Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turbon ger ifrån sig ett högt ljud vid -0,4 bar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Turbon ger ifrån sig ett högt ljud vid -0,4 bar

    Har idag fått ett ljud i min turbo som hörs tydligast vid ca -0,4 bar. För övrigt hörs den inte. Detta ljud har inte hörts förut, utan kom idag.
    Jag har nyligen uppdaterat till E85 steg 1 och har i dagarna justerat GLT med åtföljande provkörningar. Kan det vara så att turbon inte klarade av alla testkörningar utan börjar ge upp?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Turboljud

    Är det så att "anti howl"-funktionen är avaktiverad i nya programmet?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turboljud

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Är det så att "anti howl"-funktionen är avaktiverad i nya programmet?
    och vad betyder det?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 155
    Medlem#
    3471

    Turboljud

    Var nog menat som ironi. Vilken saabmodell pratar vi om?


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turboljud

    Bilen är en SAAB 9-5 SE 2,3t -00
    Den har rullat ca 29500 mil med orginalturbo kvar....

    (min engelska är inte så god, men har nu tagit reda på vad "howl" betyder....)
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Turboljud

    Det var absolut ingen ironi.

    Under vissa förhållanden skapas en självsvängning i luften i insugssystemet. Detta skapar oljud och Saab's ingenjörer är ju inte helt dumma så dom insåg att de kan programmera motorstyrdonet så att dessa förhållanden inte tillåts uppstå. Det är denna funktionen jag kallar "anti howl". Vissa tuner's förstår inte fysiken som ligger bakom, och tror att det är en funktion för att begränsa motorns prestanda och avaktiverar därför funktionen. Eftersom bilen är trimmad så är det inte omöjligt att så är fallet.

    I själva verket har funktionen ingen påverkan på prestanda, oavsett hur mycket man har trimmat, så man kan lugnt låta funktionen vara aktiverad, och slippa oljudet.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Turboljud

    Läste nu att det var som värst vid -0,4 bar vilket får mig att tro att det inte är relaterat till anti howl trots allt.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Turboljud

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det var absolut ingen ironi.

    Under vissa förhållanden skapas en självsvängning i luften i insugssystemet. Detta skapar oljud och Saab's ingenjörer är ju inte helt dumma så dom insåg att de kan programmera motorstyrdonet så att dessa förhållanden inte tillåts uppstå. Det är denna funktionen jag kallar "anti howl". Vissa tuner's förstår inte fysiken som ligger bakom, och tror att det är en funktion för att begränsa motorns prestanda och avaktiverar därför funktionen. Eftersom bilen är trimmad så är det inte omöjligt att så är fallet.

    I själva verket har funktionen ingen påverkan på prestanda, oavsett hur mycket man har trimmat, så man kan lugnt låta funktionen vara aktiverad, och slippa oljudet.
    Det där låter EXAKT som det ljudet jag har haft ibland i en av mina 900 turbo! Har gått att höra runt -0,1-0,0bar oftast

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turboljud

    Det är alltid svårt att förklara ljud, men det låter som vanligt turboljud, fast kraftigare och mörkare i lägre frekvens eftersom det låter då turbon inte laddar. Då är ju inte varvtalet på turbon inte så högt och ljudet inte heller tjutande i hög frekvens.

    Jag har inte själv kört bilen idag, men min dotter hade den till sitt jobb och hon tyckte att ljudet var ännu mer kraftigare idag, alltså att det hördes tydligare.

    Om jag håller bilen i jämn hastighet så jag ligger på samma undertryck hela tiden då det låter som värst, så är ljudet lite hoppande, nästan som en uggla som hoar...... eller, ja, som sagt svårt att förklara ljud...
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Turboljud

    Är allt fastskruvat ordentligt då? Jag tycker det låter som att det skulle kunna vara ett resonansfenomen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turboljud

    Nja, resonansljud tror jag inte det är.....
    Allt sitter fast vad jag vet. Jag blev visserligen tvungen att demontera en del då jag måste plocka ner downpipe eftersom WG-luckan föll ner och låste fast sig då jag lossade armen för att justera GLT. Men allt är återmonterat igen. Det skulle i så fall vara att något inträffat då.....
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turbon ger ifrån sig ett högt ljud vid -0,4 bar

    Felet är åtgärdat!
    Ljudet var turbons eget sätt att tala om för mig att " nu vill jag gå i pension".
    Efter nästan 30 000 mil och med ett nyinlagt steg 1 och konvertering till E85, så tog orken slut. Stort glapp och rejält slitet turbinhjul visade att "nu får det vara nog...."

    En ny Garrett gav bilen (och ägaren) en helt annan körupplevelse. Nu kom chippningen verkligen till sin rätt.... Kör numera med ett leende på läpparna...
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Turbon ger ifrån sig ett högt ljud vid -0,4 bar

    30 000 mil är ändå imponerande, speciellt om det var en Garrett GT17.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    38

    Re: Turbon ger ifrån sig ett högt ljud vid -0,4 bar

    Japp. Orginalturbon från 2000, men enl Garrett så tillverkas turboaggregaten för att hålla bilens livslängd. Service, rätt olja och att "köra rätt" är viktiga ingredienser.
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero Turbon slår ifrån vid hög påfrestning?
    Av Rkf885 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 05:24
  2. Högt ljud ifrån växellådan 9-3ss -10
    Av Trollfar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 11:12
  3. Konstigt ljud ifrån motorn när turbon börjar ladda...
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •