Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skara, Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9131

    Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Hej!

    Har en Saab 9-5 , 2,3t , -98
    Tog av insugsröret till turbon(original turbo, garrett) idag för att kolla skicket på turbon. Jag kände på axeln och den glappade ytterst lite i radiell riktning och ingenting i axiell riktning. Och vad jag förstår är det väl okej? Har haft ett litet missljud från turbon(tror jag iaf) när jag släpper gasen efter en fullgasning.

    Tog lite bilder på hur bladen såg ut. Och det var här jag tänkte att ni med er stora kunskap kunde hjälpa mig. Tycker inte turbinbladen ser superfräscha ut. Vad tycker ni? Är det dags för ett turbobyte? Kan det ha något att göra med missljudet? Eller är det bara jag som är nojjig?





    Jag funderar på att stoppa lite fler hästar i bilen. Och det är kanske inget att tänka på när turbinbladen på denna turbon ser ut som den gör?

    Sitter ofta och läser trådar på detta grymma forum. Ni har hjälpt mig med många problem hittills. All hjälp uppskattas!

    Ni får säga till om det är något som är oklart.

    Mvh
    Pulliboy
    Saab 9-5 Aero -03 Automat, Combi!

  2. #2
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Hej,

    Oj, den turbon ska bytas NU inte sen den är ju tokslut... att vingen inte gått av och tagit med sig hela turbinen in i motorn kan du nog tacka högre makter för
    Den måste ha väsnats en hel del eller...

    Var det någon olja i tryckröret till IC?
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  3. #3

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Kan ju bara hålla med föregående talare. Den turbon har gjort sitt. Bytt omgående innan något värre händer...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Citat Ursprungligen postat av Pulliboy

    Jag funderar på att stoppa lite fler hästar i bilen. Och det är kanske inget att tänka på när turbinbladen på denna turbon ser ut som den gör?
    Nu var jag tvungen och titta ifall tråden startades 1:a april, men inte....

    Nej, det är inget att tänka på.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Hehe!
    Går bilen som den ska fortfarande?

    Skumt med ditt böjda blad, vad har hänt där?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Att säga att turbon är helt slut kan jag NOG inte hålla med om, TS säger klart o tydligt att turbon inte glappar nämndvärt dvs turbon/lagar i sig är okej...

    Däremot så ser ett av bladen inte allt för rolig ut, ser också lite dammigt/smuttsigt runt kompressornhjulet, vilket i sig inte heller är sådär nyttigt för turbon o motorn... Byt ut kompressorhjulet och sätt tillbaka original luftfilterbox med pappfilter är mitt förslag!

  7. #7

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Att säga att turbon är helt slut kan jag NOG inte hålla med om, TS säger klart o tydligt att turbon inte glappar nämndvärt dvs turbon/lagar i sig är okej...

    Däremot så ser ett av bladen inte allt för rolig ut, ser också lite dammigt/smuttsigt runt kompressornhjulet, vilket i sig inte heller är sådär nyttigt för turbon o motorn... Byt ut kompressorhjulet och sätt tillbaka original luftfilterbox med pappfilter är mitt förslag!
    Nu byter man väl inte ett kompressorhjul hur som helst? Finns det ens som reservdel? Sen ska väl turbinhjulet balanseras för att det ska fungera? Hur gör man det? Snurrar inte en turbo med typ 200 tusen varv i minuten?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skara, Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9131

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Tack för snabba svar!

    Citat Ursprungligen postat av F_karlsson
    Hej,

    Oj, den turbon ska bytas NU inte sen den är ju tokslut... att vingen inte gått av och tagit med sig hela turbinen in i motorn kan du nog tacka högre makter för
    Den måste ha väsnats en hel del eller...

    Var det någon olja i tryckröret till IC?
    Jo jag fick en mindre hjärtattack när jag såg hur den såg ut. Jag har inte kollat tryckröret till IC än. Om det är olja där, är det ett tecken på en kass turbo?

    Har tyvärr fått en något förhöjd oljeförbrukning på sistone, så skulle inte förvåna mig om det läcker olja vid turbon någonstans.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Pulliboy

    Jag funderar på att stoppa lite fler hästar i bilen. Och det är kanske inget att tänka på när turbinbladen på denna turbon ser ut som den gör?
    Nu var jag tvungen och titta ifall tråden startades 1:a april, men inte....

    Nej, det är inget att tänka på.
    Haha! Jo det får bli turbobyte först isåfall.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Hehe!
    Går bilen som den ska fortfarande?

    Skumt med ditt böjda blad, vad har hänt där?
    Bilen går enligt mig bra! Turbon laddar både jämnt och bra, iaf enligt laddtrycksmätaren från speedparts! Dock finns det småryckningar vid gaspådrag, men det har kanske med något annat att göra ända problemet enligt mig är att det blir ett missljud när jag släpper gasen efter turbon laddat fullt. Tror det har att göra med att det är obalans i turbinbladen, med tanke på hur de ser ut... :/


    Som det ser ut nu kommer eventuellt en TD04 15T monteras, då den känns driftsäkrare än originalturbon. Då tänkte jag nog även slänga in ett steg 1 trim samtidigt. Finns det något speciellt att tänka på vid turbobyte till denna? Problemet är ju att man är student och plånboken inte är tyngst i världen. Jag har inte tummen mitt i handen, så ett byte av turbo borde jag klara Går det att köra med original programvara till en början, för att byta när plånboken fyllts på?
    Saab 9-5 Aero -03 Automat, Combi!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Att säga att turbon är helt slut kan jag NOG inte hålla med om, TS säger klart o tydligt att turbon inte glappar nämndvärt dvs turbon/lagar i sig är okej...

    Däremot så ser ett av bladen inte allt för rolig ut, ser också lite dammigt/smuttsigt runt kompressornhjulet, vilket i sig inte heller är sådär nyttigt för turbon o motorn... Byt ut kompressorhjulet och sätt tillbaka original luftfilterbox med pappfilter är mitt förslag!
    Byta ut impellern? Vad skulle det hjälpa? Impellern har ju slagit i kompressorhuset!

    Dammet tror jag inte är så farligt, frågan är hur mycket som ens kommer in i motorn. Räcker nog med lite oljerester i intercoolern för att binda upp det mesta av dammet.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Kör tills impellern ser ut så här...

    http://ladda-upp.se/files/2013/b50468.jpg

    Sen kan du byta turbo!
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    24

    Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Delarna i en turbo är balanserade separat, i alla fall dom från garrett.

    Jag har en ny impeller liggandes utifall min skrotas :P
    Saab 9-5 2.3t -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kör tills impellern ser ut så här...

    http://ladda-upp.se/files/2013/b50468.jpg

    Sen kan du byta turbo!
    Sådär såg min ut.. så det är bara att köra ett tag till

  13. #13
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Jag skulle inte använda den turbon alls, det har ju kommit in ett främmande föremål i kompressorn och böjt en vinge så både lager och turbinaxeln kan ju tagit stryk... eller så har vingen slagit i huset pga dåliga lager men de var ju inte jätteglapp i den enligt TS.

    Så hur som helst jag hade fixat en utbytes om den ändå har suttit i många mil, så kan TS ge bilen ett litet trim med fräsch turbo iaf...
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Ja ett turbinblad ser lite dåligt ut..

    Men du kan nog börja oroa dig när turbon som min här nedan såg ut ..


  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skara, Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9131

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Tack igen för svar!

    Citat Ursprungligen postat av F_karlsson
    Jag skulle inte använda den turbon alls, det har ju kommit in ett främmande föremål i kompressorn och böjt en vinge så både lager och turbinaxeln kan ju tagit stryk... eller så har vingen slagit i huset pga dåliga lager men de var ju inte jätteglapp i den enligt TS.

    Så hur som helst jag hade fixat en utbytes om den ändå har suttit i många mil, så kan TS ge bilen ett litet trim med fräsch turbo iaf...
    Precis som du säger var det inget, iaf knappt märkbart, glapp i radiell riktning. Och inget glapp i axiell riktning. Är det värt att lossa röret vid avgassidan och känna där också? Eller det kanske är samma sak? förstod inte riktigt vad du menade med utbytesturbo riktigt... Vill du att jag hellre skaffar en garrett igen? Sorry om jag är trög


    Som det ser ut nu blir det det att beställa en td04 15T och rör så denna passar på min bil. Men går det att åka med original mjukvara till en början? Dvs max en månad, beroende på hur mycket det kostar att slänga i ny mjukvara. Någon som vet pris för detta? Kanske finns någon kunnig kring Linköping som kan göra detta?

    Kul att ni slänger in bilder på hur era rasade turbos ser ut! Får ju min turbo att se ny ut
    Saab 9-5 Aero -03 Automat, Combi!

  16. #16
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Skick på turbo, Saab 9-5 , -98

    Hej,

    En utbytes är en renoverad turbo, dvs den du köper är renoverad och du skickar in din gamla turbo där ifrån du köpte så renoveras den till näste man som behöver en utbytes, OM man nu inte vill ha en helt ny,

    Är du inne på att handla en MIT TD04 så är den ett mycket bättre val, vad jag vet så ska den funka med orginal mjukvara
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •