körning? (Gasar Aldrig på i 1an och 2an)
      5: Skulle större insugsrör och sportluftfilter ge mer luft till motorn? SpeedParts Sugrör SpeedParts Sportluftfilter
      6: Om jag har förståt det rätt så skiljer det inte mycket på B235E/R motormässigt, bortsätt från Turbo?
      7: Bidrar en bättre Avlastningsventil (Dump) än Orginal till en gladare motor?
      8: Sportavgasystem, är det värt att uppgradera? (3tum hel/halvsats)
      9: Ang. Steg 1 E85 så finns det E85.000 olika åsikter.
      10: Tips på vad som kan göra motorn gladare med Steg 1 trim. Alternativt Steg 1 E85.


    • Övrigt och vad som har gjort mig skeptisk.
      Givetvis skall sump och oljerör rengöras.
      Felkoder skall utläsas.
      Läst att de flesta turbo ras på Saabar är ang. Oil Sludge.
      Läst att motor ras p.g.a att motorn har fått för lite luft så att kolvarna tar stryk p.g.a för mycket värme.



    Det finns säkert 100 trådar här på forumet, men jag har inte sett några med samlade frågor om just Steg 1. Hoppas detta kan bidra till något bra.

    Edit: Ändrade Rubrik.

    Mvh FilleFloe
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Frågor Angående Steg 1 Trim (B235E)

    1. Om målet är över 220hk så rekommenderar jag det, annars är svaret NEJ.

    2. NEJ

    3. NEJ, om du inte har planer på över 300hk.

    4. Växellådan brukar hålla bra. Kopplingen håller inte lika bra. Den börjar slira runt 350 - 400Nm beroende på skick. Aero'n har en starkare koppling (450Nm) som är "bolt on" på din bil. Om målet är ett steg 1 så hamnar din motor på ca 380Nm och original koppling klarar det kanske, beroende på skick.

    5. Absolut inte. Vid den låga trimgrad som du planerar så gör det mer skada än nytta. Behåll original luftfilter upp till ca 300hk.

    6. Turbo, koppling och avgaskamaxel är det jag kan komma på i farten. Kanske även avgasventiler är annorlunda? Som sagt, så är det turbon som är den stora skillnaden.

    7. Absolut NEJ! Originalet är mycket bra och behöver inte bytas ens i riktigt hårt trimmade B235. Ofta får man sämre funktion med en eftermarknadsvariant. Tänk på att den MÅSTE vara av återcirkulerande typ, och då finns det inte så mycket att välja på.

    8. På min B205R lyckades jag kräma ut ca 280hk med original avgassystem så svaret är NEJ, såvida du inte har större planer.

    9. Enligt mig är Biopower det ända riktiga sättet att köra en B205 eller B235. I ditt fall är bränslepumpen gammal (19000mil) så den kanske ger upp om den får smaka E85. Om du ska köra E85 hade jag nog bytt pump i förebyggande syfte. Tänk också på att spridarna bara klarar ca 220hk när du tankar E85, vilket ändå är lagom för ett steg 1 till din bil, men kan bli den svaga länken om du ska fortsätta trimma.

    10. Se bara till att den är i bra skick. Det är jätteviktigt att alla givare ger rätt värde, att alla slangar håller tätt, att bränslepumpen inte är helt slutkörd etc...
    Kolla så att alla backventiler fungerar. Ställ in grundladdtrycket korrekt. Kolla så att turbons spel är inom gränsvärdena. Du får absolut INTE ha några felkoder när du trimmar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Frågor Angående Steg 1 Trim (B235E)

    Angående att spridarna bara klarar 220hk på E85, är det om man kör 100% E85,
    eller klarar dom sig om man kör t.ex 50/50?

    Turbon är relativt ny, 600mil kanske, men jag ska absolut beställa hem givare, sensorer och bränslepump och aero koppling i förebyggande syfte.

    Tack för mycket bra välmotiverade svar
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-06 klockan 14:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Frågor Angående Steg 1 Trim (B235E)

    Citat Ursprungligen postat av Fillefloe
    Angående att spridarna bara klarar 220hk på E85, är det om man kör 100% E85,
    eller klarar dom sig om man kör t.ex 50/50?
    Om du lägger in ett Biopower-trim så blir effekten så låg om du har 100% E85. Åker du då ock tankar bensin så rör sig effekten steglöst upp mot maxeffekt (om den är högre). Tankar du 50/50 så hamnar effekten någonstans mittemellan.

    Detta förutsätter såklart att bilen programmeras med Biopower. Tanka ej E85 i en originalbil!

    Monterar du spridare som är tillräckligt stora så blir givetvis effekten högre på E85 än bensin då E85 är mycket mer gynnsamt ur effektsynpunkt, problemet är bara att trycka in tillräckligt mycket E85 i motorn, vilket kräver viss modifikation av bränslesystemet som sagt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Frågor Angående Steg 1 Trim (B235E)

    Okej, att E85 är mer gynnsamt låter ju riktigt bra.

    Påverkar E85 hastigheten något? Alltså, behöver bilen jobba lika mycket i höga hastigheter (säg 250kmh +) Dum fråga kanske, men jag gillar när bilen fortsätter att öka i bra takt efter 100, jag är inte så intresserad av 0-100.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-06 klockan 14:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  2. Vilka delar är lämpliga vid trim OG9-5 B235E
    Av bror95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-02, 11:20
  3. Problem med trim, nytrimmad OG9-5 2,0 Biopower -07 steg1
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2018-02-02, 10:55
  4. Måttligt trim till B235E 185 hk
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 09:45
  5. [LÖST] Saab eget trim till B235E
    Av Päran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •