Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

  1. #1

    9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

    Hej,

    Jag har tänkt etanolkonvertera min SAAB, att notera är att motorn är bytt till en 9-5 '04 2.0t 185Hk, men vad jag har förstått är detta en likadan motor?

    Jag har i ett år till och från försökt koppla upp mig på min T7 och idag lyckades jag. Nu kommer bara problemet att jag inte vet riktigt hur jag ska göra för att etanolkonvertera den. Har suttit i drygt 3h och läst igenom guider, letat efter information och jag är fortfarande inte riktigt säker. Jag vet att jag för ett år sedan hittade någon bra enkel guide för T7-suite hur man gjorde för att etanolkonvertera bilen, men kan inte hitta den längre.

    Jag hade också tänkte göra så att jag får mer POWAH i bilen, men vet inte riktigt hur mycket jag kan köra med då bilen har orginaldelar.

    Konkreta frågor:
    1. Räcker det att jag läser min bin-fil, väljer "tune me up" och kryssar i "Car runs E85"?[/*:m:1cb7vlhw]
    2. Om nej på förra frågan, ska jag läsa in en stage 1 bin fil med biopower, men vilken ska jag använda?[/*:m:1cb7vlhw]
    3. Vilka värden ska jag sätta på Maximum torque och maximum engine power om jag använder "tune me up"?[/*:m:1cb7vlhw]
    4. Är det något annat jag behöver tänka på?[/*:m:1cb7vlhw]


    Jag vet att svaren redan finns där ute, men efter ha suttit och letat i 3h så vet jag inte riktigt om det jag har hittat går att använda eller inte (då jag inte är haj på det här ämnet än). Sen har det stått att man ska fråga en extra gång innan man gör något

    Mvh
    Matteus

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

    Svar:
    1: Nej
    2: Du behöver en Biopower basfil först och främst. Vilken du ska välja beror på om din bil är utrustad med TCS.
    3. Jag rekommenderar att du inte använder "tune me up"
    4. Verkar som att du behöver läsa på mer innan du gör något. Vet du t.ex. hur du ska bära dig åt om flashningen inte blir fullständig och du behöver återställa boxen? Vet du vad skillnaden på en basfil och en tuningpack är? Ta reda på vilka basfiler som fungerar i just din bil etc...

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: 9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

    3 timmar är en oerhört kort tid för att lära sig T7.
    Jag har väl ägnat 3 månader vid det här laget och känner mig inte 100% i alla lägen...

  4. #4

    Re: 9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

    Köp ett styrdon på skroten och labba med, så kan du gå tillbaka till original om du misslyckas.
    Signaturlös

  5. #5

    Re: 9-3 2.0t '01 185Hk till BioPower?

    Tack för svaren

    Det stämmer 3h igår + ~12h över ett år är inte så mycket. Jag skulle dock inte vilja säga mig att jag vill bli expert, det vill jag inte. Utan snarare veta minimum och lite till för att konvertera bilen. I framtiden kanske jag vill pilla lite mer, men då får jag helt enkelt sätta mig in i det.

    Jag ska i alla fall ta reda på lite mer om hur jag ska göra från frågorna och svaren jag fick. Jag vet själv inte hur man gör för att flasha om ifall jag misslyckas med flashningen, dock har jag en kompis som vet och har utrustning för det.

Liknande ämnen

  1. Sälja - Saab 9-5 2.3t BioPower SportCombi (185hk) -07
    Av andol i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 18:44
  2. Tändstift till 9-3 2,0T 185hk -00
    Av Markus_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 16:18
  3. Trim till og 9-3 185hk -00
    Av palle75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 16:55
  4. 9-5 -03 185hk till 235hk
    Av Goalunatek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •