Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: trolltips till luftblandare? 9-5

  1. #1

    trolltips till luftblandare? 9-5

    Hej på er!

    Nyreggad för att kanske få lite tips om luftblandarspjället på passagerarsidan på min 9-5 1999!

    Några krav på eventuella tips har jag som jag måste nämna:
    Är inte nån bilmek, men forumerfaren, så håll igen på ickekonstruktiva inlägg!
    Jag har sökt och läst liknande trådar här på forumet, men vill ändå ha en egen tråd!
    Vill inte veta vad min märkesverkstad kan göra, inte heller oberoende verkstäder!
    Billiga lösningar är vad jag söker, dock gör jag det medveten om att de KAN vara sämre än de dyra!
    Både accepterar och älskar "ghetto-lösningar"!
    Önskar att eventuella tips görs på ett "språk" en oinsatt förstår, jag är ej bilmek!

    Så problemet: luftblandarspjällsmotorn (kan heta nått annat...) på passagerarsidan har gett upp och/eller den lilla axeln som för ut momentet till "armen" är av!
    Således kan jag bara manuellt ställa in om jag vill ha kall eller varm luft till passagerarsidan och utblåsen i baksäte/konsoll.(har klädseln öppen i överkant så handen går ned och för spjället upp och ned)
    Har sett små reparationskit med den lilla axeln nämnas, kanske finns nån länk till gör-det-själv video eller bildserie?
    I och med att kuggarna inte rör sig synligt finns det då något sätt att ta reda på om motorn snurrar eller ej? (om nu "axeln" är felet)
    Att komma åt axeln verkar inte lätt? Byta hela motorn är än svårare? (tänk på att jag inte alls är bevandrad i sånt här)
    Har inga pengar att lägga på en ordentlig lösningnär det nästan övergår bilens värde idag!

    Tack på förhand.

    Övrig info:
    2-liters turbo som jag ägt som andra ägare i över 10 år med endast 16000 mil, varav jag kört 12000mil, går som ett skållat troll om jag tankar 98 då den är steg1.
    Uppskattad värde kanske är 5000:- då den har detta problem plus de övriga ACC-problemen med effekt och display.
    Men att hitta en likvärdig bil med min koll på dess historia plus en felfri motor/låda är ju omöjligt, så jag vill ju hålla den igång några år till!

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    trolltips till luftblandare? 9-5

    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    11

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Kan vara så att axeln på motorn har hoppat ut, hände på båda sidor på min bil. Väldigt enkelt att trycka tillbaka axeln. Kolla det innan du köper nåt kit eller så. Kolla länken i inlägget ovan för hur du hittar motorn. Här finns bilder hur det ser ut när axeln hoppat ut: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 57f933b494
    9-5 kombi 2.0t -01, så gott som original

  4. #4

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Börja med kalibrering, auto + off, och se om du får felkoder.
    Men mabs tips är hett.
    Signaturlös

  5. #5

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Vill först flika in ett snabbt och stort tack.
    Länkar ovan visar varför nätforum är en resurs!
    Helt otroligt stort tack såhär långt!

    Jag har varit inne där och rotat, men det var över ett år sedan jag tog bort klädseln och lossade handskfacket!
    Det första jag slås av är: motorn kan jag själv nå och i värsta fall byta, känns som det enklare alternativet!
    Själva felsökningen om det gäller den lilla plastbiten (har för mig att min är grön, men det kan vara de andra plastbitarna vid den manuella lösningen jag tänker på..) är jobbigare då det svåra för en lekman brukar vara att se hur "det borde se ut och fungera".
    Men överlag så har jag mycket tid att offra på det här, till skillnad från ekonomi, så att lära sig vad som bör göras är bara en tids och tankefråga

    Felkoder på min ACC var konstigt nog 1_ _ _ 11 (tror jag för jag har svagt minne av att det är typiskt för mig att det är den enda kod som INTE FINNS...)
    Jag ska ut på parkeringen senare och kör en kalibrering, återkommer om det!


    Sprängskisser och steg-för-steg är helt oslagbara, ni har gett mig en glimma hopp.
    Jag tänkte att jag eventuellt går loss med den gamla kameran och publicerar lite bilder via "photobucket" eller liknande, men vad jag förstår så är den armen jag manövrerar manuellt den som går in i motorn på bild: http://photo.platonoff.com/Auto/2008073 ... _lever.jpg
    Jag har ju handen nere vid tygklädseln ungefär där man satt kupevärmare...

    Vad det gäller axeln direkt från motorn så ska den vara intryckt vad jag förstår? Så om man vid ett senare tillfälle kopplar loss motorn från både bilen och det lilla "växelhus" som den går in i så är den axeln ur led om den sticker ut för mycket?

    Tack igen, återkommer senare!

  6. #6

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Jodå, fc 11 finns, men jag kommer inte ihåg den exakta orsken, och har inte wis här nu.
    Men kolla mabs tips först, och är det inte det felet kan du behöva en sån här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04702.html


    http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Ble ... 1287.1.pdf
    Signaturlös

  7. #7

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Min felkod är 19.....men det måste väl vara 18?? bara displayen som är korrupt?

    Hur som helst så kunde jag inte hålla mig utan tog bort motorn, gick som en dans med era bilder som stöd!
    Axeln var ur led, få se om det kan vara nått, trycker in den och lite finmaskinolja!
    Just nu är jag hoppfull, det kan förbytas i....

    Edit: Monterade ihop motorn med sitt växelhus efter att de båda var för sig snurrat som en rolexklocka......men va f-n, tillsammans går det knappt att röra den mässingsdelen som kommer ur växelhuset.
    Alltså jag är ju ingen expert på utväxlingar heller men två lätta moment kan inte bli ett extremt tungt moment????
    Där är ju den övertydliga anledningen till att den kuggar ur!
    (Men va f-n Saab, ni som gjort en sån fin mugghållare....)
    Aja, jag vet ju inte om motorn ens snurrar, så jag ska ut en sväng nu.
    Antar att jag får kalibrera och kolla, sedan köra värme och kyla växelvis få se om nått rör sig!

    Men motorn byter man ju själv vet jag nu!

    Edit2# Här skålas det i champagne nu, provturen visade att att den rör sig igen beroende på om jag ber om kyla eller värme!!!

    Motorn är okej, men den kuggar tydligen ur som den gjort åt andra!
    Felkod 19 lär ju vara en annan femma, nått jäkla jordfel ser det ut som, ÄH jag fyller i lite r1243-substitut och kör en sommar till!

    Tack, och störst tack till FB-länken med bilder, 3900:- skulle den lokala handlarn ha för att byta motor, nu kan jag istället skratta hela vägen till min påse med pantburkar!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: trolltips till luftblandare? 9-5

    Använd en liten del av de sparade pengarna till att bli medlem i STCS, då kan du spara in dem fler gånger när du köper reservdelar ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Luftblandare
    Av Diana i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •