Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Kraftiga vibrationer/skakningar vid acceleration OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Tjenare. Har fått bilen fixad för alla fel hos besiktningen, samt byte av turbo. Har ett återstående problem dock, bilen skakar vid acceleration från 60km/h och uppåt, mest på 4'an och 5'ans växel. Har förstått att det mycket väl kan vara innre drivknut?

    Funderar på att köpa en begagnad drivaxel istället och byta hela skiten, för det är enklare än att börja byta individuella delar, är det inte så? Vad kan det skilja i tidsåtgång? Ska lämna in bilen för detta tänkte jag.

    Tack för ett underbart forum, men många hjälpsamma människor. Hade varit chanslös utan er!

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Har man otur så kan det vara drivklockan som är sliten, alltså "koppen" som du mosar i inre tripoden/drivknuten i.

    Dåliga motorkuddar/bussningar lär också kunna va en bidragande orsak. Glapp i bussningar/leder i framför allt framvagn kan va en felkälla också, men det borde besiktningen ha märkt men kan vara värt och kolla ändå ifall de skulle ha missat.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Vilken bilmodell? Har varit med om inre drivknutar som varit för torra och som efter återfettning slutat att vibrera/låta
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Bilen i fråga är en 9-3, 2001. Är nästan hundra på att det är vänster sida som ger skakningar. Om det är inre drivknuten så avhjälps väl problemet om man byter hela axeln, då denna knut ingår där? Och visst är det enklare att byta hela axeln än att byta en individuell knut (eller tripod)?

    Tack för svaren.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Hade exakt samma problem med en 9-5, inre knuten "tripoden" hade slitit ner inne i koppen, går endast att köpa hela axeln hos Saab, jag monterade dit en begagnad å det blev kanon

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Svårt att göra själv eller? Skulle behöva lite tips, gör det gärna själv men är inte helt kunnig.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Har man grejat med bilar bör det inte vara några problem, men ändå ett litet projekt.
    Jag som jobbar på verkstad hade dock aldrig gett mig inne på det utan lyft eller med riktiga verktyg

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Håller med TurboNisse.
    Hade exakt detta problem på vänster inre knut. Man såg att Damasken hade läckt lite under lång tid.
    Det komiska var att varje gång man hissade upp bilen (hjulen fjädrade ner och tripoden i klockan åkte utåt) så blev bilen det bra i någon vecka. Efter ordentlig "fettning" har felet inte kommit tillbaka. Var försiktigt så att ingen smuts/grus kommer in i damasken!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Låter ju som något man borde testa först då. Hur gör man när man fettar in den? Lossar man damasken på någon sida då, sprutar i en massa fett (vad för fett ska man ha?) och sluter den igen? Är det så lätt?
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    När du ändå lyfter upp den, känn ordentligt på inre vänster knut. Eller medbringare som den så vackert heter.
    Ta tag o känn om den glappar i hålet in till lådan mer än kännbart. Glappar den mer än någon mm upp o ner så har du nog en orsak som inte e lika lätt o fixa som att byta drivaxel.

    FInns ju en välkänd stödhylsa som kan vara sleten och orsaka detta fenomen.
    Då anser iaf jag det är lättare att bara byta hela lådan än att ta ner befintlig o skruva isär i molekyler för att byta stödhylsa.
    Skulle du lämna bort lådan för renovering så blir det typ tio gånger dyrare och då kan du lika gärna köpa en annan bil, utan vibrationer av samma modell.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Skriver du så för att skrämma mig eller? Har läst lite om vibrationer vid tung acceleration från 70-120km/h , och har aldrig stött på ett svar som innefattar "stödhylsa"?

    Ska givetvis känna på alxlarna och se vad felet är. Men åter till frågan, om det är knuten, den inre, hur går man till väga för att fylla på den med fett? Tänker att det är en åtgärd man kan testa som är billigare och lättare än att byta hela framaxeln, även om det kanske innebär att man får byta axeln om det inte hjälpte.

    /T
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Den ovan nämnda stödhylsan går att byta på plats om man har rätt verktyg och kompetens. Inget för en novis vad jag anser.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Om det är stödhylsan får jag väl lämna in den då. Men kan ingen svara på frågan jag egentligen vill ha svar på; hur man går till väga för att tillsätta fett i knuten?

    Jisses, får svar på allt jag inte frågat.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Skriv nu inte fan på vägen utan börja med att fyll drivknutsfett i damasken...
    Jag hade som sagt precis samma problem som dig (dock på 9-5).
    Du kommer hyfsat åt damasken underifrån utan att plocka loss hela drivaxeln.
    Det svåra är att lossa på låsbandet och fylla med fett utan att skit och grus kommer in i damasken. Så gör rent!
    Har du ork och tid så lossa på navmutter, spindel och knäck försiktigt loss komplett drivaxel ur lådan och gör jobbet på arbetsbänken.
    Sök på STCS eller Google så hittar du nog en utförlig instruktion på hur arbetet går till om du är osäker.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Jag gör det enkelt:

    TACK DAVE!
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Tänkte också hissa upp bilen i en GDS, så skit och grus kommer nog inte komma in. Kör till saab imorgon och kollar vilket fett jag ska ha. Tack för hjälpen.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Om det är stödhylsan får jag väl lämna in den då. Men kan ingen svara på frågan jag egentligen vill ha svar på; hur man går till väga för att tillsätta fett i knuten?

    Jisses, får svar på allt jag inte frågat.
    På 9-3, som inte ens har samma inre knutar som 9-5 räcker det med att ta loss damaskklamman. Ha en ny sådan för du får inte dit den gamla så den sitter kvar.

    Försök torka ur så mycket du kan, och tryck i så mycket som får plats. Vrid runt klockan o peta in med typ en mejsel.
    Vik på damasken igen, torka rent o på med klamman. Vrid lite till inna du släpper ner.
    Inga fullgasrepor första milen, nya fettet måste få en chans o tränga in överallt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Vad på GDS'en idag, hissade upp, kände på den inre vänstra knuten: den var rätt slut kan man lugnt säga. Men det var stumt in till lådan i alla fall, det var skönt. Visste nästan på en gång att mer/nytt fett inte skulle hjälpa så värst mycket, men fyllde på ändå. Ingen förändring. Fick ett expertutlåtande av en hjälpsam kille i GDS'en, som sa att det utan tvivel var drivknuten och inte någonting in mot lådan eller så, det var enligt honom också helt stumt.

    Så det blir väl att byta hela drivaxeln då, kan få en begagnad för 700 spänn på bildelsbasen, så det känns fan så mycket lättare än att byta en knut. Måste ju ändå av med axeln liksom.

    Tack för all hjälp här, och alla förslag. Tyvärr räckte det inte med knutfett.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Härligt! Grattis. En risig medbringare kan ju faktiskt nöta ut det som finns innanför om de går för länge sådär.
    Den kärran har ju riktig tripodlagring på drivaxeln, men de tre lagren har nog tagit skada så en hel axel o inre knut e rätt tänkt.
    Inre knuten bänder du bara ut från hålet. Va rädd om packboxen så de inte börjar läcka sen.
    Töm låddan på olja o häll i ny, 1,8 liter. Kommer inte ihåg vilken de ska vara men de står i världens minst lästa bok vet jag. Syntetisk 80/90 olja ska de va iaf. Och nån API GL-spec jag inte har i huvet.
    32mm krafthylsa till yttre knutens centrummutter också. Knacka in knuten lite.
    Ock köp ett krängningshämmarstag också. Det måste lossas och går alltid av. Lossa bärarmarna från ramen. En 16mm bakre bult o en 15mm till den främre bärarmen. Försök inte ens få loss spindelledstappen om du inte har en riktigt bra avdragare. Lite dumt konstruerat och ett vanligt brytverktyg sabbar gummitätningen på leden.

    Dra ut hela benet o lossa yttre knuten från spindeln.

    Omvänd montering sen. O lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Förresten GDS har bytt benämning ; FDS!






    Förstör Det Själv-hallen
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Kraftiga vibrationer vid acceleration på 1:an och 2:an
    Av Gustav i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 22:44
  2. Kraftiga skakningar med 19" på 9-5 Aero
    Av RadarBoy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 03:20
  3. kraftiga vibrationer i ratten
    Av kungasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 23:07
  4. Kraftiga Vibrationer vid högersväng!
    Av tuvor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 01:01
  5. Skakningar/vibrationer
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •