Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AC startar inte 900 -97

  1. #1

    AC startar inte 900 -97

    Hej !

    Min gammla räcer vill inte dra igång AC kompressorn. Den har ett enkelt AC system med knapp med "snöflinga". Normalt brukar snöflingan tända upp och man hör ett klickljud från kompressorn. Nu händer ingenting, knappen tänder inte upp och inget klick från AC kompressor. Jag har kollat säkringar och dom är ok. Är det så att kompressorn inte startar om det är läck och slut på kylmedium ? Tänkte inte lägga några pengar på denna gammla bils AC men det vore trist om det är något annat enklare fel, vilket jag ifs inte tror.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: AC startar inte 900 -97

    Det kan vara värt att kolla upp säkringar och relä innan något annat.

    Men sen är det som du säger att om det är läckage så startar inte kompressorn. Huruvida det påverkar om knappen ska lysa eller inte törs jag inte svara på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255

    Re: AC startar inte 900 -97

    Prova att tvångs starta den med 12 volt direkt kompressorn. Fungerar det är magnetkopplingen OK. Sedan kan du prova att byta relät , jag hade en som hade
    brända kontakt yta på så den funkade bara då och då. Det måste vara tryck i systemet och mer än + 3grader varm innan ACn startar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: AC startar inte 900 -97

    troligtvis bristfällig fyllnadsmängd men kan även va så att kablarna till tryckgivaren har blivit nöta så var det på min 900ng. tryckgivaren sitter inskruvad i kondensorn som sitter framför kylaren och ser ut som en väldigt tanig kylare.

  5. #5

    Re: AC startar inte 900 -97

    Det finns långa trådar om GDS-mek på bil-AC här i forumet om man har ork, intresset och experimentviljan - sök på 'R134a' med sökmotorn här på forumet.

    Själv anser jag AC:n så viktig i bilen att det knappt kommer på frågan att köra utan sådan även om bilen i övrigt klassas som 0:- i värde och är beredd att lägga ned en del jobb för att den skall fungera igen - för misstaget att köpa en bil utan AC efter att ha haft bil med AC i - tänker jag inte göra om igen, och dessutom läst mig till och skaffa grejor för att kunna fixa det själv om så...

    Har inte kompressorn motionerats då och då (typ en gång i veckan) under vintern i samband tex. besök i varmgarage och det dessutom var länge sedan senaste rep/service så har nog köldmediet pyst ut lite varje vinter och nu är trycket för lågt. Kompressoraxeln måste snurra då och då för att hålla sig tät och bygga en frisk oljefilm utan hål i tätningen, då ju mer sliten kompressorn, desto fortare trycker köldmediet kanaler genom oljefilmen och gas börja läcka..

    Moderna bilar med klimatanläggningar sköts detta automatiskt med kort körning i ca 15-30 sekunder efter varje motorstart även om det är enstaka minusgrade och först när det är minus -5 - -8 grader C så avstår det från körningen tills det blir varmare igen OBS! AC knappen måste vara intryckt för att det skall fungera.

    ---

    När du har manuell AC så måste du själv göra den här körningen då och då och ju mer kompressorn är använd ju oftare måste man köra om det inte skall läcka. problemet är att kompressorn startar inte om det är under +5 grader kring bilen och det är därför man måste in varmgarage en stund tex. när du handlar i staden om de har sådana uppvärmda garage och i samband ned motorstart så kör man AC:n en kort stund (15-30 sekunder räcker) innan man kör ut ur garaget.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255

    Re: AC startar inte 900 -97

    Hmmm kanske ska bygga en liten tvångsstartare på ett av mina Arduino kort med andra ord..... Man har ju massa reläer tillövers.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: AC startar inte 900 -97

    Rekomenderar verkligen inte att tvångsstarta anläggningen om man inte är kyltekniker som har koll på läget! Med lite otur så kan man förstöra kompressorn och det är mycket dyrare att byta kompressorn än att fylla upp köldmedium...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255

    Re: AC startar inte 900 -97

    Vi pratar om 15(-30) sek. så att den får smörjning.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: AC startar inte 900 -97

    ja men om du har en läcka på system så kan du i stället ha fukt i systemet som sabbar smörj filmen i kompressorn ...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •