Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Serva eller skrota

  1. #1

    Serva eller skrota

    Har en 9-5 2.3 Linear som rullat 23 000 mil.

    Hyfsat servad även på senare år, men nu börjar jag lessna lite på den.

    SID:en har börjat krångla (bytt en gång) och visar ingen yttertemp (eller -39 grader) vilket gör att klimatanläggningen brassar full värme vad man än ställer in för önskad temp. Dessutom indikerar den trasigt bromsljus, fastän allt lyser.

    Turbon är inte bytt, och bilen indikerar klart att det börjar bli dags.

    Elhissen på höger fram och vänster bak har lagt av. Vänster framruta har hoppat ur läge.

    En nyckel har lagt av efter 45 minuter i tävttmaskinen.

    Jag är inte snubben som skruvar själv men har en bra kontakt som mekar.

    Frågan är dock om man ska lägga ned ett antal tusen till på att få vraket fixat, eller faktiskt ge upp och köpa nåt nytt i stället.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    782
    Medlem#
    4900

    Re: Serva eller skrota

    Byt tempgivaren ca200kr sitter i fronten under nr skylten lätt!

    Leta beg. Turbo ?

    Plastrullar är troligtvis sönder till rutan som hoppat snett kostar inte många kronor

    Elhissarna vet jag inte.

    Jag röstar på att behålla !
    Det är väl turbon som är det dyra avgörandet..
    Hur mycket använder du bilen? Du kör billigt nu inte mycket
    Värdeminskning!
    Du får inte mycket för den som den står nu...
    Fixa de lätta sakerna annars och sälj med dålig turbo..
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Serva eller skrota

    Jag skulle nog säga att det hänger dels på om det är en tidig 9-5 det handlar om (bilar som idag nått kaffepengar-nivån även i fullt fungerande skick).
    Dels exakt hur bra kontakt du har med den mekaniker du nämner, eftersom du anger att du inte skruvar själv.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4

    Re: Serva eller skrota

    Det är en 2002:a.

    Men räknas skumt nog som en 2001:a hos Bilprovningen vilket gör att de inte bryr sig om att Check Engine-lampan lyser.

    Glömde tillägga att Lambdan också måste bytas.

    Mekanikern är bra, men problemet med honom är att han måste ha bilen under längre tid eftersom han jobber med den "vid sidan om".

    Det betyder att jag blir billös i några veckor då och då. Och även om jag skulle få de här grejerna fixade nu så lär det dyka upp nytt skit nästa år.

    Förra året var det kopplingsbyte.

    Året innan det stötdämpare och annat mekaniskt mischmasch.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258

    Re: Serva eller skrota

    Du får nog mer för den i befintligt skick än att skrota den ivilketfall.
    Det kostar att köpa en nyare bil också begär en offert från mecken och räkna på en hyrbil under tiden.....

  6. #6

    Re: Serva eller skrota

    Jo, det är klart att det kostar att köpa en ny/nyare bil.

    Men för oss med tummen mitt i handen behövs det ibland. I alla fall när man använder bilen rätt mycket, och vill veta att man i alla fall ganska säkert kan dra iväg en sväng med familjen.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258

    Re: Serva eller skrota

    Alltid svårt att veta när man ska byta bil eller om det är värt att reparera den.
    På min gamla 9000 bytes avgasrör ett bromsör, bromskivor bak, bensinpump och året efter gav kopplingen upp och då gav jag upp för dyrt att åtgärda så den fick bli reservdelsbil istället.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Serva eller skrota

    Låter som en jättebra bil för den som gillar att skruva själv. Detdär är inga dyra grejer att fixa bara man har viljan att göra det själv. Att lämna bort däremot kan bli dyrt. Det låter inte som att det är rätt bil för dig. Skrota är väl jäkligt onödigt så länge det inte är ett rostigt vrak som är bortom all räddning. Mitt tips blir att du säljer bilen till någon som gärna tar hand om den och så skaffar du en nyare bil med färre mil på mätaren, jag tror det passar dig bättre.

  9. #9
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Serva eller skrota

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Låter som en jättebra bil för den som gillar att skruva själv. Detdär är inga dyra grejer att fixa bara man har viljan att göra det själv. Att lämna bort däremot kan bli dyrt. Det låter inte som att det är rätt bil för dig. Skrota är väl jäkligt onödigt så länge det inte är ett rostigt vrak som är bortom all räddning. Mitt tips blir att du säljer bilen till någon som gärna tar hand om den och så skaffar du en nyare bil med färre mil på mätaren, jag tror det passar dig bättre.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Serva eller skrota

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Du får nog mer för den i befintligt skick än att skrota den ivilketfall.
    Det kostar att köpa en nyare bil också begär en offert från mecken och räkna på en hyrbil under tiden.....
    Med tanke på att man inte får en spänn när man skrotar bilen, endast återbetalt ev. kvarvarande skatt så är väl enda alternativen reparera eller sälja i bef. skick. Beskriv bara felen ordentligt så får man ofta lite mer.

    Nya EU-regler gör att det är tillverkningsåret som bestämmer och gäller bilar tillverkade från 2000 eller nyare.
    Har du en 00;a tilverkad 99 så är det fortfarande en 00;a, alltså styrt av modellår.
    02-faceliften är rätt trevlig o mer poppis än gen1 98-01. Fast jag gillar min kromade grill på 00;an.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 15:01
  2. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  3. serva eller inte serva...?
    Av oso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 10:43
  4. Skrota eller EJ?
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •