Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    Hej

    Min kära far har i tankarna att köpa en Saab 9-3 cab av årsmodell 04-07.

    1) Är intresserad av få allmäna köpråd om denna bil och även vad man skall titta på vid en visning.?

    2) Vi har tittat en del på en 9-3 cab av årsmodell 04 som i nuläget ligger på blocket.se
    Min fråga är dock eftersom detta just är en 04 (första årsmodellen) kan det vara riskabelt att köpa en modell av första årsmodellen? Har 9-3 caban några speciella "barnsjukdomar" som man skall akta sig för?

    3) är det starkt rekommenderat att köpa en modell av 05- för att slippa oljesludge problemet? eller är 04 hyffsat skonade från detta med?

    Tack för svar!
    Rybbe

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    Hej.

    Jag kan svara på fråga 3.

    NG9-3 http://www.carfolio.com/images/dbimages ... aero_4.jpg
    har inte den motorgenerationen som är behäftad med oilsludgeproblemet. Det är OG9-3 http://image.bilgaraget.se/extra/carimg ... 320205.jpg
    och OG9-5 som har det.

    Se här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    Citat Ursprungligen postat av rybbe
    Hej

    Min kära far har i tankarna att köpa en Saab 9-3 cab av årsmodell 04-07.

    1) Är intresserad av få allmäna köpråd om denna bil och även vad man skall titta på vid en visning.?

    2) Vi har tittat en del på en 9-3 cab av årsmodell 04 som i nuläget ligger på blocket.se
    Min fråga är dock eftersom detta just är en 04 (första årsmodellen) kan det vara riskabelt att köpa en modell av första årsmodellen? Har 9-3 caban några speciella "barnsjukdomar" som man skall akta sig för?

    3) är det starkt rekommenderat att köpa en modell av 05- för att slippa oljesludge problemet? eller är 04 hyffsat skonade från detta med?

    Tack för svar!
    Rybbe
    Jag kör en m/04 cabbe

    1) Som vanligt med en cabriolet är det taket som är det absolut viktigaste.
    - Inga som helst skador i tyget skall accepteras, inte ens små rispor/revor.
    - Taket skall fällas upp/ner utan något missljud eller rassel, viktigt att ställningen går rakt o fint. Det ser man enklast genom att kika om taket flyttar sig i sidled när det går ner i låset i framrute-ramen,
    Minsta sidförflyttning, titta på en annan bil.

    Byta cabtak går, men är dyrt.

    2) Jag vet att vissa tidiga cabbar har besvärande vibrationer, jmf obalans, i farter runt 70-80.
    Alla har det inte, känns tydligt.
    Men bara så du vet är en cabbe betydligt känsligare för obalans i däcken, skakig väg osv.
    Den är ju inte lika vridstyv som en en sedan/kombi även om dessa cabbar med std fjädrar och och std hjul känns som vilken bil som helst med taket uppe.

    Sänkt, med 19-tummare är en helt annan sak. Då skakar o ruskar det mera ... *ler*

    Andra typfel som den iofs delar med SS/SC-bilarna.
    - Brustna fjädrar, främst fram är vanligt, även bak händer.
    - Rostiga fjäderskålar på fjäderbenen fram
    - knarrande/skrapiga krängningshämmar bussningar. (Hörs tydlig om man passerar ett fartgupp t.ex.
    - dåliga fjäderbenslagringar. Hörs tydligt om det knäpper i ratten när man vrider fulla rattutslag åt båda håll fram o tillbaka

    - En cabbe kan ha rost under gummilisten som tätar mot cablocket.
    Kör upp cablocket när taket är nere genom att "stänga taket", släpp sedan knappen innan taket börjar gå upp, när locket ligger längst bak (du fattar när du ser det)
    Lyft på gummilisten i de främre hörnen sedan. Vanligt med rost där.

    - Kika på skinnet på stolar o baksäte, detta slits hårdare på en cabbe som utsätts för sol och vind, kräver extra omvårdnad. Är det för slitet? Leta vidare.


    I övrigt är de realtivt säkra.
    Och cabbarna körs ju sällan i ruskväder, så de är oftast i toppskick.
    Hittar du en bil som du är det minsta tveksam om, tex lite mer sliten än du tänkt dig eller liknande, så åk vidare, det finns massor av exemplar till salu, köp en fräsch, prisskilnnaden är rätt liten. Se upp för rekondade & importerade lik...

    Rekomenderar dig oxo att titta efter en Aero.
    Stabilare chassi, bättre bromsar, starkare koppling och bättre andrahandsvärde får du på köpet.
    Var inte orolig att de är hårdare körda.
    Cabbar körs oftast inte alls lika hårt som de med plåttak. Det är ju en glidar bil.


    3) Sista frågan:
    Inga problem med oilsludge alls på dessa bilar. Så det behöver du inte tänka på. Skönt va?


    Lycka till med köpet.
    Och du, cabbarna är underbara vinterbilar. Även med taket nere en kall vinterdag med full värme på.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    21

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    hur gick det med cabdrömmarna?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av rybbe
    Hej

    Min kära far har i tankarna att köpa en Saab 9-3 cab av årsmodell 04-07.

    1) Är intresserad av få allmäna köpråd om denna bil och även vad man skall titta på vid en visning.?

    2) Vi har tittat en del på en 9-3 cab av årsmodell 04 som i nuläget ligger på blocket.se
    Min fråga är dock eftersom detta just är en 04 (första årsmodellen) kan det vara riskabelt att köpa en modell av första årsmodellen? Har 9-3 caban några speciella "barnsjukdomar" som man skall akta sig för?

    3) är det starkt rekommenderat att köpa en modell av 05- för att slippa oljesludge problemet? eller är 04 hyffsat skonade från detta med?

    Tack för svar!
    Rybbe
    Jag kör en m/04 cabbe

    1) Som vanligt med en cabriolet är det taket som är det absolut viktigaste.
    - Inga som helst skador i tyget skall accepteras, inte ens små rispor/revor.
    - Taket skall fällas upp/ner utan något missljud eller rassel, viktigt att ställningen går rakt o fint. Det ser man enklast genom att kika om taket flyttar sig i sidled när det går ner i låset i framrute-ramen,
    Minsta sidförflyttning, titta på en annan bil.

    Byta cabtak går, men är dyrt.

    2) Jag vet att vissa tidiga cabbar har besvärande vibrationer, jmf obalans, i farter runt 70-80.
    Alla har det inte, känns tydligt.
    Men bara så du vet är en cabbe betydligt känsligare för obalans i däcken, skakig väg osv.
    Den är ju inte lika vridstyv som en en sedan/kombi även om dessa cabbar med std fjädrar och och std hjul känns som vilken bil som helst med taket uppe.

    Sänkt, med 19-tummare är en helt annan sak. Då skakar o ruskar det mera ... *ler*

    Andra typfel som den iofs delar med SS/SC-bilarna.
    - Brustna fjädrar, främst fram är vanligt, även bak händer.
    - Rostiga fjäderskålar på fjäderbenen fram
    - knarrande/skrapiga krängningshämmar bussningar. (Hörs tydlig om man passerar ett fartgupp t.ex.
    - dåliga fjäderbenslagringar. Hörs tydligt om det knäpper i ratten när man vrider fulla rattutslag åt båda håll fram o tillbaka

    - En cabbe kan ha rost under gummilisten som tätar mot cablocket.
    Kör upp cablocket när taket är nere genom att "stänga taket", släpp sedan knappen innan taket börjar gå upp, när locket ligger längst bak (du fattar när du ser det)
    Lyft på gummilisten i de främre hörnen sedan. Vanligt med rost där.

    - Kika på skinnet på stolar o baksäte, detta slits hårdare på en cabbe som utsätts för sol och vind, kräver extra omvårdnad. Är det för slitet? Leta vidare.


    I övrigt är de realtivt säkra.
    Och cabbarna körs ju sällan i ruskväder, så de är oftast i toppskick.
    Hittar du en bil som du är det minsta tveksam om, tex lite mer sliten än du tänkt dig eller liknande, så åk vidare, det finns massor av exemplar till salu, köp en fräsch, prisskilnnaden är rätt liten. Se upp för rekondade & importerade lik...

    Rekomenderar dig oxo att titta efter en Aero.
    Stabilare chassi, bättre bromsar, starkare koppling och bättre andrahandsvärde får du på köpet.
    Var inte orolig att de är hårdare körda.
    Cabbar körs oftast inte alls lika hårt som de med plåttak. Det är ju en glidar bil.


    3) Sista frågan:
    Inga problem med oilsludge alls på dessa bilar. Så det behöver du inte tänka på. Skönt va?


    Lycka till med köpet.
    Och du, cabbarna är underbara vinterbilar. Även med taket nere en kall vinterdag med full värme på.

    Ursäkta mig jag har glömt och tacka för all denna info! toppen!

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    Jaha, men blev det något köp då? Det är nog det som alla är nyfikna på...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Köpråd Saab 9-3 cab 04-07

    haha.. Sorry grabbar glömt rapportera tillbaka här!..

    Blev i slutändan en svart 9-3 Vector års 07 med 210 hk (aero??) motorn. Allt utrustning förutom navigator vad jag kunde se. Automat, Svart cab. 18" saab original fälgar. 9000 mil på mätaren. Lite lägre och hårdare en än "standardbilar" så skulle gissa att Aero chassit sitter på. Sista ljuddämparen bytt till en simons med större utblås så mullrar lite lite mer än original

    Affären slutade på 120 000 kr och en sväng ner till malmö för att hämta bilen

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03
    Av champswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 09:14
  2. Köpråd Saab 9-3
    Av Micke-srs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:24
  3. Köpråd: Saab 9-5 2-3T
    Av nejo i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •