Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Olja???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    150
    Medlem#
    5869

    Olja???

    Tänkte chippa bilen med Maptune`s Steg 1 eller 2...
    Undrar därför vilken motor olja jag ska köra men, har förstått
    att jag ska ha mobil iaf...
    Och växellådan har jag inte en aning....

    Bilen ifråga är en 9.3 ltt (150hk)-02 som gått 7500m

    Mvh: Charlez
    Kör: Svart 9-5 Aero -04
    www.garaget.org/charlez

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    111
    kör med mobil 5-50 funkar kanonbra!! 9000 cse-98
    saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Oljan måste uppfylla GM-LL-A-025.
    Just den motor du har ska ha den bästa oljan!!!!

    Jag tror att Mobil1 0-40 rekomenderas här i forumet.

    (i en 9000cse-98 som inte lider av sludge problemet(tror jag=rookie) funkar säker 5-50 kanonbra)
    9-3SE 2,0t 02:a

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Kör också med 5-50 i min. Skulle det inte fungera nåt vidare i 9-5an menar du??

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Jag tror att Mobil1 0-40 rekomenderas här i forumet.
    Jag tror... har jag fått det om bakfoten eller?

    Vad ska man välja Mobil1 0-40 eller Mobil1 5-50 ?
    9-3SE 2,0t 02:a

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Tja!
    Undrar också vad man ska köra med för olja? Mobil1 0W-40 eller Mobil1 5W-50?

    Har det någon betydelse vilken av de man kör med?

    / Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Har ni som har så väldans nya bilar ens funderat på att titta i bilens instruktionsbok....? Det kanske står nåt om vilka oljor som går himla bra att köra på i den....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 276
    Hej

    Båda typerna fungerar utmärkt. Den ena har bättre kallstartegenskaper och den andra fungerar bättre i lite varmare klimat.

    Frågan du skall ställa dig är - Hur använder jag bilen?? Många kallstarter och kort körsträcka. Ja då är det kanske läge för Mobil1 0W-40. Använder du precis som jag motorvärmare året runt och dessutom kör lite hårdare så är det kanske Mobil1 5W-50 funkar bättre.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Ja, det har diskuterats mycket om detta. Personligen är jag inne på att en B2x5-motor alltid ska ha en olja som är GM-LLA-025-godkänd och det finns mig veterligen ingen olja som har kallviskositet högre än 0W som klarar detta. Och som en viss DrBoost påstod så körs alla dessa motorer på 0W-30 utan problem i de varmaste klimat.

    Själv kör jag på Mobil1 0W-40. Jag har nyligen tagit av toppen och kikat runt och allt ser bra ut. Inte tillstymmelse till oil sludge. Både kamdrev, kedja och annat såg bra ut. Inga "hajfenor". Ingen oljesörja.

    Så mitt tips är att köra med "insidan" när bilen är kall och se till att byta olja ofta. Helst med max 1 år eller 1.000 mils intervall samt att ta ut bilen på en långkörning då och då så att den får vara riktigt genomvarm en stund i det fall man annars bara kör kallkörningar.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Hej

    Jag lånar tråden lite.
    Kanske en korkad fråga men jag undrar om man kan kompletteringsfylla olja med en annan viskositet än den som redan är i motorn? Behöver nämligen toppa upp lite och jag vet inte riktigt vilken olja som är i. Tänkte fylla på med en bra olja typ mobil1 eller liknande men gör det något om jag typ fyller på med lite 5w-40 om det skulle vara 0w-30 i motorn redan, kan det typ skära sig?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Ja, det har diskuterats mycket om detta. Personligen är jag inne på att en B2x5-motor alltid ska ha en olja som är GM-LLA-025-godkänd och det finns mig veterligen ingen olja som har kallviskositet högre än 0W som klarar detta.
    Helix Ultra AG 5W-30:
    http://www.shell.com/static/se-sv/do...ra_ag_5w30.pdf

    Sedan är de officiella smörjmedelsrekommendationerna inte lika för alla B2x5-motorer, och jag trodde att man gjorde vissa modifieringar i samband med att man bytte oljespec. Eller gjorde man inte det?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Ja, det har diskuterats mycket om detta. Personligen är jag inne på att en B2x5-motor alltid ska ha en olja som är GM-LLA-025-godkänd och det finns mig veterligen ingen olja som har kallviskositet högre än 0W som klarar detta.
    Helix Ultra AG 5W-30:
    http://www.shell.com/static/se-sv/do...ra_ag_5w30.pdf
    Åffan, där ser man. Har man lärt sig nåt nytt idag igen!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Sedan är de officiella smörjmedelsrekommendationerna inte lika för alla B2x5-motorer, och jag trodde att man gjorde vissa modifieringar i samband med att man bytte oljespec. Eller gjorde man inte det?
    Vad "man" gjorde då får du nog dessvärre fråga någon annan än mig. GM-LLA-025 standarden har jag fått för mig är framtaget runt 2003, så givetvis kan det ju vara lite knivigt att hitta den rekommendationen i sin instruktionsbok på en bil som är tillverkad före det... Det här med olika oljor i olika bilar är ju lite av en religiös tro i sig. Jag vill bara tipsa om vad jag känner till. Det finns ju trots allt låååånga trådar på forumet i ämnet och efter att ha läst dessa (och fått info på annat håll) har jag själv bestämt mig för att köra med Mobil1 0W-40. Det verkar också vara det som en god del Saabverkstäder runt om i landet kör med.

    Jag tvivlar inte på att Shelloljan är en bra olja, men jag har bestämt mig för att köra med Mobil1 (och har nu skaffat mig bra pris på den).
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    150
    Medlem#
    5869
    Tack för tipsen....

    Och till nästa fråga..... vilken olja i växellådan???

    P.s Har inte instuktionsboken med mig till jobbet därför frågar jag här D.s

    Mvh
    Kör: Svart 9-5 Aero -04
    www.garaget.org/charlez

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har ni som har så väldans nya bilar ens funderat på att titta i bilens instruktionsbok....? Det kanske står nåt om vilka oljor som går himla bra att köra på i den....?


    MVH Tony
    Jag har tittat i manualen till min 9-3t 02:a där står det W0-40/50.
    Det går ju att tolka lite hur som...
    9-3SE 2,0t 02:a

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Charlez
    Tack för tipsen....

    Och till nästa fråga..... vilken olja i växellådan???

    P.s Har inte instuktionsboken med mig till jobbet därför frågar jag här D.s

    Mvh
    Även där går åsikterna isär. Jag skulle personligen byta olja till Quaker State QS2105. Alternativ 2: Saabs MTF 0063.

    Det som jag förstått ska vara skillnaderna mellan dessa är kortfattat:
    * Om du kör mycket långkörning med tillhörande långdragningar på växlarna är tydligen MTF 0063 bäst.
    * Om du kör mycket "inspirerad körning" med snabba växlingar och vid höga varvtal är QS2105 bättre.

    Mycket info finns i oljetråden som är klistrad i Transmissonsforumet.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Citat Ursprungligen postat av ellak
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har ni som har så väldans nya bilar ens funderat på att titta i bilens instruktionsbok....? Det kanske står nåt om vilka oljor som går himla bra att köra på i den....?


    MVH Tony
    Jag har tittat i manualen till min 9-3t 02:a där står det W0-40/50.
    Det går ju att tolka lite hur som...

    Varför skulle det gå att tolka "lite hur som"?

    Det står ju i klartext att du kan köra på W0-40/50, alltså W0-40 eller W0-50.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    550
    Ja, det har diskuterats mycket om detta. Personligen är jag inne på att en B2x5-motor alltid ska ha en olja som är GM-LLA-025-godkänd och det finns mig veterligen ingen olja som har kallviskositet högre än 0W som klarar detta.
    Inte för att vara petig, men jag köpte Opels orginalolja till min saab 5W-30, och den klarar GM-LLA-025. Går på extrapris på saab i Uppsala just nu, typ 239 kr för 5 liter... så det fick bli den.

    Edit: Den var ännu billigare såg jag
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det står ju i klartext att du kan köra på W0-40/50, alltså W0-40 eller W0-50.
    0-50 olja Finns det?

    Var kan jag köpa den?
    9-3SE 2,0t 02:a

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av ellak
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det står ju i klartext att du kan köra på W0-40/50, alltså W0-40 eller W0-50.
    0-50 olja Finns det?

    Var kan jag köpa den?
    Följdfråga: Varför skulle du vilja ha den?

    Om Saab testar sina bilar i Sahara med 0W-30 och det funkar, varför i all världen skulle man vilja köra med xW-50 i Sverige/norra Europa? Ban- eller backkörning med husvagn hela dagarna?

    Ju lägre varmviskositet, desto mindre friktion i motorn = lägre bränsleförbrukning i grova drag...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av ellak
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det står ju i klartext att du kan köra på W0-40/50, alltså W0-40 eller W0-50.
    0-50 olja Finns det?

    Var kan jag köpa den?
    Följdfråga: Varför skulle du vilja ha den?

    Om Saab testar sina bilar i Sahara med 0W-30 och det funkar, varför i all världen skulle man vilja köra med xW-50 i Sverige/norra Europa? Ban- eller backkörning med husvagn hela dagarna?

    Ju lägre varmviskositet, desto mindre friktion i motorn = lägre bränsleförbrukning i grova drag...
    Undrar bara om det finns att köpa på denna planet!
    Jag har aldrig sett en så extrem olja som 0-50. Finns det?
    Det vore ju konstigt om SAAB rekomenderade en olja i sin manual som inte finns, eller?

    Ja jag vet vad sae värdet betyder och ja jag håller med om att en 0-30 skulle säker vara ok för min gubbkörning.

    Men jag har svårt att tolka W0-40/50 som det står i min manual till 0-30?
    znyper hur kom du fram till 0-30???

    Vore korkat att stoppa i en olja som uttryckligen inte ska användas!
    Jag har ju många år kvar på den 8-åriga motorgarantin!


    Om Saab testar sina bilar i Sahara med 0W-30 och det funkar, varför i all världen skulle man vilja köra med xW-50 i Sverige/norra Europa?
    Kanske för att det kanske står så i manualen till bilen. Har SAAB funnit att 0-30 funkar i Sahara eller hittar du på lite?

    Ban- eller backkörning med husvagn hela dagarna?
    Nej nej lite gubbkörning bara

    Jag undrar bara vad de menar i manualen
    Vad jag ska hälla i för olja i min bil (Mobil1 0-40) är jag på det klara med.
    9-3SE 2,0t 02:a

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •