Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Hej!

    Servade bilen vid 27100 mil ungefär. Nu hade den gått 27700 mil och då märkte jag att oljetryckslampan tändes vid panikbromsningar. Gjorde då en koll hur mycket olja jag hade i bilen och den var på min strecket. Fick fylla på ca en halvliter för att oljenivån skulle bli okej. Är det verkligen normalt att den drar så mycket olja på 600 mil?

    Oljefärgen var däremot fin, den hade inte blivit svart iaf. Beror det på hur jag kört eller är det bara så det blir ibland med senaste vevhusventilationen?

    Det har hänt ett fåtal gånger tidigare att den dragit olja men efter förra servicen vid 25000 mil så behövde jag aldrig fylla på någon olja mellan. Nu kommer jag dock byta olja och filter efter 1000 mil i fortsättningen men det är ju lite segt att man skall behöva fylla på olja mellan dom 1000 milen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    hur mycket motorolja fyllde du på nu senaste servicen?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    4 liter vid förra servicen för 600 mil sedan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Där har du felet Du skulle fyllt på en halvliter till vid servicen.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Enligt serviceboken är det 4 liter som gäller och oljestickan hade rätt nivå efter servicen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Brukar bli mer än fyra om man byter filtret också, finns ju en anledning att Ana säljer GM-oljan i femlitersdunk.
    Min 9-5 med uppgraderad vevhusvent drar knappt nån olja alls efter snart 26000 mil.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    En halvliter på 600 mil får väl betraktas som "ingenting".
    Har man B2x5 så bör man kolla nivån lite nu och då, definitivt oftare än 600 mils intervaller.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    En halvliter på 600 mil får väl betraktas som "ingenting".
    Har man B2x5 så bör man kolla nivån lite nu och då, definitivt oftare än 600 mils intervaller.
    Instämmer helt.

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Enligt serviceboken är det 4 liter som gäller och oljestickan hade rätt nivå efter servicen.
    Skulle säga att ni har rätt båda två, dave66_swe och daekol.

    Det brukar ju inte behövas just mycket mer än 4liter för att få upp nivån på stickan till max (eller däromkring i alla fall), även om man byter oljefilter. Vill man däremot köra hela serviceperioder utan att kolla oljenivån (vilket är skitdumt) så behöver du fylla på mer olja vid bytet och fylla en bit upp över maxstrecket. Bilverkstäderna brukar också göra så.

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    men det är ju lite segt att man skall behöva fylla på olja mellan dom 1000 milen.
    Visst förstår jag att du menar att det vore skönare att veta att motorn inte drar någon olja mellan servicar, men du låter väldigt lat när du uttrycker dig på det där sättet.

    Att kolla oljan och fylla på vid behov även mellan servicear ingår i uppgiften som bilägare (om man inte kör med el då) tillsammans med tankning och påfyllning av spolarvätska. Ungefär som att blöjbyte och matning ingår vid skaffandet av barn - Visst vore det skönt att slippa men inte är det SÅ jobbigt och nog visste du om att du skulle behöva göra det redan innan du skaffade bilen?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Visst förstår jag att du menar att det vore skönare att veta att motorn inte drar någon olja mellan servicar, men du låter väldigt lat när du uttrycker dig på det där sättet.

    Att kolla oljan och fylla på vid behov även mellan servicear ingår i uppgiften som bilägare (om man inte kör med el då) tillsammans med tankning och påfyllning av spolarvätska. Ungefär som att blöjbyte och matning ingår vid skaffandet av barn - Visst vore det skönt att slippa men inte är det SÅ jobbigt och nog visste du om att du skulle behöva göra det redan innan du skaffade bilen?
    Jodå lat är jag allt!

    Jag tycker dock att det är jobbigt att kolla oljan. För först skall man ha varmkört bilen och låtit den stå i ca 10 minuter och sen kolla oljenivån och oljestickan sitter på ett idiotiskt ställe så jag brukar allt som oftast skvätta oljefläckar lite varstans när jag tar upp stickan hur försiktig jag än är. Därav tycker jag det är jobbigt att kolla oljenivån.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    13784

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Du behöver inte låta bilen stå 10 minuter... om du bara ska kolla om det är dags att fylla på, kan du gott kolla direkt efter avstängning.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag tycker dock att det är jobbigt att kolla oljan. För först skall man ha varmkört bilen och låtit den stå i ca 10 minuter och sen kolla oljenivån och oljestickan sitter på ett idiotiskt ställe så jag brukar allt som oftast skvätta oljefläckar lite varstans när jag tar upp stickan hur försiktig jag än är. Därav tycker jag det är jobbigt att kolla oljenivån.
    Åtgärder efter tankning! Bra rutin att kontrollera nivåer efter man tankat och tidsmässigt brukar det ta några minuter att tanka vilket gör att det inte blir mkt dötid.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av GM
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag tycker dock att det är jobbigt att kolla oljan. För först skall man ha varmkört bilen och låtit den stå i ca 10 minuter och sen kolla oljenivån och oljestickan sitter på ett idiotiskt ställe så jag brukar allt som oftast skvätta oljefläckar lite varstans när jag tar upp stickan hur försiktig jag än är. Därav tycker jag det är jobbigt att kolla oljenivån.
    Åtgärder efter tankning! Bra rutin att kontrollera nivåer efter man tankat och tidsmässigt brukar det ta några minuter att tanka vilket gör att det inte blir mkt dötid.
    Jo fast när jag tankar så kan jag inte göra så mycket mer än att hålla i munstycket. Går ju inte att låsa e85 munstycken tyvärr.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jo fast när jag tankar så kan jag inte göra så mycket mer än att hålla i munstycket. Går ju inte att låsa e85 munstycken tyvärr.
    Det är därför man tar tanklocket och kilar fast i handtaget.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av GM
    Åtgärder efter tankning! Bra rutin att kontrollera nivåer efter man tankat och tidsmässigt brukar det ta några minuter att tanka vilket gör att det inte blir mkt dötid.
    Jo fast när jag tankar så kan jag inte göra så mycket mer än att hålla i munstycket. Går ju inte att låsa e85 munstycken tyvärr.
    Åtgärder EFTER tankning sa han. Att sprätta upp huven efter säg var fjärde tankning och dra upp stickan och titta om där finns olja KAN inte vara så jobbigt. Hur fan tar du dig i så fall in i din bostad från parkeringsplatsen för det är ju jobbigare än att gå 2 meter runt bilen och dra i en spak? Eller bor du i bilen?

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jo fast när jag tankar så kan jag inte göra så mycket mer än att hålla i munstycket. Går ju inte att låsa e85 munstycken tyvärr.
    Det är därför man tar tanklocket och kilar fast i handtaget.
    Tack för tipset! Skall testas!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jo fast när jag tankar så kan jag inte göra så mycket mer än att hålla i munstycket. Går ju inte att låsa e85 munstycken tyvärr.
    Åtgärder EFTER tankning sa han. Att sprätta upp huven efter säg var fjärde tankning och dra upp stickan och titta om där finns olja KAN inte vara så jobbigt. Hur fan tar du dig i så fall in i din bostad från parkeringsplatsen för det är ju jobbigare än att gå 2 meter runt bilen och dra i en spak? Eller bor du i bilen?

    Ibland undrar jag nästan själv om jag inte bor i bilen! Men det jag menade var att bara för att jag drar upp stickan får jag inte en korrekt mätning egentligen då stickan är svart (sämsta färgen att ha på en oljesticka) och det är oftast oljestänk överallt så man får inte en korrekt mätning utan att torka av stickan först och sen sätta ner den igen och ta upp den. Jag är oftast väldigt stressad och hinner inte alltid med allt som jag egentligen skulle vilja, därav en anledning till att jag tillbringar väldigt mycket tid i bilen också. Jag tycker faktiskt att det är jobbigt att ta mig in i min bostad för det är bilar och en grind ivägen så jag brukar ta en genväg över staketet för att slippa gå runt allting. ;D Så lat kan vi ju helt klart konstatera att jag är också!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Det är ju i grund och botten en kostnadsfråga.
    Har man råd att byta motor lite titt som tätt kan man ju skita i att kolla oljan.

    Kollar man regelbundet får man ett hum om hur mycket olja bilen drar och då kan dra ner på kontrollerna.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  17. #17
    Guest

    Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    då stickan är svart (sämsta färgen att ha på en oljesticka)
    Om du svänger förbi en riktig Saab-verkstad och köper en ny oljesticka får du en med ljusgrå nivåindikator.

    Kostade ca 160kr för två år sen.

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Vet inte om det bara är jag, men jag har i alla fall hemskt svårt att förstå problematiken här.

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Men det jag menade var att bara för att jag drar upp stickan får jag inte en korrekt mätning egentligen då stickan är svart (sämsta färgen att ha på en oljesticka) och det är oftast oljestänk överallt så man får inte en korrekt mätning utan att torka av stickan först och sen sätta ner den igen och ta upp den.
    Oooojjj. Behöva dra upp stickan två gånger och dessutom torka av den med den pappersrulle som sitter i anslutning till många bensinpumpar. Usch vad jobbigt.

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag är oftast väldigt stressad och hinner inte alltid med allt som jag egentligen skulle vilja, därav en anledning till att jag tillbringar väldigt mycket tid i bilen också.
    Då får du faktiskt prioritera om någonting annat. Du kan inte både ha kakan och äta den. Du lever i bilen, okej, men sköt om den då för att slippa kostsamma och tidsödande problem och motorbekymmer som vanskötsel innebär som i längden måste ta betydligt mer kraft, ork och tid av din stressade tid än de sekunder det handlar om vid var fjärde tankning?

    Eller också så skiter du i att sköta om den och låter motorn rasa med jämna mellanrum med det strul det innebär. Svårare än så är det inte och helt och hållet ditt eget val...

    Påminn mig i så fall bara om att aldrig köpa en bil av dig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Jag skulle kanske lyssnat på mina kompisar/familjen och köpt mig en volvo istället. Jag trodde inte man skulle behöva göra kontroller mellan 1000 mila service. Men tydligen måste man det på en saab.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    13784

    Re: Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag skulle kanske lyssnat på mina kompisar/familjen och köpt mig en volvo istället. Jag trodde inte man skulle behöva göra kontroller mellan 1000 mila service. Men tydligen måste man det på en saab.
    Men snälla. Tycker du PÅ ALLVAR att det är för jobbigt att kolla oljenivån en gång i månaden eller så?

    News flash: ALLA bilar drar olja. Mer nu för tiden än förr. Det är för att moderna motorer ska vara så miljövänliga att de måste förses med lågfriktions-ditt-och-datt vilket leder till ökade spel överallt när de blir lite till åren.

    Jag LOVAR att oavsett om du köpt Volvo, VW, Ford eller gud vet vad, så hade du behövt kolla till grundläggande vätskenivåer oftare än var tusende mil. Sorry, men så är livet med bilar.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Elm 327 version 1.3 till OG9-5 -99
    Av lilletommy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 08:35
  2. kolla om det är senaste vevhusvent/ oljeförbrukning
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 14:27
  3. Version på DI-kassett.
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •