Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Smörja bromsok

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    151

    Smörja bromsok

    Hade bilen på service idag, där dom påpekade att bromsarna bak kärvade och låg på lite grann... Hade bilen inne på en annan verkstad i höstas för att byta belägg bak och just smörja upp lite, antar att det inte var ett kanonjobb därifrån eller är oken så känsliga på dessa bilar?

    Tänkte hursomhelst plocka väck oket, "motionera," det, göra rent och smörja upp lite grann..

    På min gamla mondeo var det lättare sagt än gjort då man skulle skruva och trycka tillbaka kolven samtidigt, gick bra med en skruvtving på ena sidan, på andra sidan var det värre då det var aviga gängor i kolven. Är det likadant på 9-3 kombi? I så behöver man ju ett specialverktyg. Går ju säkert med polygrip mot kolven, men det känns lite dumt. Vill inte riskera att ha sönder damasken eller något...


    Hur gör ni och vad använder ni? Någon sa någon gång att kopparpasta inte är så optimalt att smörja på oken med...
    9-5 Aero SC 2004

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Smörja bromsok

    När ja byte bromsar bak på min bil så plockade ja bort hållarna för OKet, satte hållaren i skruvstädet och tog fram filen och filade bort allt skit som ligger just där beläggen ligger an och glider i hållaren.
    Det är ju här det byggs upp skit, rost etc etc som gör att beläggen inte glider lika lätt.
    Ja var inte nöjd med filadet förän det nya belägget gled lätt över ytan. Det vart nästan kliniskt rent just där

    Till smörj använde ja en pasta som tål upp till 1100grader och det funkade bra.
    Bromsarna byte ja innan vintern och nu inte så länge sen besiktade ja bilen och bes. gubben har aldrig vaart med om en SAAB där bakbromsarna tog så jämt det var 0% skillnad mellan höger och vänster.

    Så rengöring är A&O, en verkstad tror ja inte dom går så långt utan dom kanske drar lite med en stålborste och lägger på lite smörj i vissa fall räcker det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    151

    Re: Smörja bromsok

    Nä slipa rent måste man ju göra såklart
    Får åka och köpa något bra smörj, men det var en 9-5 du bytte på? Är det trumma till handbromsen på dom?
    9-5 Aero SC 2004

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Smörja bromsok

    Japp det var på 9-5an där är det trumma till handbromsen.
    På 9-3an slitter väl det i OKet?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    151

    Sv: Smörja bromsok

    Yes. Därav problemet att få tillbaka kolven

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    9-5 Aero SC 2004

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Smörja bromsok

    Citat Ursprungligen postat av KoktGrus
    Går ju säkert med polygrip mot kolven, men det känns lite dumt. Vill inte riskera att ha sönder damasken eller något...

    Hur gör ni och vad använder ni?
    Denna använde jag senast på min 9-3SC. Funkade finfint.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ar-191255/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    151

    Sv: Smörja bromsok

    Kom på ett eget verktyg sen.

    Ta en skruvtving. Lägg en träbit mellan kolven och tvingen.. skruva åt tvingen och vrid på träbiten gick fint!

    Värre var det att få väck de två skruvar till "hållaren" för bromsklossarna.. gjorde rent ytorna när den satt monterad på bilen istället..

    La på silglyde. Det enda jag kunde få tag på en fredagkväll

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    9-5 Aero SC 2004

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Smörja bromsok

    alltså...........går kolven tungt så räcker det inte med att smörja och motionera, det är bara tillfälliga lösningar och inget man kan klandra en verkstad för. Det enda är att antingen byta oket eller ta isär det och avlägsna all rost..........

    Det som gör att det går tungt är oftast att kanten mellan kolvtätningen och damasken rostar och nyper fast kolven. Lite smörja hjälper för stunden men rosten är kvar och bygger snart på igen.........

    Kolven ska gå in med lätthet, behöver man tvinga in den på minsta sätt så går det tungt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    151

    Sv: Smörja bromsok

    Kolven gick lätt. Det var nog bara klossarna som satt då det verkade dåligt rengjort.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    9-5 Aero SC 2004

Liknande ämnen

  1. Vad smörja "glidpinnar" till bromsok med?
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 12:49
  2. Smörja in något på nya bromsok?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:01
  3. Smörja bromsok/kolv
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •