Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem OG9-3 -98 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6

    Startproblem OG9-3 -98 T5

    Jag ger upp. Jag har nu sökt igenom allt jag kan på forumet utan att hitta riktigt vad det är jag söker.

    Min saab 9-3 1998 185 hk behagade dö i en hastighet av 90 km/h. Inga som helst tecken på infarkt eller liknande innan dödsögonblicket. Rullade snällt in till sidan och försökte starta bilen. Den gick igång en kort stund ca 20 sekunder innan den dog igen. Sedan var den tvärdöd. Lite som ett sista andetag innan himlens skrotportar öppnades. Bilen hade vid dödsögonblicket gått si sådär 18 500 mil och dagen till ära rullat ca 6 km. Bilen har aldrig tidigare krånglat vare sig i motor eller elektriskt. Förutom Pixelsjukan som mer är att betrakta som gråstarr. Det går att operera bort men kommer tillbaks.

    Jag har gjort följande iakttagelser och åtgärder efter att ha läst detta eminenta forum:
    - Bensinpumpen går och ger ifrån sig ett svagt brummande som vanligt när man vrider om nyckeln.
    - Bensinfiltret byttes i dag då jag i min sorg tänkte att en by pas operation var nödvändig då det kunde vara igensatt.
    - Startgas har sprutats in i luftburkens inlopp utan att motorn gav ifrån sig det minsta hopp om tändning. (Tog loss luftburken och sprutade friskt med startgasen ner mot turbohuset i den svarta slangen.

    Resultatet är lika nedslående som uppfriskande. Jag får fortsätta meka men vet inte med vad.

    Har ni alla kloka forumskribenter förslag på hur vi skall återuppväcka denna svarta hädangångna 9-3. Jag har hört talas om tändkassetter men vet inte hur felen på dessa ter sig. Vevaxelns lägesgivare är en annan intressant del av systemet som också verkar vara utpekad som misstänkt mördare.

    Kan ni hjälpa mig?

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    Obehaglig läsning, men just tändkasetten är ju en het kandidat som du själv skriver.
    Vevaxelgivaren är ju inte omöjlig men vanligtvis så kan den uteslutas om varvtalsmätaren ger lite utslag när du försöker starta bilen så det kan ju vara en första grej att kolla.

    Om du upplyser oss om vart du och bilen din huserar så kanske någon kan ställa upp med att låna ut en tändkasett så du kan testa det till att börja med.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    tändkasett är nog en het kandidat. Som sagt, var i sverige är du belägen. Kan låna ut min temporärt i södra sverige.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    Citat Ursprungligen postat av Gurra G
    - Startgas har sprutats in i luftburkens inlopp utan att motorn gav ifrån sig det minsta hopp om tändning. (Tog loss luftburken och sprutade friskt med startgasen ner mot turbohuset i den svarta slangen.
    Det mesta av startgasen fångas upp av luftfiltret. Dessutom är det för lång väg via turbo, intercooler osv, för att det ska funka bra att spruta in startgas vid luftfiltret. Vill du testa med startgas för att se om den tänder så bör du lossa tryckslangen/röret till insuget på "baksidan" motorn och spruta in gasen där.

    Men tändkassett låter som en het kandidat. Kan du låna någon annans kassett (eller testa din kassett i någon annans bil)? Skulle också vara generatorn eller batteriet men då borde det märkas på att bilen är helt död men så förstod jag inte att det är i ditt fall utan att startmotorn går, lampor lyser, osv?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    Tack för snabba svar!
    Batteriet är friskt och all annan elektronik fungerar.

    Bor i Dalarna i Gagnef så tändkassettägare i Dalarna förenen eder.

    Var köper man en Tändkassett billigast? Och nej jag kommer inte att frekventera Biltemas Tändplatte träsk. Vad bör den kosta? Begagnat känns inte som ett alternativ eller är det?

    Finns det något annat att se upp med nu när man ändå är igång? Typ: "Lossa inte skruven till vänster om lägesgivaren för då faller hela kamaxelkedjan ut genom oljefiltret"?

    Stort tack
    Gustav

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    54

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    Jag sköt tryckröret vid spjällhuset på min 9-3 en gång vart ungefär samma resultat som du beskriver så kolla att det sitter fast ordentligt.
    saab 9-3 -01 Aero
    saab 9-5 -05 biopower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6

    Re: SAABEN är död länge leve SAABEN

    Kollar detta med spjället i kväll. Tändkassett fixad genom HYVENS här på forumet. Underbart med hjälpsamma människor.

    Gustav

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6

    Re: 9-3 -98 startar inte. Vad kan vara fel?

    It's Alive!
    Efter byte av tändkassett visade sig bilen från sin bästa sida och startade upp direkt. Inga som helst biverkningar efter organbytet.

    Jag vill framföra ett stort tack till er här på forumet för er hjälp!

    Gustav

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Bjoost61 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-28, 11:23
  2. [LÖST] Startproblem OG9-3
    Av Galten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 13:55
  3. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •