Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteri laddar ur fort NG9-3

  1. #1

    Batteri laddar ur fort NG9-3

    Hej!
    Jag är ny här. Har nu haft våran väldigt fina bil (röd saab 9-3, 2007:a) sedan i somras. Tidigare har vi inte haft några problem med bilen, den har gott som en klocka och verkar tidigare vara skött med regelbunden service och så vidare. Men nu har vi dock fått problem.

    I fredags när min sambo skulle komma med bilen till mitt jobb så ställde han den på parkeringen och lyssnade på radion i max 5 minuter med motorn avstängd. När jag kommer och ska starta bilen så går det inte, batteriet är dött. Vi fick ringa och vi fick starthjälp - bilen startade. Jag åkte en sväng på 2 timmar för att hämta mina barn, bilen var på hela tiden.

    Nu har bilen stått sedan i fredags och batteriet är dött igen. Går inte att starta motorn. Vi har kollat med multimeter och dragit ur säkring efter säkring för att se om det ändras något, men det gör det inte. På multimetern så står det att den drar ~4,5... när bilen är avstängd. Har läst mig till att den ska dra 0,05...

    Har någon här någon aning om vad som kan vara galet?

    Mycket tacksam för svar!

    Med vänliga hälsningar

    Skogsflickan

  2. #2

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Vad är det du har mätt med multimeter?

    Kanske dags för nytt batteri?
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Hej!
    Det kanske vart lite oklart vad vi mätt... förlåt. Men vi kopplade ur svart kabel ur batteriet och mätte liksom hur mycket ström som drogs från bilen när den var avstängd, och då stod mätaren på ca 4,5 A.

    Kan batteriet ge sig så snabbt som i en handvändning? Vi har inte märkt något av detta tidigare nämligen.

  4. #4

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Ja, batteriet kan dö knall och fall.

    Men så mycket ström ska den inte dra!
    Låt bilen stå en timme och mät strömmen, och se till att ingen belysning såsom inerbelysning är igång. Det kan ta en stund för den att gå ner i viloläge.
    Signaturlös

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Att mäta strömmen på en ng9-3 kan vara lurigt. Direkt efter avstängning så kan det fortfarande ligga ganska högt i förbrukning eftersom rätt många saker ligger i standby. Sedan en tid efteråt när alla saker fått timout och stängt ner, så går förbrukningen ner drastiskt.

    Sedan är det också så att batteriet är en känslig historia på dessa bilar, och på många andra moderna bilar som har mycket elektriska grejor. Det kan ofta vara så som du beskriver att det inte märks något under lång tid för att sedan plötsligt börja bli konstiga fel, eller bara slut på strömmen som du beskriver. Det första jag skulle gjort är nog att prova med ett batteri som man vet är fräscht. Löser det då problemet, så är det bara att skaffa ett nytt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Egentligen borde jag kanske ta en bild på multimetern så ni får se hur det ser ut... Sambon hade googlat lite och det är tydligen så att batteriet bara kan tvärdö rakt upp och ner. men hur som helst så har vi låtit bilen stå nu, så allt bör ha stängt ner, men det drar fortfarande lika mycket... Mycket skumt detta.

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    Det kan ju vara så att något håller bilens elsystem "vid liv" (dvs inte somnar in) och drar den 4.5 ampere så är det ganska självklart att batteriet blir tomt.. Steg ett är ju som du redan gör att dra säkring för säkring. Du vet väl att det finns säkringar i bagaget också? Samt bakom en plastkåpa vid a-stolpen om du öppnar förardörren
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Batteri saab 9-3 laddar ur fort

    För att ansluta amperemetern bryter man ju anslutningen till batteriet. De grejer på bilen som är igång en stund efter att man stänger av tändningen dör garanerat när batteriet kopplas ifrån så har du last på 4,5A när batteriet ansluts igen så är något inte som det ska vara. Jag gissar på slutsteget till radion. Prova att rycka säkringen till den när du mäter.

Liknande ämnen

  1. Batteri som inte laddar som det ska!
    Av Symptom i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 08:57
  2. Batteri laddar konstigt 95 Aero 04
    Av Garten47 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 12:01
  3. Batteri laddar ur på 9000.
    Av Lix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 16:37
  4. Batteri laddar ur, 9-5 Aero -03
    Av Sinner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 15:52
  5. Laddar bara 0,3!1 HJÄLP FORT
    Av L-G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •