Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Känner någon igen detta program? B204RM

  1. #1
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Känner någon igen detta program? B204RM

    Hejsan,
    Jag har köpt en bil med som är mappad hos Nordic Uhr.
    NG900 -96 2.0T
    Motorn går inte riktigt som den borde och jag misstänker att föregående ägare har fipplat med hårdvaran.
    Jag har haft kontakt med firman och min fråga är ganska enkel, vilken hårdvara ingår till deras Steg 4.
    Dessvärre har dem haft problem med datorerna så dem har inte kvar äldre program och kunde således inte svara.

    Bevis.

    B204RM-900 Nordic ST4

    Finns det någon med denna programvaran som vet vad det skall vara för hårdvara?

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Det är nästan omöjligt att veta vad det ska vara till den mjukvaran. Det kanske gjordes ett mycket speciellt program till just den bilen. En liten del i hårdvaran kanske diffar mot vad det brukar vara, och således gjordes en justering i mjukvaran efter detta.
    Jag tycker det är bäst att du hör av dig till någon som får äran att se över bilen och göra en ny mjukvaran, den är nog ändå ganska utdaterad misstänker jag.
    Jag ser jättegärna att vi får hjälpa dig, den är ju trots allt från oss från början. Men så får man väl inte skriva

  3. #3
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det är nästan omöjligt att veta vad det ska vara till den mjukvaran. Det kanske gjordes ett mycket speciellt program till just den bilen. En liten del i hårdvaran kanske diffar mot vad det brukar vara, och således gjordes en justering i mjukvaran efter detta.
    Jag tycker det är bäst att du hör av dig till någon som får äran att se över bilen och göra en ny mjukvaran, den är nog ändå ganska utdaterad misstänker jag.
    Jag ser jättegärna att vi får hjälpa dig, den är ju trots allt från oss från början. Men så får man väl inte skriva
    Den sades vara individuellt mappad hos er, men när man börjar fippla med hårdvaran och inte riktigt vet vad man gör så blir det ju som det brukar bli.

    Den sades vara bänkad hos Dahlbäcks racing till 296hk/417nm, men jag har inga bevis på det. Så som det är nu levererar den ungefär (+-10 hk) ~230hk.
    Finns det någon generell steg 4 mapp där man utgår från viss hårdvara?
    Jag kanske kan få en aning om vad som är fel.

    Setup när jag köpte bilen.
    465cc spridare "Grönisar"
    3Bar mapsensor (Gav check engine)
    Mitsubishi TD04 15T
    3" Helsats med Racekat
    Sportluftfilter
    Med denna setupen gav den felkod P0172 - System to rich
    BTR Fungerar, bra bränsletryck.

    Så jag bytte till Original spridare/mapsensor och nu ger den inga felkoder men går inte som den borde heller.

    Men det är nog som du säger att fixa ny mjukvara anpassad efter det jag har nu vore det bästa!

    Fast det hade ju varit roligt om man fick ordning på motorn så den gick som programvaran säger att den ska!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Åk till någon som kan läsa ut programvaran, då ser man direkt om den är gjord för original spridare och vilken mapsensor.

    Finns många med T5Suite som säkert kan hjälpa dig.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Varför inte ge Nordic en chans? Ring upp dom och ha regnr så kanske de har dokumenterat vad som gjorts och när?

    Kan ju mycket väl vara så att nån tidigare ägare plockat i en steg1-box eller så för felsökning...

    Tyckte det lät som ett vettigt recept.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Varför inte ge Nordic en chans? Ring upp dom och ha regnr så kanske de har dokumenterat vad som gjorts och när?
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Jag har haft kontakt med firman och min fråga är ganska enkel, vilken hårdvara ingår till deras Steg 4.
    Dessvärre har dem haft problem med datorerna så dem har inte kvar äldre program och kunde således inte svara.
    Jag tolkar det som att Nordic inte kunde svara på vad som var gjort med bilen, fast det kanske bara ställdes fel fråga till dem av TS?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Åk till någon som kan läsa ut programvaran, då ser man direkt om den är gjord för original spridare och vilken mapsensor.

    Finns många med T5Suite som säkert kan hjälpa dig.
    Jag har beställt ett BDM interface och tänkte ge mig på T5Suite.

  8. #8
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: Känner någon igen detta program? B204RM

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Varför inte ge Nordic en chans? Ring upp dom och ha regnr så kanske de har dokumenterat vad som gjorts och när?
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Jag har haft kontakt med firman och min fråga är ganska enkel, vilken hårdvara ingår till deras Steg 4.
    Dessvärre har dem haft problem med datorerna så dem har inte kvar äldre program och kunde således inte svara.
    Jag tolkar det som att Nordic inte kunde svara på vad som var gjort med bilen, fast det kanske bara ställdes fel fråga till dem av TS?
    Jag har fört en konversation med dem och tyvärr hade dem inte någon dokumentation på bilen, Men dem har erbjudit sig att hjälpa mig så det ska dem ha Credz för!

    Jag vägde bilen idag (Fulltank med all sedvanlig utrustning kvar i bilen)
    1340 KG Utan förare
    Enligt mina data och beräkningar så har bilen 180 hk på drivhjulen, hur många % som är förlust genom växellådan är svårt att säga exakt.

    Ska prova en annan styrbox med ett annat program sålänge så får vi se om det gör någon skillnad.

Liknande ämnen

  1. Någon som känner igen fälgen?
    Av Stjiv i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 23:11
  2. Känner någon igen denna 20 tums fälg?
    Av Ashley Aaron i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 21:56
  3. Någon som känner till detta projektet?
    Av M.Persson86 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 09:30
  4. någon som känner igen vad detta fästet sitter..??
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •