Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: CANUSB Adapter

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    CANUSB Adapter

    Funderar på att skaffa mig en CANUSB Adapter från LAWICEL ( http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 95/SWE/SEK ).

    Dom säljer också en produkt som heter CAN Monitor PRO for CANUSB (samma länk) som är en CANbuss monitor/explorer där man kan se vad som händer på CAN bussen, dvs.. lista alla meddelande som sänds på bussen, skicka meddelande, logga till fil osv.

    Är det någon som har erfarenhet av den senare produkten? Dvs är den användbar för en (än så länge) novis på området och kan man använda den till något nyttigt på en 9-3Aero år 2000.
    Att kunna logga vad som händer på bussen gillar jag som princip men det måste väl vara en fruktansvärd massa data per tidsenhet som skickas på bussen och går det att sortera ut intressant data från ointressant vid tex felsökning.

    LAWICEL har också en gratisversion av CAN Monitor PRO for CANUSB (samma länk som ovan) med "minimala funktioner". Den kanske räcker? Någon som provat och har en uppfattning?

    Per L

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: CANUSB Adapter

    Det är ett verktyg för avancerade användare. Verktyget kan läsa av vad som händer på CAN-bussen men den kan inte tolka informationen och presentera den för dig på ett begripligt sätt.

    Det är där T7suite's realtime-funktioner kommer in. Om du kopplar upp en vanlig Lawicel CANUSB så kan T7suite hämta den information du behöver och presentera den för dig på en datorskärm t.ex. som en visualiserad instrumentbräda eller som grafer eller vad du nu vill.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: CANUSB Adapter

    Tack Brisse!

    Då har jag beställt en CANUSB Adapter från LAWICEL så får vi se vilka underverk jag kan hitta på att göra med den! Med tanke på att mina kunskaper är absolut noll om sådana här grejor just nu.

    Det finns ju mycket skrivet om sådana här grejor på nätet. Jag hoppas att något är skrivet så basic att även en novis kan börja sin kunskapsresa inom området CANBUS.

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. canusb hjälp
    Av jonnyfrej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 08:32
  2. Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?
    Av Helios i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •