Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

  1. #1

    Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Hej.

    Var nyss och tankade bilen.
    Efter jag tankat satte jag mig i bilen och vred om tändningen. Något
    tickar som fan i motorrummet (bränslepumpen??).
    Motorn startar men check Engine-lampan lyser och tomgången sjunker snabbt ner
    och motorn dör.

    Jag kan däremot köra utan problem sålänge jag bara ger han gas hela tiden.

    Låter väl onekligen som bränslepumpen, eller har jag fel?

    Saab 9-3, 2,0t 2001

    Med vänlig hälsning /KK

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Bränslepumpen sitter i tanken och brukar mer ge ett tjutande/vinande ljud när den är på upphällning.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Bränslepumpen brukar inte ticka och den sitter inte ens i motorrummet så jag tror vi kan utesluta att tickandet kommer ifrån pumpen.

    Bränslepumpen sitter i bensintanken, under baksätet.

    Tickande motor brukar vara slitna ramlager, fel ventilspel eller liknande saker. Dessa saker borde inte göra att motorn dör. Det kan vara så att tickandet är orelaterat till att den dör, alltså att det är två olika fel.

    Har motorlampan börjat lysa?

  4. #4

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Bränslepumpen brukar inte ticka och den sitter inte ens i motorrummet så jag tror vi kan utesluta att tickandet kommer ifrån pumpen.

    Bränslepumpen sitter i bensintanken, under baksätet.

    Tickande motor brukar vara slitna ramlager, fel ventilspel eller liknande saker.

    Har motorlampan börjat lysa?
    I motorrummet låter det mer som ett relä som slår av och till en liten stund när man slår på tändningen.

    Motorlampan lyser ja.
    Den vänstra lampan på bilden nedan;
    http://farm3.static.flickr.com/2058/159 ... bf.jpg?v=0

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Om motorlampan lyser så finns det minst en felkod i motorstyrsystemet. Det skulle underlätta om du läser ut felkoderna. Motorns hjärna vet redan vad som är fel med andra ord.

    Om du tror att du kan göra det själv så kan du läsa ut felkoder med ett sånthär verktyg eller motsvarande: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...lasare-151362/

  6. #6

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Ditt spjällhus har gått i limp home.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Ditt spjällhus har gått i limp home.
    Det kan du inte med säkerhet säga men det är väl ganska troligt. Tyvärr så är det bara ett symptom av felet. Felet i sig är något annat och om inte det åtgärdas så kommer Limp Home tillbaka.

  8. #8

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Spjällhus i limp home alltså?

    Vad kan ge upphov till detta då? Lågt bränsletryck?

    Bilen går som vanligt sålänge jag bara ger han konstant gas så det är bara vid tomgång han dör.

  9. #9

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Ditt spjällhus har gått i limp home.
    Det kan du inte med säkerhet säga men det är väl ganska troligt. Tyvärr så är det bara ett symptom av felet. Felet i sig är något annat och om inte det åtgärdas så kommer Limp Home tillbaka.
    Självklart kan ingen säga något med säkerhet ang. en bil man varken sett eller hört, så det var en ganska så patetisk kommentar. Limp home är inte ett symptom på felet utan en effekt av dom säkerhetsåtgärder som finns inbyggt i systemet och som vidtas vid felaktiga signaler från spjällhuset. Åtgärden är att byta spjällhus.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Kalle_Koffein
    Bilen går som vanligt sålänge jag bara ger han konstant gas så det är bara vid tomgång han dör.
    Ja, det låter definitivt som Limp home. Det är en säkerhetsfunktion som är tänkt att se till att man kan fortsätta köra en liten bit i händelse av fel så att man kan ta sig hem eller till närmsta verkstad.



    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Limp home är inte ett symptom på felet utan en effekt av dom säkerhetsåtgärder som finns inbyggt i systemet och som vidtas vid felaktiga signaler från spjällhuset. Åtgärden är att byta spjällhus.
    Visst det första håller jag med om, men åtgärden är inte att byta spjällhus utan fortsatt felsökning. Det finns hundratals felkoder som aktiverar Limp Home och de flesta är helt orelaterade till att det är fel på spjällhuset. Det är ganska dyrt att byta spjällhus så det är inte det första man gör. Räcker med att en liten vakuumslang lossnar för att spjällhuset ska gå i Limp Home.

  11. #11

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Nu testade jag att lossa jorden på batteriet och lät bilen stå utan spänning i en kvart eller så.
    Efteråt startade bilen utan bekymmer och jag kunde köra ett par km innan
    check engine-lampan tändes igen.

    Med tändningen på så har jag lyckats lyssna mig till att det är den här prylen (magnetventilen kanske?) som sitter ovanför turbon, med 3 eller 4 vakuumslangar
    som tickar konstant.

    Kan det var den fan som bråkar tro?

    Tillägg

    Det var inte alls länge sedan jag bytte vattenpumpen och då var det ju en del som fick monteras bort. Finns det något, för er uppenbart, som isåfall kan sitta löst som kan orsaka problemet?

  12. #12

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Tilläggsfråga;

    Om limp home-mode väl aktiverats, MÅSTE man då inaktivera den manuellt själv, eller görs det automatiskt när orsaken till LH åtgärdats??

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Det måste återställas manuellt. Här är en instruktionsfilm som visar hur: http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

    Det enda du gjorde när du lossade batteriet var att radera minnet i motorstyrdonet. Så fort felet är upptäckt så kommer felkoden tillbaka. Jag rekommenderar att du inte gjör om det förrän felet är fixat.

  14. #14

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det måste återställas manuellt. Här är en instruktionsfilm som visar hur: http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

    Det enda du gjorde när du lossade batteriet var att radera minnet i motorstyrdonet. Så fort felet är upptäckt så kommer felkoden tillbaka. Jag rekommenderar att du inte gjör om det förrän felet är fixat.
    Jag förstår precis vad du menar, men tänkte att man kanske kunde testa att återställa LH åtminstone en gång för att säkerhetställa att det inte handlade om en engångsförteelse?

    Har läst om på några forum om folk som återställt LH manuellt och inte fått tillbaka felet fler gånger efter det, nämligen.

    Ska i alla fall börja med att kolla alla vaakumslangar eftersom det var där jag var och fingrade senast.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Kalle_Koffein
    Ska i alla fall börja med att kolla alla vaakumslangar eftersom det var där jag var och fingrade senast.
    Låter som en bra idé. Jag skjuter loss vakumslangar då och då, senast förra veckan och bilen gick då precis som du beskriver din, fast då aktiverades inte limp home.

    Däremot aktiverades limp home en gång när jag lyckades ladda på så att tryckröret flög loss från spjällhuset. Blev en jäkla smäll i motorrummet och motorn tvärdog

  16. #16

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Jag gjorde som så att jag återställde LH och kopplade loss minus på batteriet för att släcka CE-lampan.
    Jag har nu kört dryga 40 mil utan att vare sig CE-lampan tänts, LH gått in eller motorn dött på tomgång
    MEN!

    När jag kör så emellanåt så tappar den kraften för en väldigt kort stund. Känns ungefär som när man motorbromsar?
    Kan vara inbillning men den känns orkeslös och jag tycker inte turbon trycker på som den brukar.

    Har beställt nya stift och ska kolla närmare på alla vakuumslangar i helgen men utöver det så står jag handfallen.

    Kan det vara magnetventilen? LMM? Spjällhuset? Tändkassetten?

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Kalle_Koffein
    Kan det vara magnetventilen? LMM? Spjällhuset? Tändkassetten?
    Läs av felkoderna så vi vet vad som är fel. Kan vara vilket somhelst av dom felen du radade upp där plus en massa andra fel.

  18. #18

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Har hört runt med folk ifall någon har en felkodsläsare liggandes.
    Finns det nånstans där man kan köpa väldigt enkla och billiga läsare?
    Biltema har en för 400:-, tyvärr har jag långt
    dit.

  19. #19

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... th%20OBD2&

    med någon lämplig app kanske?

    \\Sky

  20. #20

    Re: Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Sky_eye
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=160068&titl e=Bluetooth%20OBD2&

    med någon lämplig app kanske?

    \\Sky

    Den får jag absolut kolla närmare på.
    Tack för hjälpen!


    Tillägg:
    Cruise Controllen slutade även att fungera i samma veva om det nu kan minimera felsökningen tills jag skaffat en felkodsläsare?

Liknande ämnen

  1. Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2000
    Av nalts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 08:47
  2. Motorn tickar och ostabil tomgång Saab 900 S -92
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 22:35
  3. check engine lyser
    Av skbgkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 22:19
  4. Check engine lyser, 9-5, 98, 11 840 mil
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •