Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: T5 kamaxlar

  1. #1

    T5 kamaxlar

    Tjenare!
    Lyckats köra av en vevstake i 9-5an tror jag då jag har 2 feta hål i blocket..
    En ny t7 motor med t5 kolvar och stakar är fixat..
    Sen fick jag en t5 motor av en kompis där kopplingen va kass bla..
    Bilen är steg3 trimmad just nu. Ska på större kobra och större tryckrör i samband med motorbytet men tänkte inte köpa större turbo och sånt än iaf!
    Är de någon idé att sätta i dom nya kammarna nu innan motorn är i eller kommer jag behöva mappa om bilen igen då?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Sv: T5 kamaxlar

    Du kommer behöva ny mappning. Förmodligen även om du byter turbo och kobra, styrdonet tror det är nåt galet om det flödar mer och sätter felkod.
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Re: T5 kamaxlar

    Jag har T5 kammar och någon felkod har aldrig uppstått inte ens då jag hade standardprogrammet i bilen


    /Pelle

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Sv: Re: T5 kamaxlar

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ
    Jag har T5 kammar och någon felkod har aldrig uppstått inte ens då jag hade standardprogrammet i bilen


    /Pelle
    Ibland funkar det ändå, jag kör större turbo och det funkar också. Har fått felkod på det 2ggr.bara på massor av mil.
    Beroende på vilket program, även original, så är det olika procentuella avvikelser som tillåts.

    Kanske nån T7 knackare kan förklara tydligare,.?
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  5. #5

    Re: T5 kamaxlar

    Asså skulle den behöva mappas om man bara sätter dit en annan kobra o större tryckrör?
    Innan jag köper en större turbo eller en 19t så har jag ju inte allt för ett nästa steg så då måste den väl mappas på annat sätt? Känns rätt onödigt då jag hunnit köra 40 mil me nytt steg 3 chip.

    Eller ah, den måste mappas och inte bara köpa en ny box/uppdatera boxen

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973

    Re: T5 kamaxlar

    Kobra och tryckrör kan man byta utan att ändra program.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: T5 kamaxlar

    Bra! Då lägger jag kamaxlarna på hyllan tills man blir sugen på mer effekt (De är man väl alltid men precis köpt bilen så..)

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: T5 kamaxlar

    T5 kammar (finns några olika varianter) är så lika T7 kammarna så det behöver inte mappas om. Däremot rejskammar behöver mappas för att fungera.

    Kobra, tryckrör och T5 kammar går bra, T7 kommer kunna anpassa sig efter det. Ny turbo fungerar dock inte utan att mappa om.

    Edit: Kan försöka förklara hur kammarna kommer påverka motorn: Det självklara är ju att det blir mindre bottendrag men mer klös i mitten och i övre varvtalsregistret. Det mindre självklara är att laddtryck och avgastemperatur sjunker vilket gör att motorn får lite mindre påkänning med bibehållen effekt.

    Frågan är också vad du har för turbo just nu? Är det en GT17 så ska du nog hålla dig till T7-kammarna. Är det en TD04 så kan du kanske tjäna lite på att byta till T5-kammar.

  9. #9

    Re: T5 kamaxlar

    Sitter en td04 på. Det är en aero -02

    Men det kanske är dumt o börja riva direkt i motorn då den är helt nyrenoverad

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: T5 kamaxlar

    Citat Ursprungligen postat av bluerider
    Sitter en td04 på. Det är en aero -02

    Men det kanske är dumt o börja riva direkt i motorn då den är helt nyrenoverad
    Låter ganska klokt. Det ger ändå inte så mycket så det kanske inte är värt det.

  11. #11

    Re: T5 kamaxlar

    Nä jag lägger tiden på att få i den nya motor så jag kan köra med bilen istället!

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042

    T5 kamaxlar

    Jag har precis renoverat min motor i min 9-3 aero med original t7 prylar men satte samtidigt i T5 kammar och tycker bilen är märkbart slöare.. Tycker även att bränsleförbrukningen ökat, men skall jag vara helt ärlig så har jag inte kört bilen den senaste veckan och nu har vi plötsligt 17grader varmt ute.. Var runt 3-4 grader sist jag körde den..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042

    T5 kamaxlar

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har precis renoverat min motor i min 9-3 aero med original t7 prylar men satte samtidigt i T5 kammar och tycker bilen är märkbart slöare.. Tycker även att bränsleförbrukningen ökat, men skall jag vara helt ärlig så har jag inte kört bilen den senaste veckan och nu har vi plötsligt 17grader varmt ute.. Var runt 3-4 grader sist jag körde den..

    Ingen som varit med om detta? Tycker även att E85 adaptionen känns lite konstig.. Blir inte mer än 70% inga tjuvluftläckage och samma mjukvara som innan.. Hmmmm...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: T5 kamaxlar

    Min E85-adaption påverkades inte när jag gick från B205R till B204-kammar.

Liknande ämnen

  1. Kamaxlar 260 Vs org.
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:41
  2. kamaxlar?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 23:34
  3. Kamaxlar 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •