Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-5 Oljetryckslampa

  1. #1

    Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Hej
    Är ny här men min syrra har en 9-5 -99 2,3 T ca 28000 mil som oljetryckslampan har börjat lysa när dom är ute & kör med bilen.
    Inte varje gång utan bara ibland det finns olja i den byttes i februari när detta dök upp för första gången innan så bytte vi i höstas.

    i sammband med det så såg man att det var "oljegleg" på stickan längst upp sånt gråfärgad man kan se på gamla bilars oljelock.

    Men nu har man upptäckt att lägger man i neutralen & varvar motorn så slocknar lampan så min fråga var ska man börja leta fel på bilen den låter inget illa om motorn & går bra.

    Mvh Kenta

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Hej och välkommen till forumet!

    Först och främst: När oljelampan blinkat till så ska man absolut inte köra bilen en meter förrän felet är åtgärdat - även om lampan slocknar igen. Man riskerar att orsaka permanenta skador som kräver motorbyte. Den trycknivå som gör att lampan börjar lysa ligger långt under vad som är en normal (och ok) nivå. Så bara för att lampan slocknar betyder det inte att allt är frid och fröjd, det kan betyda att trycker tillfälligt är på "rätt" sida av gränsen som tänder lampan men fortfarande inte i närheten av OK.

    Lågt oljetryck kan bero på flera olika saker: Låg oljenivå (kolla på stickan), trasig oljetrycksgivare (=inget egentligt fel på oljetrycket), dålig/trasig oljepump (ganska ovanligt) eller igensatta oljekanaler (halvvanligt, i synnerhet på bilar med den gamla vevhusventilationen).

    Så första frågan: Har bilen fått uppdaterad vevhusventilation någon gång, i så fall när? Om inte kan det vara oil sludge ni drabbats av.

    Det är lite oklart vad du menar med "oljegleg": Oljeklumpar (=kanske oil sludge)? Vatten som kommit in i oljan (=kass turbo, kass topplockspackning eller liknande).

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    1. Kör inte med bilen.
    2. Kontrollera oljenivån
    3. Mät oljetrycket, det kan en verkstad göra om du inte grejar det själv.
    Om oljetryck är okej, byt oljetrycksgivare.

    Är det taskigt oljetryck skulle min första åtgärd vara att ta ner tråget och kolla om silen är igensatt.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Hej
    Detta med att man inte sak köra bilen har jag påtalat men för döva öron " den funkar ju" får man till svar heller vi kör tills den rasar..

    Vet ej om man har gjort något åt vevhusventilationen ska kolla på det, det är bra med olja i motorn, men var sitter oljetryckskontakten är den hyfsat lätt att byta?

    Oljegleget menar jag att det är typ vatten i oljan men att det satt i röret för oljestickan i övre delen & på stickan men inget i oljan i tråget den var fin, kan med säga att runt stickan/påfyllningen så blir det fuktigt av olja skulle tro att gummipackningen är hård & inte orkar hålla tätt så den ska bytas om den finns lös

  5. #5

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Hej
    nu har jag själv provkört saaben då visar det sig att när man bromsar så börjar oljelampan & varningstriangeln lysa samt om man drar i handbromsen men så fort man gasar så slocknar den. kan det vara ett elfel??

    Den gör inte det hela tiden utan motorn måste upp i arbetstemp då kommer problemet.

    var sitter oljetryckskontakten på motorn??

    Mvh Kenta

  6. #6

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Varför kör du med bilen om det är dåligt oljetryck?
    Jag gissar på igensatt oljesil.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Varför kör du med bilen om det är dåligt oljetryck?
    Jag gissar på igensatt oljesil.
    Har du provat på att läsa tråden innan du kommenterar?

    Citat Ursprungligen postat av supraMK3
    Hej
    Är ny här men min syrra har en 9-5 -99 2,3 T ca 28000 mil som oljetryckslampan har börjat lysa när dom är ute & kör med bilen.
    samt

    Citat Ursprungligen postat av supraMK3
    Detta med att man inte sak köra bilen har jag påtalat men för döva öron " den funkar ju" får man till svar heller vi kör tills den rasar..
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Varför kör du med bilen om det är dåligt oljetryck?
    Jag gissar på igensatt oljesil.
    Har du provat på att läsa tråden innan du kommenterar?

    Citat Ursprungligen postat av supraMK3
    Hej
    Är ny här men min syrra har en 9-5 -99 2,3 T ca 28000 mil som oljetryckslampan har börjat lysa när dom är ute & kör med bilen.
    samt

    Citat Ursprungligen postat av supraMK3
    Detta med att man inte sak köra bilen har jag påtalat men för döva öron " den funkar ju" får man till svar heller vi kör tills den rasar..
    Jo, jag har läst tråden, och att han försökt övertala syrran att inte köra bilen.
    Blir därför förvånad över att han själv kör den, i ett senare skede.
    Signaturlös

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har du provat på att läsa tråden innan du kommenterar?


    samt
    Jo, jag har läst tråden, och att han försökt övertala syrran att inte köra bilen.
    Blir därför förvånad över att han själv kör den, i ett senare skede.
    Ah, du tänkte så!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    konstigt att ingen kan svara på var oljtryckskontkten sitter heller om detta kan vara ett elfel

    Kenta

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    395

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Oljetryckskontakten sitter under insuget precis ovanför startmotorn.
    Den byts genom att först demontera startmotorn sedan Oljetryckskontakten..
    Är nog att klassa som medelsvårt, underlättar väsentligt med billyft.
    Ang elfel så tror jag inte på det då det påverkas av motorvarv samt motortempen. Oljan blir som bekant mkt tunnare när motorn blir varmare. ( som vatten när den är genomvarm..)

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  12. #12

    Re: Saab 9-5 Oljetryckslampa

    Attans trodde vi hade en lösning där.

    Med att bilen körs så resonerar ägarna att bilen går bra nu så då kan man köra rasar den så rasar den.

    Tråget går det att plocka ner på plats utan allt för stora problem

    tack för infon var kontakten sitter tyvär ingen billyft utan man får jobba under pallbockar

    Mvh Kenta

Liknande ämnen

  1. Har ingen Oljetryckslampa!!
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 01:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •