Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SAAB 9K Aero -92 med nollrespons på gasen. Kan d va TCS:en?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 332

    SAAB 9K Aero -92 med nollrespons på gasen. Kan d va TCS:en?

    Ja rubriken säger väl vad jag undrar över. Tomgång på ca 500 rpm är det enda man får ur bilen och kanske foten ur bottenplattan snart. Mycket dåligt insatt i SAAB innan Trionic så alla råd välkomnas. Lyckades även via "Bukten" hitta TCS felsökningsmanual från SAAB själva och det var ett digert dokument med myyyyycket faktorer som kunde fela insåg jag. Spjällhusmotorn där tänkte jag främst på dock.

    Är jag helt ute o reser gott folk?


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182

    Re: SAAB 9K Aero -92 med nollrespons på gasen. Kan d va TCS:

    Låter som bilen går i limp home, lyser TCS CTRL på panelen när bilen är igång?

    Spjällhus eller magnetventiler brukar va vanliga fel, eller bara torra och spruckna slangar. Börja med att kolla över alla vacuumslangar. Om inte det hjälper skulle jag försöka läsa ut felkoder innan jag börjat byta grejjer, om du nu inte har magnetventiler som ligger för de är ganska lätta och komma åt och byta.

    Kommer inte ihåg om det går läsa ut felkoder med Tech2 på en bil med LH och TCS, i värsta fall kanske det kräver ISAT... Hur som helst så krävs kalibrering av spjällhuset vid ett byte och då måste du ha ISAT (eller om det ev går med Tech2)

    Om det nu är spjällhuset så finns det iaf 2-3st (kanske fler?) olika modeller, vissa kan man INTE växla mellan... Finns nån modell som har guldpläterade stift vet jag, men allt det där bör stå i manualen du fick tag på.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gasen ligger kvar länge OG9-3 Aero
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •