Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan turbo.

  1. #1

    Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan turbo.

    Hej!
    Min kära gamla(1995) 9000 CDE 2,3 utan turbo blev stulen och försäkringsbolaget ville inte laga den. Jag gillade den skarpt och den gick bra under de 4 åren.
    Nu letar jag en nyare 9000. Det verkar finnas en del med 2 liters turbomotor.
    Jag har aldrig försökt förstå skillnaden mellan olika motorer. Jag provkörde en med "stora turbon" 2,3 l och en med lilla. Det var rätt stor skillnad i effekt .
    Skillnaden mellan 2,3 utan turbo och 2 l med turbo?
    Bensinförbrukning?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    948

    Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan turbo.

    2.0t har 150hk som 2.3i men mer vridmoment och även lägre bränsle förbrukning. Med en chippning och montera magnetventil så ökas effekten till ca 200hk och den blir riktigt trevlig att köra. Bränsleförbrukning blandat ca 0,8/mil
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Jag har haft båda. En 93a 2.3i och en 96a 2.0t. Jag upplevde att vid mycket stadskörning gick 2.3an lite snålare, men vid övrig körning gick 2.0t snålare, speciellt vid mycket landsvägskörning.

    Av de två motorera hade jag absolut valt 2.0t igen. En annan fördel med 2.0t är att man slipper 45-lådan, vilken jag anser är guld på landsväg men dryg som tusan vid pendlingskörning/stadskörning.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Jag har haft båda. En 93a 2.3i och en 96a 2.0t. Jag upplevde att vid mycket stadskörning gick 2.3an lite snålare, men vid övrig körning gick 2.0t snålare, speciellt vid mycket landsvägskörning.

    Av de två motorera hade jag absolut valt 2.0t igen. En annan fördel med 2.0t är att man slipper 45-lådan, vilken jag anser är guld på landsväg men dryg som tusan vid pendlingskörning/stadskörning.
    Hur du lyckats få en 2,3i att gå snålare än en 2,0t är ju en bedrift i sig. Lovar.
    Men en 2,0t med steg1 är riktigt trevligt och gör sig bäst på landsväg trots allt, men hyggligt snål i stadstrafik. Min förra steg1;ade 9k med automat drog knapp litern i stadskörning o kunde lägga sig ner mot 0,7 vid familjetransporter väsby-trosa.
    Snålaste resan va till hagfors, 0,63 i snitt, fyra personer, lite packning o en 45kg hund i bilen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Läs igen.

    Edit: För att förtydliga:
    Inga konstigheter att en lättare bil (CD är lättare än CS), en bil med avsevärt lägre utväxling och speciellt en bil utan turbo är snålare i just mycket stadstrafik. Med min gamla CDE var man sällan nere i tvåan i stadstrafik, det gick konsekvent att ligga (minst) en växel högre, vilket innebär färre växlingar och därmed mindre utnyttjande av turbon. Låter man turbon jobba vid ideliga växlingar från tvåan till trean så går det åt mycket soppa. Därav var (för mig, i min körning) en 2.3i CDE lite snålare i mycket stadstrafik än en 2.0t CS.

    Jag lovar jag också.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  6. #6

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Tack för svaren!
    Jag hittade en CSE 2l ltt 1997, 18 000 mil, servad t o m 17 000mil.
    Är det värt att motoroptimera den för 6000-7000:-(steg 1 på itsforfun)?
    Den ska bli både snålare(10%) och vassare(+50 hk) enligt deras hemsida...
    Slitage? Farligt för den gamla motorn?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Citat Ursprungligen postat av nilsod
    Tack för svaren!
    Jag hittade en CSE 2l ltt 1997, 18 000 mil, servad t o m 17 000mil.
    Är det värt att motoroptimera den för 6000-7000:-(steg 1 på itsforfun)?
    Den ska bli både snålare(10%) och vassare(+50 hk) enligt deras hemsida...
    Slitage? Farligt för den gamla motorn?
    De pengarna räcker för att trimma hos någon seriös firma, som t.ex maptun. Men om du kört 2.3i tidigare och varit nöjd, prova att köra med den som den är först. Risken för ras och extra kostnader tillkommer vid trim, speciellt om man stoppar dit ett dåligt trim. Stoppa dit trim för att minska kostnaderna är inte rätt tänkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    948

    Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan turbo.

    Nordic har väl steg 1 för 3000kr! En magnetventil för ca 500kr beg tillkommer troligtvis också.
    Omkörningar blir säkrare men förbrukningen blir knappt märkbart lägre.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 700
    Medlem#
    2378

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    De pengarna räcker för att trimma hos någon seriös firma, som t.ex maptun.
    Är itsforfun en oseriös firma?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    948

    Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan turbo.

    Ska dom ha 6-7000kr så är dom onödigt dyra iaf, och inte en känd saabtuner heller.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    [quote=Roger #2378][quote="Långmilare":1sjscp55]De pengarna räcker för att trimma hos någon seriös firma, som t.ex maptun.[/quote]
    Är itsforfun en oseriös firma?[/quote:1sjscp55]
    Utengen (såsom Hirsch-trimmare var han nog så nära en officiell åsikt man kan komma) uttryckte en del av trimproblematiken här, för att veta vad man pysslar med så är det en hel del man måste förstå, och en hel del arbete att göra det rätt (jag har försökt klippa ut det väsentligaste): [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=270621&p=1893255#p1893255"]viewtopic.php?f=3&t=270621&p=1893255#p1893255[/url]
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    ...
    "Va kan hända om man trimmar Saabs family 3 motorer med trionic 7 styrsystem?
    Varför kan kolvarna gå sönder?
    ...
    Problemet som kan uppstå om man inte gör det rätt från början är många och ett av dom är trasiga kolvar.
    I dom flesta fallen i kolvhaverier så är det utmattning av kolv, för högt förbränningstryck(pmax) som åstadkommas av för hög tändning i samband med höga laddtryck som i sin tur ger knackning, eller andra ytor som kan ge spikningar/knackningar.
    ...
    Men man kan även få en onormal förbränning. Genom dålig bensin, trimmning, varmt väder, dålig kylning eller andra orsaker.
    Ett förbränningsförlopp som kan ha initieras av hot-spots dvs sotavlagringar, ett för hett tändstift etc, i förbrännigsutrymmet antingen före eller efter gnistan från tändstiftet eller ett förlopp där delar av gasblandningen förbränns med mycket höga hastigheter.
    Här kan vi alltså skilja på:
    ytantändning/spikning eller surface-ignition beroende på just sotavlagringar och andra hot-spots/glöd-områden i förbränningsutrymmet, kan inträffa före tändgnistan = PREIGNITION eller efter gnistan från stiftet = POSTIGNITION.
    I vissa fall kan man få yt-antändning/(spikning) som inträffar allt tidigare i förbränningscykeln så kallad Run-away spikning som är den mest ödesdigra formen.
    ...
    Detta kan leda till överhettning och strukturella skador på motorn som kan resultera i trasiga kolvar/ventiler. Knackning dvs okontrollerat snabb förbränning hos delar av eller hela gasblandningen, ofta kolliderande flamfronter. Som föregås av spikning.
    Om knackningen blir riktigt allvarlig så uppstår mycket höga oscillerande förbränningstryck(pmax) som kan skada en kolv relativt snabbt.
    Tyvärr så är det så i dag bland flera firmor som trimmar Saab man har inte tittat över hur mycket det spikar samt kollat lamda och temperaturer i olika körfall.
    ...
    Det som då flertalet inte gör, är att köra om bränslematriser med en Lambda scanner, det är förstås svårare och dyrare och dessutom tidskrävande och man har kanske inte dom rätta värktygen eller kunnskaperna som krävs för att det ska bli bra.
    Man får då ett fenomen att man går tidvis magert och sedan fett, lambda regleringen jobbar febrilsk med att justera blandningen nära Lambda 1, och bränsleadaptionen blir fel, det som då händer är att när man kör vissa last/varvtals punkter så går motor mager för sedan att gå fett, sedan på icke lambda reglerad område så hänger bränsleadaptionen med och fel luft/bränsle blanding ger en dålig förbränning och sot kan bildas, på grund av fet blandning luft/bränsle, sotet lägger sig på ventiler, förbränningsrum och kolvens ytterkant och för att sedan tränga ner i övre kolvringspåret, under en längre tid så blir det trångt för kolvringen och kolvringen börjar skära, (det kan bidra till skärning av kolv) sedan kommer olja upp i förbränningsrummet via kolvringarna som i sin tur inte brinner lika bra som bensin och skapar utrymme för mera sot och sämre förbränningar, sedan är karusellen i gång, [/b]förbrännings trycken(pmax) blir jättehöga och med tiden så spikar/knackar kolv(erna) sönder!
    ...
    Man ser även mycket märkliga programvaror som florerar ute på marknaden till Saab.
    ...
    Det finns många firmor i Sverige som lever på att sälja kopierade program som dom själva slår sig på bröstet och, säger det här har vi gjord!
    Men så är marknaden inga lagar bara att prata på och sälja, vi är bäst och resten skit!!!.
    ...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 700
    Medlem#
    2378

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Utengens åsikt om problematiken runt trimning gör ju självklart inte alla företag förutom Maptun och Hirsch till oseriösa. Att det kan vara svårt att trimma T7 vet nog de flesta här i forumet men att det automagiskt gör den utpekade firman oseriös är naturligtvis inte lika självklart.
    Vet du att de är oseriösa så kan du ju presentera några bättre belägg än att det är svårt att trimma T7. Sen kanske du egentligen inte menade oseriös utan bara att man i första hand borde vända sig till de företag som är välkända här på STCS och allmänt betraktade som kunniga.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Utengens åsikt om problematiken runt trimning gör ju självklart inte alla företag förutom Maptun och Hirsch till oseriösa. Att det kan vara svårt att trimma T7 vet nog de flesta här i forumet men att det automagiskt gör den utpekade firman oseriös är naturligtvis inte lika självklart.
    Vet du att de är oseriösa så kan du ju presentera några bättre belägg än att det är svårt att trimma T7.

    Jag vet egentligen ingenting om itsforfun men jag tycker inte om när företag eller personer på ett lättvindigt sätt utpekas som oseriösa eller inkompetenta. Därmed inte sagt att du inte har rätt i det här fallet men då vill jag se bättre argument än de hittills presenterade.
    Vad jag framför allt menar är att vid seriös trim måste tunern ha koll på betydligt mer än hur man pillar bland databitarna. maptun (här mera representerande seriös saabtuner i största allmänhet) har det uppenbarligen resurserna och tagit sig tid att förstå vad olika delar i motorn utsätts för och tål, något som kostat i instrumentering och trasiga delar.

    Läs deras hemsida och bedöm själv om deras beskrivning av sin verksamhet verkar inkludera möjligheten till den typen av mätningar som utengen beskriver. Titta sedan på maptuns hemsida om vad de har för resurser.

    Därmed inte sagt att deras trim inte kan fungera. Vad jag däremot inte kan se är att de erbjuder en produkt som matchar priset.

    Sedan hittade jag denna mening på deras hemsida, "Vanliga Frågor om Motoroptimering": "Vad vi vet erbjuder ingen i Norden snabbare eller bättre fungerande slutprodukter, vad vi känner till har vi heller aldrig gjort en enda motor som har havererat." Stora ord. Detta är ett helt fantastiskt resultat, eftersom otrimmade motorer ibland havererar. Av alla märken. Och trim frestar på motorn mer, dvs. det är oundvikligt att trim leder till mer haverier eftersom mer tillverkningsdefekter kommer att uppdagas.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 700
    Medlem#
    2378

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Nu hann du skriva ett svar medans jag formulerade om mig.

    Jag förstår din synpunkt men ordet "oseriös" är ganska starkt och något som jag förknippar med nästan skurkaktiga metoder.

    Jag har inget egenintresse av att försvara just det här enskilda bolaget utan vänder mig mest mot det slentrianmässiga i att döma ut alla som inte är välkända här på STCS.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758

    Re: Skillnad mellan lilla turbon(2,0) och 2,3 liters utan tu

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Nu hann du skriva ett svar medans jag formulerade om mig.

    Jag förstår din synpunkt men ordet "oseriös" är ganska starkt och något som jag förknippar med nästan skurkaktiga metoder.

    Jag har inget egenintresse av att försvara just det här enskilda bolaget utan vänder mig mest mot det slentrianmässiga i att döma ut alla som inte är välkända här på STCS.
    Nu är händelsevis inte itsfun helt okända av mig, dock andrahandsinformation...

    Jag har inte explicit sagt att de är oseriösa, vad jag påpekat är att det finns känt seriösa firmor som kan trimma för det priset. Men läser man deras hemsida så kan man enkelt dra slutsatsen att maptun är klart seriösare på många sätt. Om detta placerar itsfun i kategorin oseriösa är upp till betraktaren, skalan är glidande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 9-5 Aero turbo och 9000 aero turbo?
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-19, 23:12
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:55
  3. skillnad mellan Aero och Viggen och turbo stötdämpare?
    Av ahlis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 20:39
  4. Lilla stora medbringaren, skillnad axlar?
    Av ctg_putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 11:06
  5. vattenkyld turbo på bil utan vattekylning för turbon?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •