Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plasta baslåda.... Några få enkla frågor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Saabs hemstad.
    Inlägg
    76

    Plasta baslåda.... Några få enkla frågor.

    Är i full gång med att plasta upp en baslåda bak på höger sida i en og 9-3. Läst så mycket jag kunnat hitta här på forumet som innefattar detta, men det är fortfarande ett par frågor jag inte kunnat klura ut.

    Det är en infinity bas som ska in så hur ska jag räkna ut hur många liter lådan bör vara?
    Ska lådan vara portad eller sluten, sett båda delarna här bland trådarna. Är ute efter en snärtig och snabb bas och inte en djup dånande "bastestlåda".

    Är mycket tacksam över alla svar..

    Mvh T-Master
    9-3 TurboX -08 310hk/475nm. Maptun.
    9-3 Aero Cab -04. 235hk/375nm. TrollSpeed.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Fråga dom du har köpt basen hos, dom borde veta hur stor låda du behöver och i vilken låda den spelar bäst i.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Plasta baslåda.... Några få enkla frågor.

    Citat Ursprungligen postat av T_Master
    Det är en infinity bas som ska in så hur ska jag räkna ut hur många liter lådan bör vara?
    Ska lådan vara portad eller sluten, sett båda delarna här bland trådarna. Är ute efter en snärtig och snabb bas och inte en djup dånande "bastestlåda"
    Hänger ju helt ihop med den bas du har...

    Komplett modellbeteckning (t ex Kappa SE 120.3 eller så) alternativt Thiele-Smallparametrarna (Qts/Vas/fs m.m.) behövs. Sedan har Infinitys hemsida en hel del info om hur stor lådan bör vara för respektive lådtyp.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    265
    Portad eller sluten beror mer på vad din bas är gjord för. Basar som ska sitta i portade lådor sätter man inte gärna i slutna lådor pga dom behöver den luft som cirkulerar i en portad låda för kylning av talspolen/talspolarna.

    Men i regel ska slutna lådor vara rappare och det kan man nästan tänka sig fram till själv. Eftersom det är tätt i lådan har luften ingenstans att ta vägen när basen komprimerar den och därför blir det en större kraft som trycker konen tillbaka när sinuskurvan vänder. Men detta gör också att slutna baslådor är något lite mer trögdrivna. Slutna lådor är också lite mindre än portade.

    Det var bara lite allmän information. Nån exakt volym kan jag inte ge dig tyvärr. Det beror på elementet och vilken bil du ska ha baslådan i. Infinity kanske hjälper till med lådberäkningar? MDS har färdiga ritningar till sina basar.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Saabs hemstad.
    Inlägg
    76
    När jag köpte basen så gjordes en ritning på en bandpass låda efter måtten på mitt bagage. Borde då inte denna basen spela bäst i en sluten låda?

    Basen har nu suttit i denna låda i snart ett halvår och spelar mycket bra, men den tar nåt fruktansvärt med plats och den är inte speciellt snygg heller. Tyckte att detta med att plasta upp en baslåda lät som ett mycket bra alternativ både med tanke på att det går åt betydligt mindre utrymme och att det blir mer enhetligt.

    Har läst och fått mycket insperation av många duktiga/proffsiga plastare här på forumet. Tackar så mycket för dokumentationerna och tipsen. Är speciellt imponerad av instrumentbrädan Jensclaudius pillat ihop, snyggt.

    Efter mycket läsande m.m. har jag nu börja plasta och det har gått riktigt bra tom över förväntningarna. Gjutit av klädeln i bagaget och fått ut den färdiga formen plus ett par lager till. Är nu dags att få dit baffeln och fleestyget för att färdigställa den slutliga formen.

    Om nu lådan skulle bli ett par liter för stor vad har ni fyllt ut det överblivna utrymmet med? Några tips? Har själv funderat på fogskum men det kanske kan få lådan att svälla så att den ändrar form. Sen har ju fogskum ganska låg densitet så de kanske inte passa att ha detta i en baslåda?

    Mycket tacksam för visat intresse och för hjälpen jag fått.

    Ps. Bilder från dokumentationen kommer att finnas senare vid färdigställandet av baslådan. Alltid kul att höra vad folk tycker.
    9-3 TurboX -08 310hk/475nm. Maptun.
    9-3 Aero Cab -04. 235hk/375nm. TrollSpeed.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Borde fungera med en sluten låda, men har för mig att den kanske spelar lite lägre fast får andra kvaliteter i sluten än i en bandpass låda, min bas får då det. Om lådan blir för stor kan du bara skruva fast en träbit eller något i den, vet inte hur bra fogskum fungerar.

    Ser framemot att se några bilder.

  7. #7

    Re: Plasta baslåda.... Några få enkla frågor.

    Citat Ursprungligen postat av T_Master
    Är i full gång med att plasta upp en baslåda bak på höger sida i en og 9-3. Läst så mycket jag kunnat hitta här på forumet som innefattar detta, men det är fortfarande ett par frågor jag inte kunnat klura ut.

    Det är en infinity bas som ska in så hur ska jag räkna ut hur många liter lådan bör vara?
    Ska lådan vara portad eller sluten, sett båda delarna här bland trådarna. Är ute efter en snärtig och snabb bas och inte en djup dånande "bastestlåda".

    Är mycket tacksam över alla svar..

    Mvh T-Master
    Har du en infinity kappa spelar den bäst i en sluten låda på runt 25liter
    kolla med infinity.se, alla manualer finns där.
    lita INTE på probox som räknar ut lådor för det stämmer inte alls
    med vad tillverkaren rekomenderar.

    kör själv sluten låda med två kappa perfect 12". spelar hur fint
    som helst, klarar inte att återge den djupaste rnb/hiphop basen
    direkt. men den är ruskit välljudande.

    om du ska plasta se till att göra den rejält tilltagen så du inte får
    minsta resonans i lådan för då kommer det att låta skit.

    mvh Fabbe

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av T_Master
    Om nu lådan skulle bli ett par liter för stor vad har ni fyllt ut det överblivna utrymmet med? Några tips? Har själv funderat på fogskum men det kanske kan få lådan att svälla så att den ändrar form. Sen har ju fogskum ganska låg densitet så de kanske inte passa att ha detta i en baslåda?
    Skulle nog kolla upp hur stor lådan ska var först. Det är som sagt helt och hållet avhängigt av vilken bas du har och vilket lådtyp den ska spela i.

    På frågan om hur man gör med överblivet utrymmet är:
    1. Stabiliserande stag inuti lådan (bra för ljudet)
    2. Mer plast! (också bra för ljudet)

    Väntar med spänning på bilderna!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Baslåda i reservhjulsbaljan i 9-5 kombi utan plasta......
    Av 9-5-Staffan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 18:49
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:47
  3. Lite enkla frågor om min bil
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 22:11
  4. några enkla talladega frågor?
    Av sam1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 18:35
  5. Plasta baslåda? Uppdaterad!
    Av CokeMan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •