Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Efterhandsinstallation av integrerad telefoni

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3

    Efterhandsinstallation av integrerad telefoni

    Har blivit besatt av iden av att efterhandsinstallera en telefonenhet (m simkortsläsare) i min 9-3 cv MY04, inköpt i fjol.

    Har dessvärre inte tillgång till min vagnspecifikation (går en sån fö att få tag i) men har stora skärmen, 150-ljudssystem och navigation sedan tidigare.

    Efter att ha läst igenom installationsanvisning 12832505 på saabdocs har jag listat ut att jag rimligen ska kunna byta ut min nuvarande navigationsenhet i skuffen mot en kombinerad navigations- och telefonenhet och efter lite ingiftning få det hela att fungera.

    Men..

    Enligt EPC verkar SAAB ha en massa olika artikelnummer på sina kombinerade telefon/navigationsenheter. Originalet till mitt MY verkar vara artnr 12755529.

    Hur vet jag vilka, om några andra motsvarande enheter som skulle kunna funka? Har hittat en artnr 12805675 för överkomligt pris. Den har tidigare hört till en MY06.

    Finns det något sätt att veta kompatibiliteten utan att behöva gå trial and error?

    /Henrik
    Saab 9-3 2,0TS EX79S-cab-04
    Saab 9-5 2,3t Vector Griffin SC-10

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3

    Re: Efterhandsinstallation av integrerad telefoni

    För den som kanske är intresserad.

    Jag lyfte ut min navigationsenhet från skuffen och ersatte den med den kombinerad navigation/telefonienhet från en bil MY-06. Drog även in den optiska kabeln avseende GSM från hajfenan och anslöt till den nya enheten.

    Trots att jag inte gift in den nya enheten med tech2 så har jag samma funktioner som innan, dvs navigationen fungerar fortfarande efter bytet. Alternativet "Telefon" i displayen dock fortfarande inte valbart, måhända på grund av enheten inte är ingift.

    Men hur som helst - det gick att byta enhet trots att artikelnumret för den kombinerade enheten för en -06a inte är samma som för min -04a.

    Återstår att gifta in den nya enheten och sätta in ett simkort av kreditkortsstorlek...
    Saab 9-3 2,0TS EX79S-cab-04
    Saab 9-5 2,3t Vector Griffin SC-10

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Efterhandsinstallation av integrerad telefoni

    Det som måste göras är att med Tech-2 tala om att du har telefonenheten monterad så menyerna aktiveras i ICM:en. Jag har ingen telefon men aktiverade menyer p.g.a. att han som skulle aktivera navifunktionen när jag eftermonterade den även aktiverade telefon. Telefonboken fungerar bra utan telefon men det går såklart inte att ringa...

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Efterhandsinstallation av integrerad telefoni

    Precis. Jag tror att det är en feluppfattning här. ICM:en behöver inte giftas in. Det behövde jag inte på min ICM3 när jag uppgraderade från ICM2. Däremot skall man in med en Tech2 och göra en reservdelsprogrammering som då talar om för enheten vad bilen har för tillkopplad utrustning. Är inte detta gjort så får man just såna konsekvenser. Menyalternativ som saknas eller extra menyalternativ utan funktion. Misstänker att det även kan påverka frekvensgången på ljudsystemet eftersom delningsfilterna frekvensdelar olika beroende på vilka slusteg och högtalare som är anslutna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Konfigurera IP-telefoni
    Av cedete i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 23:54
  2. Tips om bolag för IP telefoni?
    Av Slättabjörnen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 15:05
  3. Teknisk fråga om IP-telefoni
    Av ullet i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 12:35
  4. integrerad telefon
    Av halmstadsaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •