Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan såld?

  1. #1

    Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan såld?

    Så, sålde däck på blocket idag. La ut annonsen igår kl 2100. På förmiddagen ringer en trevlig man och köper däcken. Kommer på eftermiddagen vid 1700 och hämtar. Inget tjafs, ren affär.
    Men en del trådar som startats här på forumet har haft minst sagt motsatta erfarenheter. Alltså, min fråga blir: Hur länge dröjde det innan ni fick varan såld och var det en enkel affär?
    Varför jag frågar är helt enkelt: Hur mycket beror en affärsuppgörelse på av ett personligt tyckande? Jag utvecklar: en annons eller ett affärsförslag innebär ett personligt engagemang. Detta varierar, för de flesta vill bli av med sin vara utan minsta möjliga besvär. En del andra jobbar något mer och en del andra "goes the extra mile". Ett exempel på brist i engagemanget är prissättning. Prissättning är oftast en subjektiv uppfattning. Man prissätter och förväntar sig ett bemödande ur ett enögt, snävt perspektiv. Sitt eget.
    Ett annat exempel är hur man förväntar sig att kunden/spekulanten skall bemöta annonsens text. För det är texten i annonsen som visar hur man fungerar, hur man vill bli bemött. Erfarenheterna är många och det vore roligt att få veta vad du/ni tycker och hur era erfarenheter varit. Både gott och dåligt.

    Välkomna att tycka och tänka!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Den här trådens ämne gör att den har potential att bli låååång...
    Sätter man rätt pris på varan och gör en del "grundläggande filtreringar" i annonsen brukar det gå kvickt...
    (resten av mitt inlägg strök jag...)

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Sålde en bil i slutet på förra året, bilen var såld till ny ägare inom 1 dygn. Affären tog drygt 30minuter inklusive en kort provtur

    Bra bilder och en bra och tydlig annonstext gör mycket

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Hej,

    När affärerna går så fort inbillar jag mig att man kunde fått mer, att det är för billigt helt enkelt.

    Är man själv nöjd med summan och vill bli av med det snabbt så är det ju kanon och man grämer sig inte eller ens funderar på de extra pengarna.

    En annan vill dra ur de sista 3000 och tycker det är värt lite extra tid, dels för pengarna dels för de tycker affärer är roligt och att de mår bra över att göra bra ekonomiska affärer.

    Jag tror detta är väldigt individuellt och alla typer av försäljare köpare finns på blocket och tur är väl det.

    Jag skulle lätt kunna ta mina tio närmaste personer och berätta vilka typer de är blocketaffärsmässigt. En skiter i vilket bara det blir sålt och blir av med det medan en vill dra ur sista droppen.

    Mvh
    Matte

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Det som inte blir sålt inom 5dygn brukar bli osålt är min erfarenhet. Undantag finns men det är sällsynt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Oftast blir varan såld fortare på blocket än på vårat forum.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Sålde en bil förra sommaren.
    Lade ut annonsen, dagen efter ringde dom vanliga "ey, du får hälften av vad du lagt ut den för"-kompisarna samt en trevlig kille från Dalarna som frågade om han kunde komma samma kväll och titta på bilen.
    Killen dök upp, sparkade lite på däcken, tog en provtur på typ en kvart och sen gav han mig pengarna och tog bilen med sig hem. Svårare än så ska det inte behöva vara.

    Dock måste jag säga att väldigt många annonsörer på blocket inte verkar vilja sälja sin vara alls. Många annonser är spydiga och kaxiga i tonen, ställer massvis med krav på köparen och är allmänt otrevliga. Tror folk verkligen att dom säljer någonting helt unikt och att köparna kommer att slåss om den stora äran att få köpa varan?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Du hade delvis tur.

    Tiden var rätt, de var kanske i akut behov av däck och hade bestämt sig redan när de ringde, att om däcken finns kvar så ska de köpas. Och då är priset redan accepterat.

    Och när säljare är sura eller spydiga som ni säger, så kan det mycket väl vara för att det ringt 300 andra personer som frågar och frågar, samt prutar och frågar efter sista pris. Så då blir man som säljare bara less och betvivlar att nästa som ringer faktiskt är intresserad av att köpa något.

    Sedan vet jag inte hur vanligt det är att det prutas just på däck, har nog aldrig varit med om att det prutats och krånglats med däck. Det är bilar som har varit djävligast att sälja.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Jag har sista veckorna sålt två stycken bilar och det var minst sagt olika typer av bilar och olika typer av potentiella köpare.

    Bil 1: Mercedes E200 bensin -97 svensksåld mörkblåmetallick i normalrostigt skick (som alla sådana) 2 tidigare ägare och 16000 mil. Besiktigad och skattad. Begärt pris 15000:-

    Bil 2: Chevrolet Transsport -97 importerad silver normalrostigt skick 22000 mil 7 tidigare ägare och nybesiktigad och skattad. 10000:- i begärt pris.

    På bil 1 ringde det som galningar från första minuten och intresset var väldigt stort från främst Romer och personer från medelhavsområdet, ingen person utan brytning som ringde men ett par stycken som mailade. Bilen såldes dagen efter för 14000:- till ägaren av en pizzabutik några kilometer från mig efter säkert en timmes diskuterande om priset.

    Bil två var det väldigt lugnt på, det första samtalet kom dagen efter annonsen sattes ut. Sedan var det kanske 3 stycken som ringde men ingen jätteintresserad så jag avställde bilen för det var sista dagen innan årsskatten skulle debiteras. Fick ett mailbud på 8000:- och jag svarade att det var OK men att jag avställt bilen. Han kom dagen efter och köpte bilen utan att ens försöka pruta. Han hade många barn och de rymdes inte i deras dåvarande bil när de skulle hälsa på släkt i en annan del av landet.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Sålde en bil för några år sedan och priset sattes efter de billigaste med liknande mil och utrustning.

    Det var totalt stendött i 3 veckor men samma dag som jag tänkte sänka priset från 60k till 55k ringde det helt plötsligt 5 personer samma dag.
    Kom upp en kille från Malmö (till Dalarna) och köpte den utan att pruta.
    9-5 aero aut-05

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Sålde min t8 special i vintras, lade mig på 13k.
    Första natten ramlade det in ca 12 mail, efter ett dygn ca 20 mail.
    3 var från utlandet, en norrman som ville köpa direkt, två polacker varav dena verkade riktigt seriös.
    Dag två och tre ringde två olika köpare, bägge två ville köpa. Första som ringde satt in förskott och dealen var klar!
    Såg att bilen kom ut igen efter nån månad för några tusen till, den sålees då på nån dag igen, en härnpå forumet köpte den då,. Hade jag inte bottnpå en ö hade det nog varit ännu fler intresserade... är det enkelt att köpa så lockar det säkert fler. Upptagningsområdet blir klart begränsat när man bor som jag gör.

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  12. #12
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Sålde en bil nyligen, det gick på under en vecka, och kunde nog gått fortare om jag inte lagt ut annonsen en söndagskväll. Nej, det var antagligen ingen höjdaraffär och det hade säkert gått att mjölka ut mer, men då hade bilen blivit kvar mycket längre också. Man ska ju locka någon att åka ut till Dalahelvetet och kika på den också

    Jag tror att om man har en ovanlig bil, t ex en snygg og900 eller 9000 Aero, behöver man inte prissätta så mycket efter andra, men säljer man en vanlig Svensson-bil, t ex en og/ng9-3 eller 9-5 Aero bör man nog lägga sig snäppet under de osålda bilarna på Blocket. De är ju kvar eftersom de är för dyra, och folk kollar nog mer på pris kontra mil på så nya och vanliga bilar där det finns drösvis med ungefär samma utrustning och många i helt ok skick fortfarande.

    Konstigt nog ligger den här fortfarande kvar t ex:

    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... m?ca=6&w=3



    Och den här är nästan identisk med den jag sålde sånär som på 600 mil, och min hade nya däck, men jag sålde för 32k. Den här låg ute redan när jag lade ut annonsen för nästan 2 månader sedan, den är t o m förnyad minst en gång:

    http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ ... m?ca=6&w=3

    Problemet med att sälja en 220 hk LinearSport med 20k mil för 40-50-60k verkar vara att du får en sådan här rejält utrustad pråm för säkert under 50k om du prutar. (Vadå fullutrustad, vars är takluckan?) Och säljes pga husköp, men bytes gärna mot något annat kul som inte ens behöver vara gatreggat?

    http://www.blocket.se/hoor/Saab_9_5_Aer ... w=3&last=1
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Jag är 99.99 på att bilen i din sista länk varit till salu i typ ett års tid..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Det beror på vad det är du säljer och vilket pris du sätter på det.

    Allt ifrån några minuter till att de inte blir sålda alls!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Jag har ett dagsfärskt exempel!

    jag fick ett mail på en blocket annons för mina bromsar, killen ville gärna köpa dem. Efter lite mailande så bestämde vi tid och plats.

    Jag släpade idag ned 40 kilo bromsar till bilen, åkte ut och väntade i bilen. 20 min efter att vi skulle träffas så ringer jag honom och messar, inget svar. Han sket i att dyka upp, j***a idiot.

    Vill man inte ha prylarna så kan man väl höra av sig, sunt förnuft om du frågar mig...
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  16. #16

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Jag har ett dagsfärskt exempel!

    jag fick ett mail på en blocket annons för mina bromsar, killen ville gärna köpa dem. Efter lite mailande så bestämde vi tid och plats.

    Jag släpade idag ned 40 kilo bromsar till bilen, åkte ut och väntade i bilen. 20 min efter att vi skulle träffas så ringer jag honom och messar, inget svar. Han sket i att dyka upp, j***a idiot.

    Vill man inte ha prylarna så kan man väl höra av sig, sunt förnuft om du frågar mig...
    Ah, den är inte så kul nej..
    Men historien är intressant. Hade väl nån form av baktanke med den här tråden att skapa en erfarenhetsbas. Dina erfarenheter hjälper andra att undvika samma problem/misstag. Nu begick du inget misstag, du var i god tro att din köpare faktiskt skulle dyka upp!

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Intressant tråd detta.

    Mail, SMS, tfn-samtal, gäller att vara trevlig på alla dessa olika former av konversationer.

    Sålde nyligen Hirsch-fälgarna via SMS, när dealen var avgjord så vart enda tfn-samtalet vid leverans här i Örebro.

    Köpte ett element på Blocket, via mail ända tills hämtandet skulle ske, då ringde jag.

    Köpte bil via forumet, mail x flera, enda samtalat som gjordes var när vi kunde hämta den.


    För mig var det lärorikt att man måste tänka om lite.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Ja de som tror att det inte går att sälja via mailkontakt måste börja tänka om.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  19. #19
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Intressant tråd detta.

    Mail, SMS, tfn-samtal, gäller att vara trevlig på alla dessa olika former av konversationer.

    Sålde nyligen Hirsch-fälgarna via SMS, när dealen var avgjord så vart enda tfn-samtalet vid leverans här i Örebro.

    Köpte ett element på Blocket, via mail ända tills hämtandet skulle ske, då ringde jag.

    Köpte bil via forumet, mail x flera, enda samtalat som gjordes var när vi kunde hämta den.


    För mig var det lärorikt att man måste tänka om lite.
    Ibland är ju inte mail så smidigt. Säljer man en bil och det tar 2 x15 minuter telefonsamtal med fråga efter fråga innan köparen bestämt sig för att komma och titta funkar ju mail dåligt.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Blocketfråga, hur länge dröjde det innan ni fick varan s

    Jahopp, har en Volvo 854 till salu på Blocket, nu har 2st sagt att dom skall komma och titta.

    Man tvättar bilen igen och väntar, men ingen av dom kom eller ens hörde av sig...

    Så tråkig attityd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Förslag till våran fina STCS kalender.
    Av Lövet i forum TurboTrycket
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 17:15
  2. Våran saab slutade ge gas helt och hålet.
    Av nessa85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 22:37
  3. Fick TCS istället för ESP !!!!!
    Av Mythic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 10:08
  4. Hur länge fick ni vänta på medlemskapet?
    Av Jowlot i forum Allmänt
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •