Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: T5, T7 eller T8?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    343
    Medlem#
    12228

    T5, T7 eller T8?

    Jag har ett litet projekt på då jag har tänkt att sätta en turbo på en V4-motor i en gammal päronhalva. Alltså inte en vanlig standard på 1500cc utan lite större grejor än så.

    Min första tanke var att skaffa ett VEMS till projektet eftersom att ganska många i min hemstad inklusive min kusin kör det på deras bilar och därför finns det många att fråga under byggandets gång. Efter det har jag varit inne på att istället skaffa den senaste versionen av MS av den enkla anledningen att det vore kul att löda ihop sin egen motorstyrning (tänker med andra ord på den MS-versionen som levereras enbart som en kartong med ett mönsterkort och en massa lösa komponenter). Anledningen till detta är att jag har kompetensen att löda kretskort och på detta sättet kommer jag att lära mig motorstyrningen från grunden.
    Fast nu har jag istället börjat kika på Saabs egen motorstyrning Trionic eftersom att detta tydligen är fullt mappningsbart om man bara har rätt programvara vilket finns att ladda hem från nätet.

    Jag har bara några frågor angående Trionic först:
    Till att börja med funkar det att ta en motorstyrning avsedd för en B204, B234, B205 eller B235 (dom motorgenerationerna som är lättast att hitta som utgångsobjekt) att få att fungera med en helt annan motor?
    På Saabmotorerna (förutom Opel-V6:orna) så sitter det ju en tändkassett mellan kamaxlarna. Går det på något sätt att ta reda på insignalerna till denna och sedan koppla in dom till en vanlig traditionell tändspole (alltså ett "elektroniskt fördelarlock" utan rörliga delar).
    Vilken motorstyrningsgeneration ska man satsa på?
    Har förstått att det finns T5, T5.2, T5.5, T7 och T8 (finns det fler?).
    T8 kanske bara funkar med bilar som har Canbusteknik förresten?
    Hur kommunicerar man med motorstyrningen, är det via OBD-kontakten med hjälp av ett ELM327-interface eller finns det något annat sätt att koppla upp sig?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: T5, T7 eller T8?

    Trionic är mycket komplicerat att flytta över till bilar som inte har det från början av det skälet att Trionic vill gärna kommunicera med resten av bilen för att överhuvudtaget fungera.

    T7 och T8 tror jag du kan glömma direkt. Det blir för komplicerat.

    T5 är äldre och mindre komplicerat. Om något så är det T5 du ska satsa på. Jag har sett bilar som inte är Saab som har kört Trionic5 men oftast är det ändå en Saabmotor under huven. Jag vill minnas att jag hört talas om att någon försökt få igång en Volvomotor med Trionic5 men jag vet inte hur det slutade.

    Jag är långt ifrån expert på detta. Hoppas någon annan vet mer och uppmärksammar tråden!

    Ta en titt på http://www.trionictuning.com/ om du inte redan gjort det. Där finns större kunskap om ämnet.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: T5, T7 eller T8?

    T5 är mer av ett samlingsnamn för T5.2 och T5.5

    Att plocka ett komplett T5-system från tex en B204L och sätta på en helt annan motor går självklart, det är bara en fråga om hur mycket tid och jobb man vill lägga ner. Systemet är väl i princip helt fristående (rätta mig gärna här) från övriga elsystemet i bilen så bara du kan hitta en lämplig plats för givarna som behövs så ska du nog kunna få till det hela på en V4.

    Som brisse säger så kan du nog glömma T7 och T8 då dessa är alldeles för integrerade i övriga system

    Hur som haver så har jag sett lösningar på nån Hisingetraktor (Vo*vo) där man satt tändkassetten på innerskärmen och dragit tändkablar från kassetten till stiften.

    Jag vet dock inte hur framgångsrik den metoden är, men det verkar ju uppenbarligen fungera.


    Jag nämner det igen, det mesta går bara man vill och vågar lägga ner tid på projektet


    Edit: Här är det en kille som kombinerat T5 på en VW Bubbla (boxermotor) så visst går det att få till på de allra mest udda motorer bara man vågar lägga ner tiden

    http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 259181&p=5

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    343
    Medlem#
    12228

    Re: T5, T7 eller T8?

    På vilket sätt är T7 integrerade i övriga system?
    Stämmer det att T5 inte använder sig av någon luftmassemätare? Hur funkar detta i så fall?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: T5, T7 eller T8?

    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen
    På vilket sätt är T7 integrerade i övriga system?
    Stämmer det att T5 inte använder sig av någon luftmassemätare? Hur funkar detta i så fall?
    Jag är långt ifrån säker på exakt vilka enheter som är inblandade i T7-systemet, men kort sagt kan man säga att T7 vill ha signaler från både det ena och det andra i bilen för att fungera...

    T5 använder sig av MAP-sensor som mäter trycket i insuget samt en tempsensor som mäter tempen på luften i insuget. Med dessa parametrar kan man räkna ut hur stor luftmassa som bilen suger i sig. T5 blir inte lika exakt, men i mina ögon mycket mer "förlåtande" vad gäller luftläckor osv...

    T5 behöver i princip signal från vevaxelgivare, spjällägesgivare, MAP-sensor, tempgivare för lutf och kylvätska samt en varvtalssignal från lämpligt ställe för att beräkna hastighet.
    Jag har för mig att systemet inte behöver kontakt med mätarhus, SID osv för att fungera. Jag har säkert glömt en hel del, men kort sagt är det enklast att satsa på T5. Sen kommer det såklart bli en del kluriga lösningar för att integrera skiten med bilens övriga elsystem, men med lite elscheman osv så ska det nog gå.

    Ta inte mina ord för absolut sanning, men det är så jag tolkar saken nu i denna sena timmme.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: T5, T7 eller T8?

    Trionic7 behöver normalt TWICE och Huvudinstrument då dessa 3 ingår i IMMO-kedjan.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •