Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur plockar man isär en T7-magnetventil? (nu vet jag)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Hur plockar man isär en T7-magnetventil? (nu vet jag)

    Hur plockar man isär magnetventilen till en T7 utan att ha sönder den?

    Det verkar ha blivit något mekaniskt fel på den (elektriskt håller den rätt motstånd)!
    Jag har haft olika laddtrycksproblem på min 9-3Aero -00 under en längre tid. Nu senast har den bara laddat GLT.
    Efter byte till en annan magnetventil har det blivit mycket bättre.

    Nu vill jag plocka isär den och se om jag kan hitta felet. Det kan ju vara något enkelt fel som tex skit i den så att den efter rengöring kan fungera igen!

    Per L

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Hej!

    Då MV'n till T7 är så pass billig så tycker inte ja det är värt det.

    Men vill du ta isär den så go ahead, dock är den ju byggd att man inte ska kunna ta isär den så den går nog inte använda efter det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    På nätet har jag sett en isärtagen magnetventil, med vad jag kommer ihåg innehåll, men jag kan inte hitta sidan igen och jag kommer inte ihåg om det stod något om hur den tagits isär.

    Har också sett en sida där man berättar att locket flyger av om man blåser med tryckluft (2-3 bar) i översta slanganslutningen (tror jag det var). Dock är risken då mycket stor att innehållet flyger iväg och att något går sönder.

    Och visst har du rätt i att ventilen är "så billig" att man "lika gärna" kan köpa en ny! Fast nu är jag ju nyfiken hur grejor ser ut inuti! Och lyckats laga många konstiga grejor har jag gjort i mina dagar. Och känslan av att lyckats laga en grej är inte heller helt oväsentlig.

    Och sist men inte minst så är ju så litet som en enda sparad liten ynka krona början på en miljon kronor. Och att bli miljonär vill man ju inte missa!

    Per L

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Jag säger; glöm det. Det går _inte_ att öppna den ventilen (och inte T5-ventilen heller) utan att allvarligt skada den. Om du mot förmodan får isär den hel så kommer du inte kunna försluta den på ett driftsäkert sätt.
    Det är _mycket_ ovanligt att T7-ventiler går sönder, oftare är det då ventilen som styr ventilen (sitter på torpedväggen på en 9-5, finns inte på 9-3).
    Med tanke på att ventilen betingar ett värde under 500:- hos en ÅF skulle det förvåna mig om du får ge mycket över 100:- på en skrot. Även din arbetstid torde innebära ett visst värde...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Om jag bara kan ta isär ventilen i helt skick så ser jag inte förslutningen som något större problem. Går inget annat så borde väl litet ståltråd kunna hålla ihop den och litet silicon få den att bli tät. I alla fall lyckades jag på så sätt få en ventil att fungera på min BMW. Den ventilen har nu fungerat i 20 år.

    Även jag har hört att det är mycket ovanligt att T7-ventilerna går sönder. Något har i alla fall hänt med min ventil för när jag bytte så gick bilen bättre. Dessutom gick det inte att varken blåsa eller suga i översta slanganslutningen R (tror jag det var) som det gick på den jag satte dit på bilen i stället.

    Vad är det för "ventil som styr ventilen" du menar? Du menar inte vacuumventilen (som sitter på torpedväggen på min og9-3 Aero) som styr avlastningsventilen?

    Per L

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Just, fel av mig, nu blandade jag ihop.

    Nå, iaf, vad som brukar vara fel när magnetventilen går sönder är att det mekaniska inuti är utslitet vilket gör att den bricka som skall kunna snabbt växla mellan 2 lägen fastnar i ett felaktigt läge. Prova att fylla på med lite tunn olja typ 5.56 i ventilen och häll ut så skall du få se att det rinner ut både plast- och metallspån. Oavsett vad du gör när du väl öppnat den så är det _väldigt_ svårt att återuppbygga insidan...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    På nätet har jag sett en isärtagen magnetventil, med vad jag kommer ihåg innehåll, men jag kan inte hitta sidan igen och jag kommer inte ihåg om det stod något om hur den tagits isär.
    Per L
    Visserligen T5, men kanske denna du tänker på? http://photo.platonoff.com/Auto/2007041 ... issection/

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Nej, den förträffliga länken du hänvisar till var inte den jag tänkte på!

    Här hittar jag bild på en isärtagen T7-ventil med innehåll (viewtopic.php?f=3&t=237780) en bra bit ner i länken.

    Här är en länk ( viewtopic.php?f=3&t=82388) om folk som både tagit isär och satt ihop magnetventiler (jag gissar till T7) fast det står inte riktigt hur dom gjort.

    Och här är ytterligare en isärtagen (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=71635)

    Per L

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7?

    Underdelen är ipressad och limmad (ibland dåligt limmad) råkade lossa för mig
    på skroten när jag var på jakt efter en T7a ,men det ska gå att
    bända isär underdelen och sedan kontrollera vad som har fallerat.
    Skulle vara bra om du kunde rapportera vad som är fel med din.
    Sk du limma så kan det vara bra med silikon lim som tätar och är lättare
    att sära igen om det behövs.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur plockar man isär magnetventilen till en T7? (nu vet

    Nu har jag både fått isär och ihop min T7-magnetventil utan problem. Den sitter också i bilen igen och fungerar bra. Möjligen var det inget fel på den då jag inte kunde hitta något speciellt när jag tog isär den.
    Kanske berodde omväxlande för högt, för lågt och tvekande laddtryck helt och hållet på en skitig luftmassemätare!

    I vilket fall som helst tog jag av gummifästet och satte fast nederdelen i ett skruvstycke med mjuka backar. Sedan bände jag försiktigt med en skruvmejsel runt locket varvid det öppnade sig mer och mer för att till sist vara löst.
    Eftersom jag inte hittade något konstigt gjorde jag bara rent och tröck tillbaks locket igen.

    Vad jag kunde se var locket inte alls limmat utan konstruerat så att det snäpps fast i huset.

    Per L

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Hur plockar man isär en T7-magnetventil? (nu vet jag)

    Har det en gång varit loss så vill det gärna lossa igen. Det är iaf min erfarenhet...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur plockar man isär en T7-magnetventil? (nu vet jag)

    Är det i så fall risk för att locket hoppar av vid färd?
    Och kan man i så fall köra vidare med bilen om locket hoppat av (dvs ta sig hem för att byta magnetventilen)

    Per L

    Kl 16:33. Nu är locket för säkerhets skull fast förankrat med litet "flexibel bult" (dvs ståltråd)

Liknande ämnen

  1. Hur plockar man bort cd:n på 95 aero -02
    Av Bohlin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 19:57
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 13:53
  3. Hur plockar man bort bakrutan?
    Av NnR i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 15:29
  4. hur plockar man ner generatorn på 9-5?
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 21:57
  5. Hur plockar jag bort stereon?
    Av Edrik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •