Nu kanske jag inte hängt med helt här, men på min 5-växlade från 2005 finns sportläge.Ursprungligen postat av slipztream
Nu kanske jag inte hängt med helt här, men på min 5-växlade från 2005 finns sportläge.Ursprungligen postat av slipztream
Först av allt: Roligt med alla svar!
Men vad tror ni om slitage på lådan med mera? Man får ju mer motorbroms i S-läge (eller?) så det kanske rentav drar mindre bensin också?
Jag får väl erkänna att det sällan blir S-läget för mig, men det är ju en vanesak..
"I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"
Vi pratar NG9-3 i detta fallet. Du har en OG9-5 antar jag?Ursprungligen postat av Ralle76
Hej,
Jag har läst att det blir mindre slitage i S-läget på själva automatlådan pga att den bara gick på ett "band" i taget i vanliga D-läget så låg den ofta på båda banden mellan växlarna, mer än så kan jag inte förklara då jag inte vet riktigt hur det fungerar
Mvh
Matte
Kan det inte vara så Aeron på äldre modeller har en sportknapp och sedan är det standard från och med -08.Ursprungligen postat av Ralle76
Jag har sportläge på min 9-3 -08 med den 5-vxl lådan (AF33). Använder den dock nästan aldrig.
9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465
Min 9-3 Aero -06 med V6:an saknar allt vad sportknapp heter, men den är ändå sportig så det räcker när gaspedalen trycks nedåt.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Fick möjligheten att köra runt i en 9-5 SC 2.0t biopower -06 automat för 4 år sedan. Då hade jag precis köpt min -03 2.0t manuellväxlad. Körde på e85 eller rättare sagt e75 för det var vinter. Var ju tvungen att testa lite medan ägare roade sig på krogen så jag drog i sportläget och gasade fullt ut på motorvägen och som nybliven körkortsägare som jag var då så var ju 180hk svinmycket. Men jag gillade den extremt mycket, det var helt klart bättre än dom jävla volvobilarna jag övningskört med och klart bättre än min -03.
Ägaren tog en titt på förbrukningen sen och såg att den låg på 18l/100km och det tyckte han var väldigt mycket. Jag skämdes lite då.
Men efter att ha kört den bilen så har ju målet varit att skaffa mig en automatare men då jag har blivit lite för fäst vid den bilen jag har nu så ligger 9-5 automat väldigt långt bort för tillfället. Har inte råd att ha två bilar heller och vill inte sälja den jag har mest för att den inte är värd någonting.
Sportläget är jävligt gött iaf!
Saab 9-5 2003 2,3T
Okej. Såhär verkar det vara:
OG9-5 har en S-knapp på i princip alla årsmodeller.
NG9-3 har det från MY2008 och framåt oavsett 5/6vxl. Men inte tidigare.