Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Kraftiga vibrationer/skakningar vid acceleration OG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    I know, men när det kommer till att byta ett dimljus eller olja+filter i bilen så är det sällan en FDS.

    /t
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Inre/yttre drivknut alt. drivaxel?

    Hihi
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Kraftiga vibrationer/skakningar vid acceleration OG9-3

    Hejsan alla (igen).

    Saab 9-3 SE, 2001..

    Hade ju problem med vibrationer vid acceleration, mest i 4'ans och 5'ans växel från 60km/h och uppåt. Var nästan helt hundra på att det var inre drivknut då denna glappade som bara den när jag kände efter på upphissad bil. Så jag köpte en komplett drivaxel, lågmilare och fick den bytt idag. Men problemet kvarstår likförbannat. Snart orkar jag inte med skiten mer, har bytt saker på tramset för snart 20000kr. Och det är väl på en höft vad bilfan är värd.

    Vad mer kan jag kolla när det handlar om vibrationer vid acceleration? Motorfästen? Kan det vara en orsak?

    /Smått trött
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h

    Hur är bussningarna på bilen? Är bara en vild gissning men det skulle väl kunna orsaka vibrationer?

    Själv fick jag t.ex ett vobblande ljud från bakvagnen och det berodde på dåliga bussningar. Det är vad jag utgår ifrån iaf för efter att jag bytt de bussningarna jag misstänkte så har problemet upphört.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h

    Ok. Var sitter bussningarna i framvagnen som kan tänkas orsaka detta då? Är det något man kan se om de är slitna eller hur går man till väga? Svårt/dyrt att byta? Vill helst inte slänga mer pengar på skitbilfan nu, men billigare modifikationer kan man väl kosta på sig, och bäst om det går att göra själv. Kan ändå litegranna när det kommer till byten och dylikt.

    Tack för ditt svar, uppskattas.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h

    Vilka det kan vara har jag ingen aning om. Är själv ingen expert på bussningar direkt. Men man brukar väl oftast ta ett koben och bända lite på bussningarna för att se skicket på dessa. Om jag inte har helt fel skall bussningen vara rätt styv och inte glappa på något sätt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h

    var precis och bytte däck, kollade över de bussningar jag förstod var bussningar, och nr 3 på denna bilden var HELSLUT på vänster sida. Det var knappt något kvar av den, medan höger sida såg väldigt frisk och fin ut. Kan detta orsaka vibrationerna som jag får? Oavsett vad måste den bytas, det var nästan inget kvar av den. Är det skitsupersvårt att byta en sån eller är det något jag kan lägga en dag i solen på? Bör något annat bytas samtidigt?



    Tack på förhand
    /thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h

    Aha standard bussningen på 900 och 9-3 om jag förstått det rätt. Konstruktionen på bärarmen är ju grym men tyvärr var det vanligt att bussningen gav med sig. Det är vad jag hört iaf. Kan mycket väl vara den som orsakar vibrationerna.

    Byt ut den mot powerflex för jag tror att det är denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 6-301.html

    9-3 är ingen bil jag kan särskilt mycket om tyvärr men den borde ju hålla bättre med powerflexbussningar. 570kr/par är inte särskilt farligt heller kan jag tycka då du säkerligen kommer slippa vibrationerna.

    Om du tänker behålla bilen ett längre tag så är det nog inte fel att byta ut övriga bussningar i bärarmen till powerflex också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Låter kanon ju, ser inte ut att vara så svårt att byta heller? Eller skjuter jag mig själv i foten nu? Den du länkade till ser inte ut att vara så svår att få in då den är tvådelad, men den som sitter nu, hur sitter den? Måste det pressas utav bara helvete?
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Ja press är väl det enklaste men när jag bytte ut mina länkarmsbussningar bak så hackade jag ut dom med skruvmejslar och hammare. Använde även en kniv till att skära ur lite gammalt gummi med. Är dock ett jävla jobb. Man känner sig rätt mör efter att bara gjort en sida så jag orkade inte göra andra sidan förrän två dagar senare. Men att montera var ju enkelt i och med att PF är delade så man slipper pressa in dom.

    Det du skulle kunna göra är ju att du demonterar allting och tar med grejerna till närmsta verkstad och låta dom pressa ur bussningarna. Borde inte kosta särskilt mycket och speciellt inte om du väljer en icke auktoriserad. För enligt mig är den jobbigaste biten när man skall få ur dom gamla bussningarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-01 klockan 13:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Mjo, det låter ju absolut lättast. Dock tror jag inte det kommer vara så svårt att få ut den som är helslut på vänster sida, för där sitter typ ingenting redan. Funderar dock på att byta hela länkarmen med tillhörande spindel. Bytte höger sida förra våren, så att den är fräschare är kanske inte så underligt. Och byta länkarmen ska väl i alla fall inte vara något större jobb och rätt lätt att klara av på en uppfart.

    Men jag undrar dock fortfarande om vibrationerna; är det verkligen så att en enda hellslut bussning kan orsaka dessa vibrationer, som i alla fall jag tycker bara är där vid acceleration i 3, 4 och 5'ans växel över 60 km/h? Vad är bussningens funktion liksom?

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Tänkte också säga om det inte framgått att det är inte små nätta vibrationer vi snackar om här, utan stora "hopp"-liknande vibrationer som känns i hela framvagnen och enbart vid acceleration från 60km/h och uppåt. Hatar min bil just nu.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Om bussningen mellan bärarm och hjälparm (nr 3 på din bild) är slut så är det troligt att det hjulet börjar hoppa vid accelleration. Den bussningen måste vara styv för att toe inte ska ändra sig för mycket vid acceleration och inbromsning. Ditt hjul ställer sig på snedden när du accelererar, och därav hoppandet.

    Om länkarmen/bärarmen är gammal så tycker jag du ska byta hela grejen. Bussningar är ipressade redan när man köper dom så då slipper du bekymra dig om det. Det blir mycket enklare jobb.

    Jag brukar vilja byta sådana saker i par, så att jag tar båda sidor samtidigt men eftersom din andra länkarm nyligen var bytt så är det lite onödigt.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Då gör jag så att jag byter vänster länkarm imorgon då. Tack för fantastiska svar, är mycket tacksam Daekol. En fråga till: har som regel att inte köpa saker från biltema, men den är rätt billig där och de har den i lager hos mitt biltemahus. "Skitdumt", "de funkar", "de är helt ok" eller "de är faktiskt bra"?

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Jag är alltid lite skeptisk till deras produkter när det kommer till säkerhet. Men jag kan egentligen inte uttala mig för jag har inte testat deras produkter den vägen. Men jag vet att morsan testade deras bromsbelägg till hennes gamla volvo och det var tydligen ingen höjdare. En kompis har testat deras handbromsbackar och upplevt det som att backarna bara glider emot skivan.

    Men som sagt så har jag ingen erfarenhet av biltemas bilprodukter. Men om det är billigt så kan du ju alltid testa och blir du missnöjd så är det bara att bita i det sura äpplet och köpa från andra ställen för då har du antagligen inte förlorat så mycket pengar (om det är billigt dvs).
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-01 klockan 13:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Hejsan! nu vet jag inte hur bussningen på en 9-3 ser ut,men jag tror att det är en metallhylsa ytterst som kan sitta som beget,rensa först bort allt gummi så bara hylsan är kvar.Ta en bågfil och lossa bladet och trä i bladet i hylsan och såga av hylsan på ett ställe,sen går det lättare att slå ur hylsan,hoppas du förstår hur jag menar.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Då gör jag så att jag byter vänster länkarm imorgon då. Tack för fantastiska svar, är mycket tacksam Daekol. En fråga till: har som regel att inte köpa saker från biltema, men den är rätt billig där och de har den i lager hos mitt biltemahus. "Skitdumt", "de funkar", "de är helt ok" eller "de är faktiskt bra"?

    /Thomas
    Räkna med typ 3års livslängd på spindellederna i Biltemas länkarmar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Fortfarande vibrationer mellan 60-130km/h - Bussning?!

    Det var inte någon av bussningarna på länkarmen, övriga såg fina ut. Det var heller inte stabilisatorstaget, det byttes med. Jag skrotar bilen nästa vecka om jag inte hittar felet, det är inte värt pengarna längre.

    Gör en lista på saker det INTE är här, så kanske någon kan komma med en lösning.

    1. Komplett drivaxel (bara vänster) bytt.
    2. Komplett länkarm med spindelled bytt.
    3. Stabilisatorstaget bytt.
    4. Sommardäcken åkte precis på och balanserades innan, så det är inte problemet.

    MEN JAG HAR FORTAFANDE STORA KRAFTIGA LÅNGA VIBRATIONER/HOPP VID ACCELERATION!! Vibrerar lite även när man inte accelererar, men det är inte samma vibrationer alls.

    Fråga ett, två och tre:

    1. Hur kan man kolla motorfästena, var sitter dem, och hur är dem att byta?
    2. Kan en felställd framvagn orsaka vibrationer, och då nästan uteslutande vid acceleration? Värt att göra en framvagnsinställning, eller bortkastade pengar då problemet ändå kommer kvarstå?
    3. Vad fan kan det mer vara?

    Är så less nu..

    /T
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22

    Re: Kraftiga vibrationer/skakningar vid acceleration - Despe

    Om jag förstått dig rätt har du bytt vänster drivaxel men inte kollat den högra. (Sett från förarplats) På den og 9-3 -03 jag köpte förra året fanns precis de vibrationer du beskriver. På den bilen var det inre högra drivknuten som blivit torr och drivaxelns tripod slitit gropar i medbringaren. Det gör att tripoden "fastnar" och inte kan röra sig som avsett och det kan ge kraftiga vibrationer som de du beskriver. På min bil började det vid ungefär 70 när man accelererade och skakade så kraftigt i hela bilen att man blev tvungen att släppa av på gasen.
    Efter att jag bytt till en begagnad medbringare utan slitage var skakningarna helt borta.

    /Kjell-Åke

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Kraftiga vibrationer/skakningar vid acceleration - Despe

    Hejsan Kjell-Åke.

    Det låter ju precis som mina vibrationer. Tycker dock att det känns som att de kommer från vänster sida så därför har jag fokuserat på att byta där. Min inre drivknut på vänster sida var slut, så den bytte jag. Bussningarna på länkarmen var obefintliga, så den bytte jag. Men du tror alltså att det kan vara den högra istället? Hur är den att byta, är det svårt, dyrt, billigt eller lätt? Orkar inte slösa mer pengar på bilen, men löser det sig med ett till byte är ju praktiskt taget allt nytt på skiten.

    Har du några tips? Tidsåtgång, pengar? Lämnade du bort den eller gjorde du det själv? Hur gjorde du för att avgöra att det var den, syns/känns det, var ska man klämma och rucka på saker?

    Tack sam tusan.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

Liknande ämnen

  1. Kraftiga vibrationer vid acceleration på 1:an och 2:an
    Av Gustav i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 22:44
  2. Kraftiga skakningar med 19" på 9-5 Aero
    Av RadarBoy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 03:20
  3. kraftiga vibrationer i ratten
    Av kungasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 23:07
  4. Kraftiga Vibrationer vid högersväng!
    Av tuvor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 01:01
  5. Skakningar/vibrationer
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •