Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Transistor lossnade från kretskort till SID.

  1. #1

    Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Tjena, skulle fixa min SID, råkade slinta med mejseln och en transistor flög åt helvete, SID:en fungerar fortfarande, men vågar man använda den?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Ja, det tycker jag du kan göra. Du riskerar nog inte att paja något mer (än SIDen) bara för att transistorn är väck.

    Men någon funktion lär du nog ha sabbat i själva SIDen, frågan är vad. Transistorer - om du nu är säker på att det var en sådan som flög - brukar ju användas för förstärkning, så en halvvild gissning är att någon funktion som kräver en del energi gått åt skogen. Alltså inte programmeringsfunktioner i SIDen och liknande, utan snarare nå't som låter eller lyser. T.ex. funkar bilens tuta (den går ju via SIDen av nå'n konstig anledning), de olika pling-ljuden, belysningen av displayen, backsensorer, info-lampan i instrumentpanelen, trasiga-lampor-övervakningen o.s.v.?

  3. #3

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Du skulle laga den, du bröt bort en transistor, och nu funkar den? Märkligt!

    Du borde bli TV-reparatör.
    Signaturlös

  4. #4

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Ja, det tycker jag du kan göra. Du riskerar nog inte att paja något mer (än SIDen) bara för att transistorn är väck.

    Men någon funktion lär du nog ha sabbat i själva SIDen, frågan är vad. Transistorer - om du nu är säker på att det var en sådan som flög - brukar ju användas för förstärkning, så en halvvild gissning är att någon funktion som kräver en del energi gått åt skogen. Alltså inte programmeringsfunktioner i SIDen och liknande, utan snarare nå't som låter eller lyser. T.ex. funkar bilens tuta (den går ju via SIDen av nå'n konstig anledning), de olika pling-ljuden, belysningen av displayen, backsensorer, info-lampan i instrumentpanelen, trasiga-lampor-övervakningen o.s.v.?
    Ska gå ut och kolla ifall något inte fungerar nu

    Det finns ingen risk för brand eller dylikt?

  5. #5

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Du skulle laga den, du bröt bort en transistor, och nu funkar den? Märkligt!

    Du borde bli TV-reparatör.
    Här är en bild på vilken som är borta

    http://i.imgur.com/kcHGWR0.jpg?1?6862

    Det hände när jag skulle sätta ihop den

    Edit: Gick ut och testade bilen, allt verkar funka förutom - (Minus) Knappen och night panel, de lyser inte, men fungerar som de ska, kan den ha varit till det?

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    där har det inte suttit en transistor, transistorer har tre ben.

    det har antingen varit en resistor eller en kondensator.

    det ser även ut att vara en spricka i resistorn till höger om markeringen.

    detta är komponenter för under 1 kr.

    så jag hade definitivt bytt ut dom.

    komponenten med en spricka är enkelt då du kan läsa på den.

    komponenten som sitter parallellt med den som saknas är en resistor ser det ut som, min gissning är att den som saknas är av samma värde. så brukar man göra då en resistors effekttålighet inte räcker till, eller då man vill öka nogrannheten hos resistorn.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Det där ser ut som ett ytmonterat motstånd.

    Ohm mät det gamla och löd dit ett nytt vanligt motstånd i samma tal.
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Citat Ursprungligen postat av Agilljam
    Här är en bild på vilken som är borta

    http://i.imgur.com/kcHGWR0.jpg?1?6862

    Det hände när jag skulle sätta ihop den

    Edit: Gick ut och testade bilen, allt verkar funka förutom - (Minus) Knappen och night panel, de lyser inte, men fungerar som de ska, kan den ha varit till det?
    Det är lite synd att blixtblänket hamnade just där den saknade komponenten är, det blir lite knepigt att se.

    Men av det jag ser kan jag direkt säga: Det är _inte_ en transistor som flugit eftersom en sådan har tre anslutningar - den saknade har bara två. Det är någon form av passiv komponent, antagligen en resistor eller kondensator (skulle kunna vara en spole eller diod också). Hela mitt tidigare resonemang om energikrävande funktioner i tidigare inlägg gäller inte längre.

    Exakt vad det är och vad den fyller för funktion kan endast de som varit med och designat SIDen säga, det kan vara lite allt möjligt.

    Men du behöver inte oroa dig för att bilen börjar brinna. Det värsta som kan hända är att det t.ex. blir överspänning över någon annan komponent i SIDen som då pajar och att du får köpa ny SID. Det näst värsta är att en viss SID-funktion försvinner eller beter sig konstigt. Det bästa är om det bara är en avkopplingskonding eller liknande som satts dit för att gardera sig, då kanske du inte märker ett skvatt.

    Att den skulle göra att en enda belysningslampa slocknar låter orimligt, antagligen har bara glödlampan pajat i samma veva. Följ ledarna från den saknade komponenten och se var de tar vägen någonstans.

  9. #9

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Agilljam
    Här är en bild på vilken som är borta

    http://i.imgur.com/kcHGWR0.jpg?1?6862

    Det hände när jag skulle sätta ihop den

    Edit: Gick ut och testade bilen, allt verkar funka förutom - (Minus) Knappen och night panel, de lyser inte, men fungerar som de ska, kan den ha varit till det?
    Det är lite synd att blixtblänket hamnade just där den saknade komponenten är, det blir lite knepigt att se.

    Men av det jag ser kan jag direkt säga: Det är _inte_ en transistor som flugit eftersom en sådan har tre anslutningar - den saknade har bara två. Det är någon form av passiv komponent, antagligen en resistor eller kondensator (skulle kunna vara en spole eller diod också). Hela mitt tidigare resonemang om energikrävande funktioner i tidigare inlägg gäller inte längre.

    Exakt vad det är och vad den fyller för funktion kan endast de som varit med och designat SIDen säga, det kan vara lite allt möjligt.

    Men du behöver inte oroa dig för att bilen börjar brinna. Det värsta som kan hända är att det t.ex. blir överspänning över någon annan komponent i SIDen som då pajar och att du får köpa ny SID. Det näst värsta är att en viss SID-funktion försvinner eller beter sig konstigt. Det bästa är om det bara är en avkopplingskonding eller liknande som satts dit för att gardera sig, då kanske du inte märker ett skvatt.

    Att den skulle göra att en enda belysningslampa slocknar låter orimligt, antagligen har bara glödlampan pajat i samma veva. Följ ledarna från den saknade komponenten och se var de tar vägen någonstans.
    Okej, då vet jag! kör med denna SID tills den slutar funka Tack för hjälpen grabbar!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    SKulle du ha kvar komponenten som flög iväg är det väl bara att löda dit den så slipper du fundera!

  11. #11

    Re: Transistor lossnade från kretskort till SID.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    SKulle du ha kvar komponenten som flög iväg är det väl bara att löda dit den så slipper du fundera!
    Det är problemet, den flög ner på golvet och jag kan inte hitta den igen.

Liknande ämnen

  1. Löda om kretskort
    Av Echonator i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 22:23
  2. Tillverka egna kretskort?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 15:06
  3. 9000 ltt -97 slang från MV lossnade
    Av Erixzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 01:29
  4. Kretskort på mätare AV.. Vad göra nu? (bilder)
    Av Matte J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •