Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Uppgradera turbo, vilken?

  1. #1

    Uppgradera turbo, vilken?

    Tjenare!

    Körde sönder t7an i min 9-5 aero så ena kolven flög ut genom blocket.
    Så nu är en ny motor med t5 kolvar och stakar fixad. Nya kedjor o lager o såntdär så allt är fräscht!

    Sitter steg 3 box i bilen, med 3" turboback, insatsfilter, annan snorkel 3,5 bars btr.
    I samband med motorbytet kommer det att tillkomma en större kobra, större tryckrör (inget extremt men ett hemmabyggt i rostfritt som är lite större)

    Märkte nu när jag tog ur motorn att axialspelet på turbon va runt 2 mm och lite radialglapp på avgassidan.
    Tänkte jag skulle kunna plocka ur lite mer effekt när jag ändå ska byta turbo, så vad ska man satsa på? Inte tänkt byta koppling spridare o allt dedär.
    Är det en td04 17t som gäller då?
    Kommer den behöva mappas eller läggas in annat steg eller hur funkar detta när jag sätter ihop?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Utan att byta spridare finns det ingen anledning till att gå upp i turbo-storlek. Det är där du har flaskhalsen nu.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    hur långt räcker de me 3.5bars btr då? o är de någon som har koll på hur många cc spridarna jag har är på? För sitter me ett par spridare från en 9000 som har 393cc eller nåt.. Men de kanske inte heller räcker

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Det är stopp redan nu.
    Ska du köra på etanol (som jag tycker att du ska) så får du backa i effekt.

  5. #5

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Vart hittar jag spridare som räcker till och för etanol då?

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 105

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Minst 465cc (även kallade Volvos gröna), men dom räcker inte heller så värst långt.
    Annars brukar man sätta i Siemens Deka 630cc.

  7. #7

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Räcker 450/465 till det jag tänkt köra då?
    saab 9-5 aero -02
    3" turboback
    td04 19t
    större kobra
    större tryckrör
    insatsfilter
    3.5bar btr
    t5 kolvar o stakar

  8. #8

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    O vad tror ni jag får ut i effekt om jag skulle sätta på detta och sen mappar?
    För kopplingen är väl nästa steg sen..
    Vet inte om de är värt typ 5-10tusen mer för mer jobb och kanske inte så stor skillnad.

  9. #9
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Hej!

    Ja hade lagt till värre koppling då den som sitter där säkert inte är helt frisk och pallar nog inga 450nm längre vilket orginal ska göra NY.
    Då tycker ja det är lika bra och slänga på en värre då kan man sova lite bättre om natten.
    Vad du ska köra med för BTR beror ju på mapparen och vad han gjort mjukvaran till för BTR, själv hade ja valt orginal 3bar med seimens deka 875cc spridare och en etanol konvertering.
    Sen får du ju absolut inte glömma bort soppa pumpen, där hade ja valt en walbro 255L/h.
    IC'n får du inte glömma heller den är redan för klen på en orginal aero

    Med den setupen klarar du stabila 350hk och strax under 500nm, vill du kan du nog nosa på 400hk

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Ja hade lagt till värre koppling då den som sitter där säkert inte är helt frisk och pallar nog inga 450nm längre vilket orginal ska göra NY.
    Då tycker ja det är lika bra och slänga på en värre då kan man sova lite bättre om natten.
    Vad du ska köra med för BTR beror ju på mapparen och vad han gjort mjukvaran till för BTR, själv hade ja valt orginal 3bar med seimens deka 875cc spridare och en etanol konvertering.
    Sen får du ju absolut inte glömma bort soppa pumpen, där hade ja valt en walbro 255L/h.
    IC'n får du inte glömma heller den är redan för klen på en orginal aero

    Med den setupen klarar du stabila 350hk och strax under 500nm, vill du kan du nog nosa på 400hk
    Dedär lät ju iofs rätt kul! Men just nu funkar varken bilar eller motorcykeln så jag tror jag tar o köper en vanlig aeroturbo nu så jag får ihop bilen, går i skola fortfarande o skulle behöva den till praktikplatsen nu nästa vecka egentligen..
    Har jag kvar bilen så kanske de blir lite mer mos i vinter eller nåt då! (behöver man byta växellåda varje helg sen också eller?!)
    Mvh

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Uppgradera turbo, vilken?

    Kör man med huvet och inte blydojan så håller lådan

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Uppgradera turbo i 9-5 2,0t -99
    Av RobbanB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:11
  2. Uppgradera turbo NG9-3 B207E
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •