Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 93 tid

  1. #1

    Saab 93 tid

    Jag har en fråga är jävligt inkompetent när det gäller bilar. Hoppas ni förstår mitt problem. Jag har en Saab 93 tid sedan 05. Mitt problem är att bilen tvek accelererar när man har full gas på 5-6 ans växel. Detta problem är när man har 1600-1900 i varvtal. Efter 2000 varv kommer bilen som ett spjutt. Jag har varit på verkstäder o har fått olika svar. Ena verkstaden säger att bilen ska va så pga bränsleförbrukningen, o en annan säger att egr ventilen måste bytas. Alla vakumslangar är kollade. Bilen har varit avställd ett tag i ett garage. Kan problemet bero på att det har bildats alger i bränsletanken o tanken måste rengöras med ett dieselmedel. Vore oerhört tacksam för svar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 93 tid

    Bilen ska INTE vara så. Den verkstaden som sagt så borde inte kallas för verkstad. Dummaste jag hört att en bil ska rycka vid belastning för förbrukningen.

    Kan sätta en tia på igensatta EGR-ventiler, det är rätt vanligt på TiD.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Re: Saab 93 tid

    Ok det sa de på skroten i Värnamo att det är ett vanligt problem så du har nog rätt i det. Bilen har gått 23000 mil oxå för den delen så egr är nog inte bytt. Är det jätteviktigt o byta egr ventilen? Kan turbon paja annars? Tack för dina svar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 93 tid

    Citat Ursprungligen postat av Pilobörje
    Ok det sa de på skroten i Värnamo att det är ett vanligt problem så du har nog rätt i det. Bilen har gått 23000 mil oxå för den delen så egr är nog inte bytt. Är det jätteviktigt o byta egr ventilen? Kan turbon paja annars? Tack för dina svar
    Man behöver inte nödvändigtvis byta dem, kan räcka med att plocka bort & rengöra dem.

    Mnjae, det vågar jag faktiskt inte svara på. Men jag tror knappast felen blir färre ifall du inte åtgärdar problemet.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •