Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lossa ciggarettändare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Lossa ciggarettändare

    Hur lossar man cigg-tändaren och förvaringsfacket bredvid denna på en 9-3 08?
    En ypperlig plats för en kameravarnare. Tänkte ta ström till denna från cigg-uttaget. Eller finns det någon lämplig konstantström som är lätt att komma åt?

    Vad brukar man använda för att "tjuvkoppla" in sig på en kabel utan att klippa den eller på något annat sätt riskera att skada den?
    9-5 Aero SC 2004

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Lossa ciggarettändare

    Jag stoppar alltid in fingret i cigguttaget och rycker nedåt och vickar åt sidorna samtidigt, då lossnar den och då slipper du pilla med skruvmejsel och förstöra ytan,

    Du har plus och minus till cigguttaget som går till tändningen och sen har du en plus för lampan som är kopplad till halvljus/parkeringsljus och night panel/dimmerfunktionen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Re: Lossa ciggarettändare

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Jag stoppar alltid in fingret i cigguttaget och rycker nedåt och vickar åt sidorna samtidigt, då lossnar den och då slipper du pilla med skruvmejsel och förstöra ytan,

    Du har plus och minus till cigguttaget som går till tändningen och sen har du en plus för lampan som är kopplad till halvljus/parkeringsljus och night panel/dimmerfunktionen.

    Funkade bra, tack!
    Nu måste jag bara hitta något bra för att omvandla dom där 12 volten till 5 volt...

    --edit--

    Har hittat art nr 51 i denna lista: http://www.adteknik.se/swedish/prislista.htm

    Nu återstår bara frågan hur man får tag på lite ström. Är det lämpligt att koppla in sig på cigg-uttaget? Om ja, hur gör jag det på ett bra sätt med så lite åverkan på kabeln som möjligt? Har läst om "strömtjuvar" men att dessa kanske inte är så bra alla gånger..? Det är ju en ganska grov kabel till cigg-uttaget och det är det ju säkert av en anledning. Klippa och skarva känns inte riktigt aktuellt.. Känns dock lite fånigt att dra kabel ända till batteriet för en pryl som inte drar en halv ampere...
    9-5 Aero SC 2004

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Lossa ciggarettändare

    Citat Ursprungligen postat av KoktGrus
    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Jag stoppar alltid in fingret i cigguttaget och rycker nedåt och vickar åt sidorna samtidigt, då lossnar den och då slipper du pilla med skruvmejsel och förstöra ytan,

    Du har plus och minus till cigguttaget som går till tändningen och sen har du en plus för lampan som är kopplad till halvljus/parkeringsljus och night panel/dimmerfunktionen.

    Funkade bra, tack!
    Nu måste jag bara hitta något bra för att omvandla dom där 12 volten till 5 volt...

    --edit--

    Har hittat art nr 51 i denna lista: http://www.adteknik.se/swedish/prislista.htm

    Nu återstår bara frågan hur man får tag på lite ström. Är det lämpligt att koppla in sig på cigg-uttaget? Om ja, hur gör jag det på ett bra sätt med så lite åverkan på kabeln som möjligt? Har läst om "strömtjuvar" men att dessa kanske inte är så bra alla gånger..? Det är ju en ganska grov kabel till cigg-uttaget och det är det ju säkert av en anledning. Klippa och skarva känns inte riktigt aktuellt.. Känns dock lite fånigt att dra kabel ända till batteriet för en pryl som inte drar en halv ampere...
    Skarvklämma (även kallat förgreningsdon ibland). Du klämmer bara ihop kablarna så du behöver inte klippa någonting.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Lossa ciggarettändare

    Citat Ursprungligen postat av KoktGrus
    Nu måste jag bara hitta något bra för att omvandla dom där 12 volten till 5 volt...

    --edit--

    Har hittat art nr 51 i denna lista: http://www.adteknik.se/swedish/prislista.htm
    Eller så köper du en sån här: http://dx.com/p/2-in-1-universal-micro- ... -12v-47130
    Det är bara att plocka ut innandömet så har du en färdig 12-5volts matning.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Lossa ciggarettändare

    Jag klippte mina och satta dit sådana här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...atstift-44009/

    Då jag väldigt sällan använder cigguttaget så har jag dessa och då har jag extra plus och jord utan att behöva dra onödiga kablar från batteriet.

Liknande ämnen

  1. Lossa draget, og9-3
    Av Haziza i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 19:58
  2. Lossa bromsskivor
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 21:19
  3. Lossa bromsbelägg på 9-5
    Av Wall i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 23:57
  4. Lossa stereofront 9-5 02 ?
    Av anders9-5,02 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •