Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: hur många har sponsorer?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 857

    hur många har sponsorer?

    hejsan! satt och funderade på om det är svårt att få sponsorer? vet ju att många av "dom stora pojkarna" har sponsorer, men finns det även möjlighet för "lite mindre storpojkar" dvs en glad amatör, men iaf lite speciell bil som min att få sej sponsring?

    så ni som är sponsrade, var det svårt att få spons? vad ahr ni fått spons på? nu pratar vi inte extrembilar såsom uhr, PA, JK osv, utan lite mer blygare effekter på 300-350hk i en og900 som ser lite speciell ut, är dte möjligt tror ni?

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Ingenting e omöjligt som en gammal rallycrossåkare sa..

    Jag hara jagat sponsorer för idrotten jag tävlade i. och även om man tillhör toppen så är det inte lätt om inte media är på ens sida...
    Men hur som hellst.. pengar kan man nästan säga att det är kört... kanske man kan få någon gentjänst någonstans.. Eller nån liten rabbat på något.. om man handlar nått annat i samma köp.. det är ungefär det som jag lyckats "få"... Keppsar med firma loggor på kan man däremot få ett gäng...

    Mvh
    Erik (JSM mästare i luftgevär 2001)
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tror nog många vill bli sponsrade, jag...

    Har du sökt här vad som skrivits tidigare om detta?
    Här eller på Zatzy fanns det en bra tråd om det!

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 071
    jag har suttit och funderat på det där en hel del också... ust nu har mitt projekt inte hunnit nå några större höjder, men är på god väg nu när slantarna börjar ramla in, men det känns lite surt att lägga så mycket pengar på bilen..

    Skulle vara fint med lite spons. En klar nackdel som jag har är väl att jag bor så långt ifrån alla firmor så jag kan inte visa upp bilen så ofta.

    jag har en MASSA planer som ska genomföras inom en sar framtid, men pengarna räcker inte till och det drar ut på tiden..

    Jag ahr funderat på att fara runt till lite firmor och höra om spons, men då vill man helst ha en del att visa upp först. Så jag ska bygga klart motorn nu och sen fara och jaga lite spons så får vi se vad de säger när man har lite att visa upp och då ser det kanske att man är väldigt aktiv och gillar att meka.. Får man dem att tro att det kan bli nåt vettigt så tror jag inte det är omöjligt att man får spons, men lätt verkar det inte vara.

    mvh Isak

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    1 241
    jag har lite spons av vissa företag , men mest med styling , bilvårdsprodukter och lokaler o vissa tjänster

    Bara att fråga på om man har tur så hittar man något företag som vill göra lite reklam

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Klart man har sponsorer.

    Brukar få mat när jag grejar med någon av mina bilar hemma på uppfarten hos mor å far. .

    / TD
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Klart man har sponsorer.

    Brukar få mat när jag grejar med någon av mina bilar hemma på uppfarten hos mor å far. .

    / TD

    Bor hemma + får en tank bensin i månaden
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Håller nog med här.
    Familjen och släkten är nog de enda sponsorer jag räknar med
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Har oxå lyckats få spons på delar/tjänster via privatpersoner och företag..

    I form av delar eller rabatter!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    660
    Jupp spons har man...

    MVH Per

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Citerar mig själv från en tidigare tråd:

    Att få sponsring är inte lätt.
    Har man dessutom inte något att visa upp i dagsläget blir det tusen gånger svårare.

    Jag rekommenderar dig att göra en utförlig presentation av både dig själv och bilen (givetvis såväl text som bild, glöm heller inte Photoshops underbara fördelar för att illustrera hur du tänkt dig slutresultatet) skriftligt och sända per vanlig snigelpost till de företag du söker spons hos.
    Ännu hellre dyka upp och göra en muntlig presentation för ägaren till företaget.


    Det hänger väldigt mycket på hur proffsigt du lägger upp det samt hur seriöst intryck du ger.
    Minns att de flesta företag i bilbranschen får sådana här förfrågningar nästan dagligen.
    Således gäller det att ha något alldeles utöver det vanliga antingen i bilväg, planering eller annat för att väcka deras rätt så luttrade intresse.

    En slarvig presentation kommer garanterat att ge avslag.
    Skicka per mail är inget jag personligen skulle göra, då det lätt upplevs som oseriöst. Ett mail kan vem som helst slänga ihop, men en fin presentation per snigelpost/muntligt fixar inte vem som helst samtidigt som det faktiskt upplevs mer seriöst.

    Därtill måste man hela tiden minnas att man måste vara redo att kunna ge något tillbaka till företaget.
    Hur kommer bilen att användas? Var kommer den synas? Tidsplan? Kommer företaget att kunna disponera bilen för egen monter på eventuella mässor? Etc etc.

    Utöver det ska man aldrig räkna med guld och gröna skogar som nybliven sponsorsökande. En deal om 10% får som förstadeal anses som bra, trots allt.
    Även om det sannolika är att det bara blir nobben.

    Störst chans bedömer jag att du har mot lokala företag. De som finns i din hemstad vinner ju mer på att ha sitt företagsnamn på din bil än en rikssträckande firma, även om det kan vara intressant även för dem.

    Som sagt - planering är A och O. Slarvar man så blir det garanterat inget sponsoravtal i någon form.
    Och när man väl fått det förtroendet (vilket det ändå handlar om) så gäller det att vårda det. Inte bara ta emot och tack och hej, utan ständigt vårda de värdefulla kontakterna.

    Slutligen det sannolikt mest viktigaste rådet i hela sammanhanget:
    Lova ALDRIG mer än du kan hålla! Det kommer straffa sig omgående och enbart leda till tråkigheter!
    Tilläggas bör (vilket jag ville minnas att jag nämnde, men tydligen inte) att spons även bör mätas i tjänster. Lån av bilsläp, lån av tvätthall, lån av verktyg. Osv osv ...

    Själv har jag fått lite spons i både delar och tjänster på min nuvarande bruksbil ...
    Märkligt nog ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  12. #12
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Det gäller att ha ett smört munläder och kunna presentera sin "produkt" på rätt sätt. Det spelar större roll än vad det igentligen rör sig om... Riktigt extrema grejer sponsrar sig själv

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 501
    Om lån av tvätthall räknas som spons så har jag oxå sponsring. (Även om den inte är officiell)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Har spons i form av lite rabatter på ett par ställen men sen är det tvärnit, har varit i kontakt med flera olika företag men oftast blir det tvärstopp.

    Så nu skiter vi i spons och i vinter ska det byggas mer för show än tidigare.


    Tycker det är tåkigt att vissa företag inte ens återkommer efter att man tagit kontakt med dom. Ska man ha spons så ska man ha något GRYMT eller eller jäkla munläder alt. ha bra kontakter som hjälper en.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659
    jag har lyckats att få handla grejor till inköpspris, få grejor tror jag är riktigt svårt...

  16. #16
    Japp, tre stycken: Yokohama, Ljudskrädderiet o Flying Eagle som det står på mina dekaler på bilen.
    Av Yokohama fick jag däck tidigare nu drar de in men fått en MYCKET bra rabatt utöver våra rabatter.
    Av Ljudskrädderiet har jag tydligen livstids gratis hjälp då något i larm eller stereo krånglar.
    Av Flying Eagle får jag lite klädesplagg i skinn.
    Inte lätt o få sponsorer i dagens läge. Det gäller att presentera sig väl o att bilen är kanske något speciell o ska medverka i speciella sammanhang som jag tidigare gjorde.
    Jag skulle behöva rostskydds sponsorer, plåtsponsorer, lacksponsorer o alla slags sponsorer för att Indianturbo inte ska gå i graven.
    Mvh Eva

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    jag har lyckats att få handla grejor till inköpspris, få grejor tror jag är riktigt svårt...
    Precis.
    Det är det vanligaste misstaget jag hör av folk som jag kommer i kontakt med.
    De förväntar sig saker och ting helt gratis. Riktigt så fungerar det inte, såvida man inte har ett extremt bra meritlista inom bilbyggeri sedan tidigare.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Strängnäs Medlemsnummer: 5086
    Inlägg
    418
    Har spons av både privatpersoner o företag.
    Fick en när man började med projektet (kolla signaturen).

    Fick även en del till när man började fixa med larmen.


    /Johnny

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Precis som många säger så får man inte något gratis.. Även att det händer

    Till mitt bygge har jag fått allt från några procents rabatt till gratisprylar.

    Har en bil som kommer synas så är marknadsföring väldigt bra för företaget

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Av någon anledning är det mkt enklare att få spons när man bygger bil i skolans regi än när man gör det själv...

    (även om det inte är helt lätt då heller, bör väl tilläggas)

Liknande ämnen

  1. Sponsorer, vad gäller?
    Av JAM i forum Klubbfrågor
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 12:37
  2. Hur många cc är nya 9-3 1.8 på?
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 02:13
  3. hur många hk?
    Av tobbe_900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 21:45
  4. hur många hkr kan jag få ur den här???
    Av Pegg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 02:01
  5. Hur många 99:or med T16??
    Av Saab 99 GT-R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •