Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!

  1. #1

    Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!

    Hejsan!
    Har som sagt krånglade tcs, det som händer är när man åkt en längre bit med bilen så stänger man av den 3-4 min, då när man startar den, så dör den så fort man släpper gasen och tcs lampan lyser. Det åtgärdas om man tar bort minus i 5 min eller suger i vakuumslangen som går till spjällhuset ett par gånger. Något av detta brukar lösa mitt provblem.

    Detta gäller min saab 9000 aero , årsmodell 1995

    Men idag testade jag att ta bort kontakten som går till ventilen som sitter vid vänster framskärm, medans bilen var igång, det hände inget.
    Sen drog jag ur den som går till ventilen som sitter på torpedväggen, då började bilen gå så där konstigt och ville dö om varven kom under 800-900, och den har ingen tomgång, och gasen går tungt. Men sen satte jag i den igen, då gick den klockrent.





    För har jag åtgärdat mitt problem med och ta bort minus när den krånglar, så brukar det gå och åka tills nästa gång du stänger av den en kort stund och startar den igen, då brukar det komma tillbaks. Men detta hände inte efter att jag dragit i och ur kontakten till ventilen, lät bilen stå en kvart och testa igen, då starta han på engång igen.


    Så kan det vara denna ventil som har börjat krångla ? Vad tror ni för har bytt alla vakuumslangar och bytt backventilen som sitter vid torpeden, för tror inte det är spjällhuset som krånglar.
    Läst att man ska ohm mäta ventilen, ska man göra det medans bilen krånglar, alltså när felet uppstår ? eller hur gör man, och vilka värden ska det vara ? För kunde få hjälp av en kompis till veckan som har multimeter.


    Mvh Daniel

  2. #2

    Re: Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!

    Detta gäller min saab 9000 aero , årsmodell 1995

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!

    Antar att det är en 9000? Vilken års modell är det? Ventilen ska ha 30 ohm om jag inte mins fel.

    Mvh

  4. #4

    Re: Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!

    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Antar att det är en 9000? Vilken års modell är det? Ventilen ska ha 30 ohm om jag inte mins fel.

    Mvh
    Glömde tillägga det så skrev det i en kommentar, men kan flytta in det i inlägget så det är mer tydligt! :-)


    Så det är en 9000 årsmodell 1995, okej okej, kan nog stämma för läste något om 30 ohm i en tråd.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorstrul på OG9-5 steg3
    Av Perponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 23:30
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 10:01
  3. Problem med avgasvärden på SBP - behöver tips.
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •