Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

  1. #1

    Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Hej allihopa och tack för ett fantastiskt forum. Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig då div verkstäder inte verkar kunna ett smack. Nu till mitt "problem".

    Köpte för ett halvår sedan en 9-5a -06 2,0Bio och har nu gått 15000 mil. Och märkte efter ett tag att när jag gav full gas slog bilen av när turbon verkade ladda som mest. (ca 3500varv) Om jag gasade försiktigt till över detta varvtal gick det bra, väldigt bra. Lämnade således bilen på service förra vecka och bad dom kolla om det låg någon felkod om detta som inte visades genom tänd motorlampa. När jag sedan hämtade bilen fick jag besked om att det låg ett fel som var "laddtryck". Killen sa att det kan vara magnetventilen som gett sig eller att det kan vara nåt med turbon men sa att han tagit bort felkoden. Ok, tyckte jag, har inte stört mig jättemycket på problemet. När jag sedan åkte och tankade på väg hem tändes plötsligt motorlampan!! Shit! Hör till saken att jag är rätt kass på bilar så allt som lyser känns farligt!! Tillbaka till verkstaden till samma kille och påpekade att detta inte var vad jag väntat mig efter en vanlig basservice. Koppla in dator och läste av felet, magnetventil. Återigen kom svaret att kan vara något annat än magnetventil är det inte den så är det nog turbon som behöver bytas. Vilket jag tycker är helsjukt då allt verkade funka när jag lämnade bilen där på morgonen!? Men visst, beställde magnetventil och bytte själv hemma då han visade vad det var. Och det var ju faktiskt väldigt lätt, bort med batteriet och dit med den. Men vid provkörning sen var den riktigt slö och efter ett tag tändes då motorlampan igen, kul. Gjorde ännu ett försök med annan magnetventil om nu den första var kass men samma igen. Har dock inte kollad vad motorlampan visar för felkod denna gång men känns som det är detsamma som innan. Frågan är självklart, Vad fan ska jag göra?? Vad kan det vara? Och vad kan det ha för samband med att han tog bort en felkod på laddtryck som inte syntes kontra att motorlampan tänds och då visar på magnetventil? Ber om ursäkt för det långa inlägget men är som sagt lite dålig på bilar och behöver hjälp och kanske nåt att säga till verkstaden om dom han någon del i det hela.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 102
    Medlem#
    2555

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Det var ingen riktig Saab-verkstad va?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Börja med att läsa ut vilken felkod du har.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Kolla alla vaccuumslangar efter läckage/torrsprickor, det kan nog ge samma felkod som magnetventil. De är ännu lättare att byta än ventilen Köp INTE biltemas slangar bara... (du satte tillbaka alla slangar och på rätt plats också?)

    Ett annat tips, köp en elm327 felkodsläsare, läser de flesta motorfelkoder, om du är så händig du byter ventilen själv och kan googla eller ta detta forum till hjälp så kan du komma rätt långt med felsökning själv. Kostar ca en hundring på ebay och kräver en pc eller en androidtelefon också.

    Då kan du läsa ut felkoden ovan och få en indikation vad som är fel.

    Om du hittar att nån slang är trasig, byt den och ryck batteripolen (felkoden försvinner men du får en "ny" om felet är kvar).

    Innan du gör detta, kör lugnt, undvik att ladda mycket eller släppa gasen tvärt när du laddar med turbon, dvs kör väldigt lugnt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Ska kolla med en granne som har en felkodsläsare och se vad han får fram. Känns bara som det skulle vara samma som tidigare. Ang vakumslangar, hur kommer det sig i så fall att motorlampan inte tändes tidigare utan efter service? Fick rådet av en stor bilhandlare här i stan att framför allt kolla slangen som luftmassemätaren sitter på men några sprickor såg jag ej, men dock en liten tendens till nån slags olja eller nåt vid övre skarven. Men det skumma är ju ändå varför lampan inte tändes tidigare utan låg som nån dold felkod.

  6. #6

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Bilar kan gå sönder när som helst, fel kan gradvis bli värre, detta har inte med servicen att göra.

    Vill du kolla slangar börja då med slangarna på magnetventilen, speciellt W-slangen.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Ett rent sammanträffande, eller att mekken kollat eller kommit åt slangar under service. Slangarna torkar och spricker... Min bil en 02 gick slangar, avlastningsventil och turbons wg länkage sönder inom några månader. Jag misstänker när slangar börjar ge sig får systemet jobba hårdare med tryckförändringar och flera saker kan rasa efter varandra. Tursamt nog kostar felen inte många hundralappar att fixa om de åtgärdas innan nåt mer pajjar... Lycka till!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Verkar efter en titt av en kompis som att "pinnen" som går in i wastegateklockan "hoppat ur" och även verkar det som det kärvar i andra ändan där det hela går in i turbon. Någon som vet vad som kan göras??? Tack för svaren än så länge.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 146

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Sök tråd, spjället går att trixa tillbaka utan våld men kan haka i så det driver en till vansinne, men plötsligt går det. Sen ser man till tt ha ståltråd att najja fast den med temporärt, sist sätter man låsbricka (plomberingssats på saabspråk)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10

    Re: Motorlampa. Magnetventil? Turbo? Snälla hjälp mig.

    Någon som har en klocka som passar min bil liggande till salu? -06 2,0 bio.

Liknande ämnen

  1. Olje problem 9000 turbo snälla hjälp.
    Av 9000_robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 16:51
  2. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •