Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

  1. #1

    Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Hej

    Har en saab 9-5 -98 där värmen endast fungerar på passagerar sidan, endast kall luft på förarsidan. ACC kalibrering ger felkod 1----06

    Denna bilen har jag köpt av en bekant som tydligen vetat om felet men ej gjort något åt det, pga kostnaden.

    Jag har plockat ner stegmotorerna, både höger och vänster, ingen av axlarna är av. Den som var av är den gula på passagerar sidan som fördelar luft till fötter eller vindruta.

    För att vara ytterliggare säker tog jag bort ett "utsug" bredvid stegmotor ( L + R ) För att försöka manuellet vrida "hjulet" innanför för att se om jag får värme på passagerar sidan, men det får jag ej. Jag befarar att något gått sönder innanför värmeboxen, ac:n ? Om jag måste göra detta, vart finns det en guide på hur jag bär mig åt ?

    Clipset som finns på passagerar sidan, som skulle gå att ersätta med en alu - axel från ex mekonomen eller speedoparts ( repsats) känns hel, och ändaå, om jag lyckas vrida det , som jag gör, borde det väl komma varmluft på förarsidan ?

    Jag behöver erat expert hjälp, alla svar uppskattar jag.

  2. #2

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Fungerar stegmotorn på förarsidan?
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Det finns ingen , därav felkod 06 antar jag. Denna bil har en bilderna kollat på, infart om pris för rep men tydligen behållit stegmotorerna. Men jag borde väl få varmluft när jag vrider axeln? Det kommer ingen iaf.

  4. #4

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    ' bilfirma - ursäktar stavning ligger under ratten med en iPhone

  5. #5

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Citat Ursprungligen postat av Thimmy90
    Det finns ingen , därav felkod 06 antar jag. Denna bil har en bilderna kollat på, infart om pris för rep men tydligen behållit stegmotorerna. Men jag borde väl få varmluft när jag vrider axeln? Det kommer ingen iaf.
    Om stegmotorn saknas kan det ju inte fungera. Det övriga du skriver går inte att förstå.
    Signaturlös

  6. #6

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Om jag vrider axeln som stegmotorn annars monteras utanpå, så borde jag väl få varmluft ändå? Jag vrider axeln istället för att stegmotor gör det, men får ingen varmluft ändå. Tack för ditt svar

  7. #7

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Citat Ursprungligen postat av Thimmy90


    Clipset som finns på passagerar sidan, som skulle gå att ersätta med en alu - axel från ex mekonomen eller speedoparts ( repsats) känns hel, och ändaå, om jag lyckas vrida det , som jag gör, borde det väl komma varmluft på förarsidan ?

    Jag behöver erat expert hjälp, alla svar uppskattar jag.
    Jag förstår inte var du är och petar, har du problem på förarsidan så meka där och inte på passagerarsidan.
    Signaturlös

  8. #8

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Stegmotorn , förarsidan, justerar den vart luften ska ( fötter, vindruta ) ? Justerar den även varmt/ kallt ?

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Citat Ursprungligen postat av Thimmy90
    Stegmotorn , förarsidan, justerar den vart luften ska ( fötter, vindruta ) ? Justerar den även varmt/ kallt ?
    Motorn till luftfördelningen sitter på höger sida... (passagerarsidan). Vrider du på luftblandningsspjället på vänster sida (förarsidan) så ska ju värmen ändras oavsett om det är motorn eller om du vrider manuellt.

  10. #10

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Stegmotorn på förarsidan justerar temperaturen på förarsidan.
    På passagerarsidan sitter två stegmotorer, en för temperatur på passagerarsidan och en för luftfördelning.
    Signaturlös

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Jag har själv roat mig med att byta stegmotor på förarsidan, mycket skön arbetsställning

    Tänk på att du måste ha en varmkörd bil och att bilen ska vara igång (tändning på räcker inte) för att du ska få varmluft. Det misstaget gjorde jag först när jag testade att reglera blandningen manuellt...
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  12. #12

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Nu har jag kommit åt bilder på nätet så ni förstar mig, bakom stegmotor, dess axel och utblås finns detta http://www.ladda-upp.se/bilder/draqobnqpfpukt/

    När jag manuellt vrider hjulet så får jag fortfarande ingen varmluft, även om bilen är varm och är igång. Varför ej ?

    Gör jag likadant på passagerar sidan så kan jag manuellt ändra kall/varm luft.

    Vad är felet ? Det jag undrar är finns det något som kan gått i värmeboxen så pass långt in att man måste ta ut hela värmeboxen ?

    Oavsett vad som fattas, axlar eller stegmotor så borde jag kunna justera luftströmmen manuellt genom att vrida på axel eller som jag gör nu för att vara säker, vrida på spjället, men jag får ingen varmluft

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Vet inte hur det ser ut innanför... men nåt måste ju ha lossnat om du inte kan vrida spjället när du vrider den gula axeln om den är hel.

    Edit: Kom på att det var nåt med att man inte kunde vrida spjället helt till tex varmt om man har luftfördelningen mot ansiktet där det blåser då ac kyler... har ett vagt minne av att man måste mötas med dom båda spjällen lite mitt emellan för att få det att fungera... Så längesedan så jag minns tyvärr inte, men testa att flytta lite på luftfördelningen sen testa flytta luftblandningsspjället, minns att det var nåt som strulade med det för mig. Nån annan kanske kan fylla i mina minnesluckor.

  14. #14

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Som du ser på bilden, den gula axeln sitter i spjället ( det runda ) om jag struntar i axeln och stoppar in handen och vrider spjället för hand, det enda som händer för mig är att mer eller mindre luft strömmar, men jag förstår ej varför jag inte får någon varmluft hur jag än vrider och vänder spjället.

    Det jag är orolig för är att något gått sönder i hela värmeboxen, det jag behöver veta är :

    Eftersom luftens temperatur ej justeras för fem öre när jag snurrar på spjället och ser att det rör sig, så borde något gått sönder längre in ?

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Fast den trumman du vrider på där har inte med värmen att göra väl!?!?! Är inte det luftfördelningen... som sagt minns inte riktigt hur det ser ut innanför men har för mig den gula delen vrider ett spjäll innanför den runda gaveln med stålaxeln du ser.

    Ska finnas en bild på värmepaketet öppet på forumet, men sen Geting.se försvann så försvann också en massa bra bilder från forumet

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Här har du en bild som man ser vad den gula axeln sitter ihop med, liten bild men man ser på ett ungefär. http://www.autopartsapi.com/eEuroparts. ... 336664.jpg

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Jag vill också minnas att stegmotorn som jag bytte när jag hade problem med blandluften påverkade en vit arm, inte gul..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #18

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Tackar för svaren. Nu är jag med tror jag.

    Spjället bakom stegmotor, förarsida, styr vart luften hamnar, väl innanför det spjället är det som anger temperaturen,

    Som jag förstår det, vad jag kan se så är det gula clipset helt av längre in. Dom sitter ej längre ihop. Vilket leder till ett byte av hela värme lådan ni länkade en bild på.

    Nästa fråga, vart finns en bra guide hur man gör det ? Är det endast invändigt mek ? Bort med hela "dashborden" är jag med på, men vad mer ?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Näe. Värmefördelning sitter precis där du är och rör nu.
    Du behöver inte plocka allt (iaf inte på 01an jag hade). Bort med rätt stegmotor bara.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  20. #20

    Re: Väldigt Kunnig ? Värme endast passagerar sidan.

    Det är så konstigt att jag ej får ändrad temperatur hur jag vrider och vänder på det. som jag förstår så sitter hela värmepaketet bakom cd spelare, och hela paketet - Men som jag undrade tidigare, är det något jag måste skruva under huven eller klarar jag att plocka ur hela värme lådan från insidan ?

Liknande ämnen

  1. hur kommer man åt airbag på passagerar sidan
    Av 9-3 Robin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 05:29
  2. Endast värme på ena sidan
    Av Ekengoeswild i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 13:56
  3. Kallare på passagerar sidan
    Av aran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 17:57
  4. Vatten på passagerar sidan!? Saab 9-3 SS 2.0T -04
    Av Jonny99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •