Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kopplingschema

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skriver Göteborg för enkelhetens skull
    Inlägg
    7

    Kopplingschema

    Hej!
    Har plockat ur motorn med tillhörande styrbox samt kabelpiska ur en bil för att ha till ett projekt, motorn kommer från en 9-3 2.0t 185hk 1996.

    Det jag undrar är om någon har kopplingschema över dom 2 kontaktstyckerna jag ringat in i rött.



    Mvh Joakim

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Kopplingschema

    den lilla kontakten är för can-kommunikation. alltså om du skall koppla upp dig mot boxen med en dator, används normalt inte.

    jag kan kolla upp schemat. men då blir det lite lättare om jag vet vilken modell den kommer ifrån.

    det är garanterat inte en saab 9-3 från 96....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skriver Göteborg för enkelhetens skull
    Inlägg
    7

    Re: Kopplingschema

    My bad! En SAAB 900 2,0T DF35N enligt registreringsbevis, reg.nr RSB250.

    Undrar också hur man löser multiremmen när man tar bort styrservopumpen och aircondition, finns kortare dito för detta ändamål?

    Mvh Joakim

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Kopplingschema

    kollade i WIS, och hittade ingen klockren pinout på kontakten.

    utan det finns schema på trionic och allt som leder från den.

    mycket går via det där kontaktstycket som heter "H33-4"

    kontaktens pin-nr följt av kabelfärg:
    2: grön/röd
    3: brun/grå + grön/orange
    7: rosa/svart
    9: grön/röd
    10: rosa
    11: vit kabel
    12: blå/grå
    13: gul/vit
    15: blå/grön
    16: blå/grön
    17: röd/vit
    18: grå/svart
    20: grön
    21: gul/grå
    22: gul/grön
    23: grön/gul
    24: svart/grön
    25: violet
    28: gul/svart
    29: orange
    30: svart
    31: svart/vit
    32: orange/vit

    ser detta ut att stämma?

    därefter så blir det mer jobb tyvärr, och det känner inte jag för att lägga ner. du får använda det kompletta schemat, följa alla kablar där och lista ut vad de används till.

    detta finns i saab WIS. och det kommer du förmodligen endå att behöva för att göra en sådan här operation.

    bara ett exempel:



    Pin 23, grön/gul kabel, går normalt till givare "166- tryckvakt ac-system". då kan jag tänka mig att du kan skippa den kabeln helt, beroende på vad du tänker använda kabelhärvan till.



    angående multiremmen:


    såhär går normalt remmen, om du då tar bort både nr 3 och 8 i denna ritning så räcker det inte bara med en kortare rem. då får du nog försöka montera en spännrulle på styrservons plats. och sen försöka hitta en rem med rätt längd. det finns för hoppningsvis en i rätt längd åt dig.

    det är en multiribb-rem som är 21,4mm bred och har 6 ribbor. orginalremmen är 2625mm lång



    får man fråga vad det är du bygger?

    annars önskar jag dig lycka till!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Kopplingschema

    Hej. Det finns att köpa. Tog bort Ac-kompressor och vattenpump(bytte till el-pump) köpte typ 3 st remmar innan jag hittade rätt. /jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skriver Göteborg för enkelhetens skull
    Inlägg
    7

    Re: Kopplingschema

    Jag tror den "elektronikansvarige" får kika på elschemat...bygger motorer och svetsar men dedär blev för mycket för mig att se på en skärm.

    Det blir något liknande en caterham/superseven rörramschassi, med med egna mått på ramen och egen design, tycker det är fel proportioner på dom som folk bygger i allmänhet för att få ultimat väghållning, stela axlar och för kort smalt mellan hjulparen.

    Tänkte använda denna 185hk motor för att ladda in en 150hk mapp i boxen alternativt ändra motornummer till en med 150hk för att kunna regga chassit med 750 kg tjänstevikt med hjälp av dubbla 40l tankar och ett 200Ah batteri.

    Tänkte efter reggningen bygga om motorn lite med eget insug, grenrör och en 19T med portad topp och några andra kammar och se vad man kan plocka ut ihop med ett byte till ett mindre lättviktsbatteri på ca 8-10 kg och ta bort ena tanken samt reservdäck osv för att få ner vikten en sisådär 100-110kg.

    Vi/jag håller på att samla ihop allt som behövs än så länge för att kunna bygga ihop bilen sen när det beger sig, samlar matnyttig information som behövs för att få igång motorn när den väl är i bil osv.

    Verkar som det blir av att bygga 2 st när man ändå håller på, en kompis e sugen på en likadan bil och går lite i samma tankar angående min syn på en caterham.

Liknande ämnen

  1. Kopplingschema 9-3 elstolar
    Av reTOW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-01-20, 20:42
  2. Kopplingschema över T7-motorhärva.
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 23:40
  3. Sökes kopplingschema
    Av LG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 11:31
  4. kopplingschema AS.3 ng900
    Av costello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •