Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

  1. #1
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Jag har idag en riktigt fin og900 turboS från -92 samt en 9-3 brukis från -99.
    Men efter att sätt en 9-3 turboX på knutan som körde lika hårt på torrt väglag som på våt/snö väglag så är jag riktigt sugen på byta. D.v.s. avveckla båda mina bilar för att ha en att koncentrera mig på. TurboX med V6 låter väldigt lockande
    När man tittar runt lite på blocket så ser jag att de finns en del till ett hyfsat pris. Både Aut och Manuell.

    Tro mig, jag är nöjd med båda mina bilar. Min og900 är en riktigt dröm, men den kommer troligen mest vara i vägen i framtiden (barn). Min og9-3 är jag också nöjd med, men det känns som att den get mig mersmak för en nya 9-3.

    What to do?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Gör dig INTE av med niehundran!
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    BYYYYYYT alltid roligt med nya "leksaker" jag tror inte du kommer bli besviken

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Jag tror att du kommer att vara riktigt nöjd med nya bilen ett bra tag, men om några år kommer du att sakna 900'an.
    og9-3'an är en jävligt kul bil, jag har en själv, men den kommer nog mer bara bli lite nostalgiska minnen då och då, medans 900'an är den typen av bil man alltid kommer att ångra att man sålde.
    Hade jag ägt en fin 900 idag hade jag aldrig släppt den, dom börjar verkligen bli sällsynta och priserna går snarare upp än ner oavsett skick.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Visst är TurboX kul, men inte _så_ kul. Jag lånade en för norrlandsresa över påsk, den hade bara gått 3500 mil och var absolut fullsmetad. Dock, de är rätt obekväma. Stötiga som sjutton, bor du uppåt landet är det en plåga att köra då vägarna gärna är lite tjäl-guppiga och varje sten känns i ryggen.
    Sen är de inte så värst snåla, jag tyckte jag körde som en kärring och kom ner till 0,92 på landsväg, det är inte så värst kul. Gasar man lite för att njuta av ljud och effekt så ligger du lätt på 2l/mil.

    Visst är det en trevlig bil som sagt, men körglädjen når _inte_ upp till en og900, så är det bara!

  6. #6
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Kanske bud på att enbart avyttra og9-3an och gå på en nyare.

    Fan jag vet inte.. Bäst att bara glömma

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Gräset är inte alltid grönare på andra sidan - lik förbannat är man där och kollar på nytt! Jag funderar själv på att avyttra bägge mina og900 Aeros (!) och köpa en 9-5 igen, jag behöver nåt rejält att åka omkring med grabben i. Og900 Aero må vara en häftig bruksbil men det är inte riktigt hållbart 2013 ur krocksäkerhet mm. Men hur säljer man en sjukt ovanlig Aero 1993 och en nyss importerad 1992 Aero? Inte lätt.... Alla ska pruta så djävligt och gnälla, medans jag själv har glatt betalat begärda priser i min sjuka entusiasm och sen fixat i ordning massa saker och det vill man ju gärna ha en liten slant för. Så jag får bara glömma detta också, grabben får växa upp i og900 Aero. Så enkelt är det! Och 9-5 går ju bara sönder hela tiden..... Så, skönt nu kan jag släppa det!

    Dina röda är ju helt unik Beeos, en av mkt få fullspecade Svenska Aeros från fabrik... Men TurboX är ju kanon också, ingen argumentation på den punkten... Men nån klassiker blir det väl inte.
    MEDLEM 7032.

  8. #8

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Visst är gräset alltid grönare på andra sidan...

    Tycker nog i princip som de andra. Gör dig INTE av med OG900 turbon. Fina sådana växer inte på träd numera och det är en mycket speciell bil.

    Däremot känner i alla fall jag inte något särskilt för NG900/OG9-3. Så om du vill byta ut gamla 9-3:an mot något modernare och roligare så tror jag inte att det finns några emotionella hinder. Handlar väl mest om ekonomi

    Naturligtvis en smaksak, men kan ju bara redogöra för mina åsikter.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  9. #9

    Sv: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Skulle behålla 900an och byta 9-3an till turbo-x. Eller det är inte ett alternativ.

    Men i brist på inkomst så lever jag med 900or.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Är gräset grönare på andra sidan kanske man skulle vattna gräset på sin egen sida lite bättre.
    Har själv fått fixideer om att byta till något helt annat, men till slut insett att det jag har är ganska bra ändå.
    Se till att vara helt övertygad om sälj/köp så du inte går och ångrar dig efteråt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  11. #11
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Din 9-3 ser inte helt fel ut realtid. Jag måste kanske framförallt rika in mig på vilken modell jag skulle känna mig mest sugen på.
    En 9-3 Vector känns lite sådär med 150 hk.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Min teori är att det finns olika typer av bilmänniskor:
    1. Svenssonbrukande: en alt. två bilar. Lämna in på service och blaska av den en gång ibland. Nyttjandefunktion före kärlek och omvårdnad. Gärna försöka byta med några års mellanrum i rädsla av att driftsäkerheten inte längre är på topp även om inget påvisar försämring....

    2. Entusiastiska svenssonägandet: en bil som man i den utsträckning man kan vårdar och underhåller själv, men även lämnar på service. Ofta en relativt ny bil fullklottrad med utrustning och tillbehör, fin som attans men fungerar som familjens bruksbil.

    3. Bilentusiasten: här finns en bruksbil, inte sällan en rätt hyfsad sådan, men kanske inte den mest påkostade bilen i byn. Men ägaren har även en ögonsten. Skitsamma vad och vilket skick, men denna klappar hjärtat extra mycket för. En bil man tycker om av en speciell anledning och som man vårdar på det sätt som man själv behagar och som man tror är bäst för sig själv och bilen.... Lite som att uppfostra ett barn.

    Självklart kan man definiera fler bilägartyper... Men jag generaliserar och stannar här....


    Frågan är vem du är.
    Jag upplever dig som en typ3 som tror dig kunna gå mot att bli en typ2-människa.
    Är du redo för detta?
    Oroa dig inte för framtida barn.... Din personlighetstyp kommer att lösa problemet. Men livet har sin lilla gång, och ens livsåskådning kan förändras, så det är fullt möjligt att gå från typ3 till typ1, eller kanske nåt mellanting mellan två olika typer....
    Frågan är om du är redo.


    Själv kör jag 9-5 för fikapengar som familjepulka. Lite fälgar och sänkning så får den rulla och får kanske inte den vård mitt hobby-hjärta skulle vilja ge den. Med en 16mån. grabb och nyköpt hus kunde jag inte låta bli att uppfylla og-drömmen och köpte den som var ute "nyss", alldeles för dyrt för att klassas som förståndigt. Men den typen av bilmänniska är jag. Det kvittar om jag skulle lägga alla våra bilars samlade värde på en riktigt nice bruxbil. Jag kan inte nöja mig med typ2-känslan, och trots att tiden "var fel" för og-köp, så fick inte barn och hus vara ett hinder för mitt liv och min person.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Jag har väl en rätt fin og900. Det är nog mest det att jag inte har plats att mecka eller så, vilket resulterar i massa problem. Så det blir stressmeck och problem varje gång något dyker upp. Vilket tär på entusiasmen.

    Så om två bilar blir en så spar jag nog lite tålamod..

    Får kanske börja i rätt ände, köpa hus med garage sen bestämma vilken bil jag behöver

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Som sagt... ransaka dig själv.
    Jag önskar att jag kunde bli nånting mellan typ1 och typ2. 23.5 av dygnet timmar går ju åt till bilar på ett eller annat sätt.
    Jag gillar känslan av nya bilar. Man åker tyst och skönt, vet att man har hög aktiv och passiv säkerhet, och oftast en bil som servs på verkstad så man slipper detta skit själv.
    Men hur jäkla påkostade de än är, så känns de bara opersonliga och själlösa....
    Kliver jag in i en gammal 9000, gärna innan CS fanns på marknaden så finns där helt plötsligt en själ. Man måste bråttas lite och allt är inte sådär förbaskat tillrättalagt med dagens mått mätt. Ännu coolare när man sen kliver in i en og900. Mindre bekvämlighet men så mycket mer själ.
    Min gamla 9-5 är fantastisk. Tyvärr inte fullkletad med utrustning, men en trevlig Aero är det iaf.... Men när jag sitter där, och åker gott med trevlig originalprestanda, så undrar jag ändå... Är det värt det? Jag hade varit lika nöjd med en 2.3t med motsvarande utrustning. Förhoppningsvis hade den tagit en droppe mindre soppa och varit några kronor billigare i försäkring... Själlösheten i dessa bekväma soffor på hjul får mig att uttråkas. Skillnad är det med og900:an där man njuter av att kunna öppna takluckan. En taklucka i 9-5an hade varit fint ljusinsläpp, men inte fan vill man förstöra ljudkomforten väl....
    Nä... det är skillnad på bil och bil
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Sv: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Citat Ursprungligen postat av fattaren
    Skulle behålla 900an och byta 9-3an till turbo-x.
    Håller med! Og9-3 är snygg och bra på många sätt men den har brister jag har kommit fram till att jag inte orkar hantera längre. og9-3 är ett avslutat kapitel för mig(fast en Viggen-cab i toppskick skulle jag kunna ha bara för att den är så snygg).
    Ng9-3 är en bättre bil på alla sätt och vis. Turbo-X är dessutom något av entusiastmodell så kan man leva med att den drar 2-3dl mer än en 2,0L så slå till. Du kommer inte sakna -99:an.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Håller med om att Turbo X är extremt stötig och hård.
    Inte direkt gjord för att åka på grusvägar i lugna hastigheter.

    Grym bil, men det förutsätter att vägarna är ganska fina
    Men för guds skull... BYT INTE bort din 900!
    Saab 9-3 Turbo X -08

  17. #17
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    A lot of text
    Mycket riktigt så är det typ 2½. Inget jag medvetet strävat efter, utan det har bara blivit så. Vi får se vad framtiden ger, 9-3:an rullar på bra. Sjyst brukis, inte mycket mer än så.

    Jag har väl egentligen precis råd med två bilar. Det är lite därför jag nu står och tvekar nu.
    Troligen är det mer mitt boende som jag tror ställer till det. Hyres med ett garage och en P-plats. Garaget är 400 m bort, ingen meckmöjlighet.

  18. #18
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Citat Ursprungligen postat av Beeos
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    A lot of text
    Mycket riktigt så är det typ 2½. Inget jag medvetet strävat efter, utan det har bara blivit så. Vi får se vad framtiden ger, 9-3:an rullar på bra. Sjyst brukis, inte mycket mer än så.

    Jag har väl egentligen precis råd med två bilar. Det är lite därför jag nu står och tvekar nu.
    Troligen är det mer mitt boende som jag tror ställer till det. Hyres med ett garage och en P-plats. Garaget är 400 m bort, ingen meckmöjlighet.
    Gör en "Lyxfälla" på dig själv.

    Röker du, äter ute, dricker snuskigt mycket läsk eller prenumererar på strumpor och månadsblaskor
    i oförsvarliga mängder?
    Kanske finns utrymmet, men du har inte sett det?
    Till mitt garage: Garaget

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Jag hade gjort det mesta för att lyckas hålla kvar den 900 du har...

    Har du tid och vänta ett par år? Borde nog göra att TurboX går ner endel i pris, skulle du nöja dig med en "vanlig" 9-3 SS eller SC så lär de gå köpa billigt om ett par år. De tidiga årsmodellerna är ju redan nu ganska billiga, men ska det vara XWD blir det ju såklart lite dyrare.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Är jag en idiot? (Tankar om bilbyte)

    Jag började fundera på en V6 för ett tag sedan, när jag tyckte att min cab var litet klen. Sedan var jag och provkörde en, men lyckades hålla emot. Sedan blev jag fixerad och nu har jag köpt en V6 cab. Har inte hunnit köra den mycket alls, men motorn är riktigt skön. Det blir dock snabbt tydligt att den drar klart mer bensin än mina andra SAAB:ar. Tror inte jag skulle vilja ha en 9-3 med V6 som bruks-/åretrunt-bil, bl a av det skälet! Och då är det inte bara driftskostnaden jag tänker på utan minst lika mycket den sämre aktionsradien.

    Det är litet besvärligt att ha flera bilar när man inte har en egen bilhall att ställa upp dem i. Jag har iaf lyckats hitta ett billigt garage där jag kan ha en bil och ett riktigt bra avställningsställe (litet dyrare). Om ett år eller två får jag nog bestämma vilken av cab:arna jag ska behålla. Om det då blir den med sexan som åker, kommer jag ändå vara glad att jag haft en

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Skyll dig själv, idiot!
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 12:50
  2. Idiot till taxichaffis i Örebro!
    Av Brainy i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:54
  3. Ännu en nöjd idiot!
    Av Pershav i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •